Vet att räkor är känsliga för kemikalier, men bör man ha i salt i detta? och då hur mycket?
Salt till räkor?
Kollaps
X
-
Vilka räkor tänker du på?? Amanos klarar en del salt eftersom avkommorna måste ha bräckvatten för att kunna utvecklas. Likaså de flesta filtrerar räkor. Men vanliga crystal red/black, körsbär m.f. behöver inte ha något salt.
//CamillaDe sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till. -
De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.Kommentar
-
Exakt varför ska du ha salt i vattnet till neontetror för ??
Skippa saltet helt.________________________________________________
Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet GalleriKommentar
-
Sorry Krickan att jag snor din tråd lite men hur har det gått att kombinera neontetror och räkor ?
Jag ar själv tvungen till att rädda spillrorna av mitt neontetra stim från stora karet och enda karet jag hade tillgängligt var det med körsbärs räkor.... Kanske inte så smart men vad gör man inte när 6 av 10 har försvunnit spårlöst.In vino veritas, in aqua sanitas
Kommentar
-
Har nu haft mina räkor i en vecka, tillsammans med några guppys, neontertror, kardinaltetror och svarta neontetror. Än så länge har jag alla 10 st kvar, de verkar gå väldigt bra ihop och är inte på räkorna någonting än. Tipset jag fick var att ge fiskarna lite mera mat. Har gjort detta och som sagt har jag alla kvar...Kommentar
-
Det är väl sällan problem med att hålla vuxna räkor ihop med rovfiskar som tetror - däremot så är risken stor att räkynglen går åt.
Men som flera har sagt, med en massa finbladiga växter så kommer nog de flesta att klara sigAkvaristiska hälsningar
Kjell
Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.Kommentar
-
Tror att det är rätt vanligt att djurhandlarna lurar på dyrt "akvariesalt", jag gick själv på den niten, så nu har jag massa "akvariesalt" till ingen nytta. Kan man ha det saltet i matlagningen?//Daniel
110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
23l aqualandscape med dvärgkulorKommentar
-
Kommentar
-
Vad är ektozon för något, samma sak som akvariesalt?//Daniel
110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
23l aqualandscape med dvärgkulorKommentar
-
Ektozon är väll mer ett "medicinskt" salt. Kostar en hel del hos zoohandlaren. Men man bör vara försiktig med saltandet för många individer tål inte alls salt. Och personligen ser jag ingen anledning till att salta akvariet om inte fisken har några sjukdomar eller att det är en fisk som kräver salt/bräckvatten. Salt har ju inte heller något utgångs datum så det kan man lika gärna spara tills man står inför medicinskt behov. Och hjälper inte rekommenderad dos så får man ju självklart medicinera med lämplig medicin.
Vad det bekommer frågan med räkor kontra fisk. Körsbär är ju mindre än CR/CB och Amano och stora Neontetror kan sätta i sig en och annan räka om man har otur. Tetror har en tendens att gå på allt som rör sig när de är hungriga och på det sättet tom skada större Körsbär. Men har du tex. java mossa och mycket tätbladiga växter så borde större beståndet klara sig.
//CamillaDe sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.Kommentar
Kommentar