Apistogramma cacatuoides

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fredd
    • February 2007
    • 3360

Apistogramma cacatuoides

Har köpt ett nytt akvarium nu, på 63 liter.Som jag tänkte ha ett par Kakadua ciklider i.
    (1 hane och 4-5 honor).

Så nu har jag ett par frågor:
    1, I beskrivningen står det att det skall vara växter i, vilka är då lämpliga?

2, Tror ni att kakadua ciklider kommer bra överens med Pansarmalar?

3, Går det bra att mata kakadua ciklider med flingfoder? Står i beskrivningen,
    "Äter i akvarium levande foder kombinerat med frys- och torrfoder".

4, Jag har en grotta bara, tror ni det räcker eller ska jag köpa 1 till grotta?

5, Om vi säger att en hona lägger rom i en grotta, är det då stor risk att dom käkar upp romen? Eller kommer jag ha en väldans massa fiskar i mitt akvarium sen?.

6, Om det nu går bra att ha pansarmalar (5-6 stycken) och dessa cikliderna, vilka ska jag släppa ner i akvariet först?vill inte släppa ner alla samtidigt, har läst/hört att man ska vänta innan man släpper i fler fiskar.

Sen tänkte jag på en annan grej också, första veckan med ett nytt akvarium,
    ska jag då göra vattenbyten varje dag? Och i sådana fall, hur mycket varje gång?

/w1.
    www.frfoto.tk
  • MaxRobban
    • August 2006
    • 1048

1. Jag har aldrig haft så många honor till en hanne.. det brukar enbart säljas i par.. men man vill ju helst få tag på ett par som trivs ihop. Så köper man i butik så kan man ibland lyckas plocka ut ett par som ser ut att trivas ihop. kan man få ngn extra hona är det bra,men brukar inte gå att få köpa dem på det viset.

2. De vill gärna ha lite tätt planterat i ngn del av akvaiet.. men de har inga synpunkter på vilka växter.. fungerar utmärkt med vad som. De rör inte heller växterna så välj sånt du tror du kan sköta o tycker är fina. Men plantera så att honan kan söka skydd.

3. De äter flingfoder, men för få dem att trivas riktigt bra och få dem intresserade av lek så är fryst mat bra att ha, mygglarver, vuxen artemia och liknande kommer att få dem att må bättre..

4. De vill gärna ha ngn grotta och duger inte den du gjort så brukar de fixa detta själva genom att gräva lite under ngn sten eller rot.. men passar det i din inredning så är det bra med flera alternativ.. menvill de leka så fixar de detta själva på ngt vis.

5. De brukar vara ganska goda yngelvårdare och visst kan du få en rejäl kull, men dessa fiskar är ofta lätta att sälja tillbaka till butik eller annons, för du kommer inte kunna behålla alla yngel i ett akvarium på en storleken. Det är ett absolut minimum på storlek på akvarium så extra viktigt med goa gömställen för honan.

6. ska man int släppa mer fiskarna ihop så hade jag tagit malarna först då de inte skaffar sig revir, men är det inte mer fiskar som ska sättas ihop så hade jag vågat ta det tillsammans.

7 Är akvariet nystartat så kan man ofta ta det lite lugnt med vattenbyten i starten så man får en bra ballans i akvariet..senare är ett vattenbyte på kanske 20% bra i veckan.. men är det nystartat och inte för mkt fisk kan man hoppa över ett par veckor i början.

Lycka till och en trevlig fisk du väljer, det finns flera färgvarianter på den,, ofta mot rött på fenorna, men finns också orange och gul..

hälsn Robban

Kommentar

• Richard.R
      • December 2006
      • 1872

det är ett bra val, de är jättefina
      396L SA biotop
      128L SA biotop
      54L SA biotop
      54L SA biotop

Kommentar

• Måns
        • June 2002
        • 191

3. När jag köpt kakaduer så har de ofta varit kinkiga mot torrfoder, de har ofta bara tuggat lite och sdan spottat ut det. Så jag rekommederar att man matar med något frysfoder åtminstone varannan gång.

Att ha pansarmalar och kakaduer ihop brukar gå bra men i ett sådant litet akvarie så hade jag satsat på någon fisk som gick högre upp i vattnet istället för bara bottenfiskar. T.ex någon Gurami, ungfödare, killies, rasbora eller tetra.
        http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=262584&gid=262589

Kommentar

• fredd
          • February 2007
          • 3360

RE:Maxrobban

tack för ditt svar, mycket text !Kmr nu ställa lite följdfrågor:P.

ang 1:
          okej, i beskrivningen står det "Bäst är en mindre grupp med flera honor per hane",
          uppfattade det som att man kunde ha 3-5 honor per hane? Har du haft sådana ciklider innan så får jag lita på vad du säger.

ang 2:
          Har hört att dom anubias (anubis?) växterna är bra, vet du om dem är lättskötta?

ang 3:
          Jag har räkmix i frysen, är det något dom tycker om?

ang 5:
          hehe ne jag fattar ju att jag inte kan spara 50+ yngel, men hade varit kul om man kanske kunde sälja några eller ge bort till vänner osv.

RE:Richard.R
          Jo dom är väldigt fina, och inte allt för stora. Därför jag fastna för just dem hehe.

RE:Måns
          Okej. Anledningen till att jag vill ha pansarmalar e för att jag fick för mig att dom käka alger. Är inte helt 100 på det längre iofs. Sen står det att pansarmalar helst vill ha 0.2mm sand, sanden jag har köpt är 0.4-0.8 så det kommer nog inte funka ändå. Du vet ingen annan fisk som äter alger som kan tänkas passa i mitt 60liters kar, som inte är en "stor/ful" mal?

/Fredrik
          www.frfoto.tk

Kommentar

• akan
            • August 2005
            • 629

LDA 25 fungerar i 60 liters... vet inte alls hur den passar med apistogrammor däremot

Kommentar

• pepsiquila
              • January 2006
              • 22

Måns Vilken fin kakadua

såg dina andra bilder på zoonen...skitsnygga
              http://www.svedalaciklid.se

Kommentar

• Måns
                • June 2002
                • 191

Tack!

Kommentar

• fredd
                  • February 2007
                  • 3360

Ursprungligen postat av akan
                  LDA 25 fungerar i 60 liters... vet inte alls hur den passar med apistogrammor däremot

okej, ska spana lite på dem om jag kan hitta lite fakta.tack.
                  www.frfoto.tk

Kommentar

• Birgitta W
                    • October 2005
                    • 2764

Grattis till ett klokt val av fisk!!!

I ett kar med den storleken kan du dock bara ha max två honor och en hanne...

Varje hona måste ha ett väl avgränsat revir, annars blir det väldigt mycket bråk!
                    Dessutom behöver honorna, för att trivas, varsin grotta. Annars riskerar man att en hona blir utmobbad.

Vad dom äter beror ju på vad uppfödaren vant dom vid. Jag vänjer alltid mina yngel och ungdjur vid att äta blandad kost. Fryst, torrfoder och grönsaker.

Jag håller med om att det blir för trångt på botten med corydoras i ett så pass litet akvarium. Satsa på t.ex. levandefödare, endlers eller så.
                    Eller någon annan trevlig, lite lugnare, fisk.
                    Stora amanoräkor och snäckor går ju också bra.

Två av mina kakaduor har just nu yngel i ett 220-liters kar med "fisksoppa". Det går jättebra, även om några yngel verkar ha blivit uppätna.
                    Nu är ynglen så stora att dom klarar sig själva.

Lycka till! Du kunde inte valt en vackrare och charmigare fisk!!!
                    Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

Min zoon :
                    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

Kommentar

• fredd
                      • February 2007
                      • 3360

okej, då får jag ta å köpa något imorn då som jag kan ha som en till grotta. Tror även jag hittat en algätare som kan tänkas passa, http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=329

Vad tror ni om den tillsammans med Kakadua cikliderna?
                      /F
                      www.frfoto.tk

Kommentar

• Birgitta W
                        • October 2005
                        • 2764

Du kan ha en LITEN kruka eller en halv kokosnöt, med LITEN öppning, till dina kakaduor.

Otosar passar bra ihop med kakaduor, men de kan vara lite känsliga...
                        Jag gillar dom!
                        Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

Min zoon :
                        http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

Kommentar

• fredd
                          • February 2007
                          • 3360

Ursprungligen postat av Birgitta W
                          Du kan ha en LITEN kruka eller en halv kokosnöt, med LITEN öppning, till dina kakaduor.

Otosar passar bra ihop med kakaduor, men de kan vara lite känsliga...
                          Jag gillar dom!

okaj, a en kruka e alltid lätt å skaffa !
                          Vad menar du med känsliga? Känsliga mot vattenvärden å sånt eller att dom lätt blir stressade kanske?
                          www.frfoto.tk

Kommentar

• Måns
                            • June 2002
                            • 191

Otocinclus dör ofta några månader efter att man köpt dem, om de väl klarar första perioden så brukar de klara sig senare också.

Det påstås att de får problem eftersom de svälter efter fångsten och att det sen är svårt att få dem att äta ordentligt igen.

Kommentar

• fredd
                              • February 2007
                              • 3360

Här kmr lite mer frågor.
                              Tror ni 2 stycken kmr komma överens med ett par räkor? Små räkor i sådana fall. Sen har jag tänkt ha ett par snäckor/sniglar som städare, kmr det funka?
                              blir denna inredningen bra?

Något som ni tycker ska tillläggas eller ändras?

/w1.
                              Senast redigerad av fredd; 20 February 2007, 00:21.
                              www.frfoto.tk

Kommentar

Arbetssätt...