L144a + L144

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bena
    • April 2006
    • 1245

L144a + L144

kan L144 och L144a föröka sig tillsammans, eller ratar de varandra pga skillnaden?
  • amazonfarmen
    • June 2006
    • 508

Personligen så tycker jag att det är olämpligt att ha könsmogna fiskar av olika arter som kan föröka sig med varandra (t.ex Ancistrus arter), det finns nog med hybrider som det gör.

//Calle
    www.goc.se

Kommentar

• bena
      • April 2006
      • 1245

Ursprungligen postat av amazonfarmen
      Personligen så tycker jag att det är olämpligt att ha könsmogna fiskar av olika arter som kan föröka sig med varandra (t.ex Ancistrus arter), det finns nog med hybrider som det gör.

//Calle
      men då vore det bra med riktigt svar då ju. eftersom jag nu har båda 'arter'.
      men är det verkligen olika arter?

Kommentar

• bena
        • April 2006
        • 1245

"Handelsnamn:
        Guldancistrus, albinoancistrus, L144, L144A
        Utbredning:
        Framavlad variant. Ursprung från tropiska delen av Sydamerika "

Kommentar

• Guest

hur vet du att du har två olika arter....

L144 borde inte få nämnats enligt mig eftersom det oftast tyder på ancistrus sp

L144 och L144a kan säkert föröka sig, men kan du nämna skillnaden på L144 och L144A för det kan inte ja

Kommentar

• bena
            • April 2006
            • 1245

syftar självklart på vanlig ancistrus och albinovarianten.

Kommentar

• amazonfarmen
              • June 2006
              • 508

Ursprungligen postat av bena
              syftar självklart på vanlig ancistrus och albinovarianten.
              Hur ska vi förstå att du "självklart" syftar på dessa, när de L-Nr som du anger inte exicterar i?

L-144 finns egentligen inte, det var en felaktig info som fanns innan.
              menar du Ancistrus sp, så finns här en länk.

Här på Zoopets anges Ancistrus dolichopterus som L-144A, vilket är felaktig uppgift.

Ancistrus dolichopterus Är L-183

Rekomenderar att du läser lite på www.goc.se

Lycka till.

//Calle
              www.goc.se

Kommentar

• Kjell Fohrman
                Administrator

• December 2001
                • 48148

L-144 finns egentligen inte, det var en felaktig info som fanns innan.
                menar du Ancistrus sp, så finns här en länk.

//Calle
                Fast L144 finns ju med på Planetcatfish

Här på Zoopets anges Ancistrus dolichopterus som L-144A, vilket är felaktig uppgift.

Ancistrus dolichopterus Är L-183
                Fast vad är det som visas på Zoopets foto för A. dolichopterus då - den liknar ju inte alls L-183
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Daniel Blom
                  • June 2003
                  • 1670

L144 - en gul Ancistrus med svarta ögon - är sällsynt men finns att köpa ibland.
                  "Guldancistrus" - gul med röda ögon - är en albinovariant av "vanlig" brun Ancistrus (som förut ibland kallats både A. dolichopterus och L144a). De korsar sig förstås glatt. Visst får avkomman lite tråkigt instabila anlag, men nån större skada är imho inte skedd.
                  Senast redigerad av Daniel Blom; 01 January 2007, 14:40.
                  Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
                  och framgången är given.
                  Samuel Clemens
                  Mina bilder

Kommentar

• amazonfarmen
                    • June 2006
                    • 508

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Fast L144 finns ju med på Planetcatfish
                    Intressant....
                    Jag kan inte redogöra detta, men du har tidigare fått ett svar av Janne.

Fast vad är det som visas på Zoopets foto för A. dolichopterus då - den liknar ju inte alls L-183
                    Nä någon L-183 är det inte, de 100-talet L-183 vi har är just Ancistrus dolichopterus L-183, bilden på Zoopet visar nog en Ancistrus sp.!?

Tyvärr så är det många som hittar "sin" Ancistrus i fotoarkivet, och därmed säger att de har en Ancistrus dolichopterus, vilket de ej har, detta förvirrar mycket.

//Calle
                    www.goc.se

Kommentar

• Daniel Blom
                      • June 2003
                      • 1670

Ancistrus sp. - vars ursprung är höljt i dunkel och som kanske är en hybrid. Orsaken till förvirringen tror jag är att det länge rådde osäkerhet vilken fisk som Kner 1854 beskrev som A. dolichopterus. Nu råder dock en tämligen stor enighet om att A. dolichopterus är detsamma som L183, alltså en svart Ancistrus med vita fenkanter och vita prickar.
                      Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
                      och framgången är given.
                      Samuel Clemens
                      Mina bilder

Kommentar

• bena
                        • April 2006
                        • 1245

Hur ska vi förstå att du "självklart" syftar på dessa
                        sorry, trötthets inlägg mitt i natten. dåligt formulerat.

det jag försökte få fram info om är bara kort och gott om en albinomal förökar sig med en icke albino.

en del djur i naturen ratar albino, medans andra inte bryr sig.

Kommentar

• amazonfarmen
                          • June 2006
                          • 508

Ursprungligen postat av bena
                          sorry, trötthets inlägg mitt i natten. dåligt formulerat.

det jag försökte få fram info om är bara kort och gott om en albinomal förökar sig med en icke albino.

en del djur i naturen ratar albino, medans andra inte bryr sig.
                          Svar JA!

//Calle
                          www.goc.se

Kommentar

• bena
                            • April 2006
                            • 1245

Svar JA!

//Calle
                            tack.
                            då tror jag att min albino hona får flytta (om jag nu får tag på rackaren...)

Kommentar

• Kjell Fohrman
                              Administrator

• December 2001
                              • 48148

Tyvärr så är det många som hittar "sin" Ancistrus i fotoarkivet, och därmed säger att de har en Ancistrus dolichopterus, vilket de ej har, detta förvirrar mycket.
                              När artbeskrivningen för A. dolichopterus skrevs för 4 år sedan så var det "rätt" - men flera har ju sedan dess uppmärksammat mig om att det är fel.

Har dock inte fått tag i något foto på denna art så jag kan rätta till det hela - jag tycker att det trots allt är bättre att det finns en artbeskrivning för denna rätt vanliga art (även med ett felaktigt foto) så att folk vet hur den skall skötas än att det inte finns någon alls.
                              Så jag efterlyser alltså ett bra 1000 pixlars foto på en äkta Ancistrus dolichopterus.
                              Senast redigerad av Kjell Fohrman; 01 January 2007, 15:46.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

Arbetssätt...