Nya snäckor och snäckling

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Triana
    • January 2005
    • 840

Nya snäckor och snäckling

köpte nya "sulawesi" snäckor i förrgår och idag är jag glad ägare till en liten snäckling eller vad man ska kalla den. Sulawesi sniglarna är tydligen levandefödare

Har någon erfarenhet av den randiga jokerversionen av dessa? en bekantill mig har försökt dem men de har bara dött för honom.
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

Vad kul, grattis Triana. Dom ser underbara ut
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

Kommentar

• drd
      • March 2004
      • 5586

Jag har 3 såna här oxå och dom e coola, ser ut lite som en elefantsnabel när dom krälar fram och flyttar det som är i vägen

Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

Kommentar

• Sonja
        • October 2003
        • 7357

Är dom här nere under gruset någonting? Dom liknar dom där Malaysiska grävsnäckorna lite på skalet tänkte jag?
        Alltid nyfiken!

Kommentar

• drd
          • March 2004
          • 5586

Dom påminner lite om malayerna men mest i utseendet, inte så mycket mer.
          Dessa blir större och är väl kanske inte så jättemycket i gruset men dom käkar ibland på bottnen och kan flytta småstenar och så om dom måste.
          Mina är grymma algätare, mycket bättre än några andra snäckor jag haft här.
          Har mina i mitt zebraplecoakvarie,dom gillar värme nämligen och dom damsugare karets framruta och bakgrund och annan inredning på alger på en vecka.
          Stödmatar lite med algtablett en gång i veckan och dom kommer direkt då och käkar.
          Mina är runt 4-4½ cm
          Bifogade filer

Kommentar

• Triana
            • January 2005
            • 840

mm de är helt underbara.
            vad jag har sett gräver de inte som malayerna, de är litet stora för det tror jag. Däremot är de väldigt aktiva och rör sig mer och snabbare än de andra snäckor som jag har hållit.

Kommentar

• Sonja
              • October 2003
              • 7357

Tjusigt drd. Hm... ska nog kolla lite mer aktivt efter några. Dom är snygga.
              Alltid nyfiken!

Kommentar

• ansjo
                • November 2005
                • 29967

Ska de även lite högre pH med, som Sulawesiräkorna?
                Fräcka är de iaf, och det finns ett hyffsat stort antal olika sorter med!
                /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Triana
                  • January 2005
                  • 840

Jag är helt frälst i mina just för att de fick två små snäcklingar någon dag efter att jag köpt dem.. de små är absurt söta med sitt lätt överdimensionerade skal.

Jag har faktiskt inte läst på om de kräver något särskilt, jag har sett dem på bilder och funderat på att köpa och så tog min favorithandlare in dem och jag såg dem, vi pratade litet, han är en mycket bra kille och jag har bara goda erfarenheter av att handla med honom så jag tog hans ord för att de skulle klara sig fint i mitt akvarium, möjligen käka litet växter, något jag inte märkt av.

Han har alltid varit en utmärkt gentleman när något gått fel så jag är mycket glad at kunna handla med honom. En gång råkade jag få yngel av Falsk vändmal då jag skulle ha pansarmalar, men det blev en lönsam affär för mig när han köpte tillbaka dem då de växte ur mitt akvarium.

Kommentar

• drd
                    • March 2004
                    • 5586

Ang. ph´t anders så vet jag faktiskt inte om de måste ha lite högre men mina går ju i mitt zebraplecokar och där ligger det på runt 7 och skalen är ju hur fina som helst.

Sonja thanx dom är tjusiga och dom finns ju i andra färger oxå än dessa och här fräcka.
                    Jag gillar att deras kropp ser rynkig ut nästan som en elefantsnabel

Kommentar

• Nubi
                      • March 2009
                      • 9026

vilka cooola snäckor! Är de svåra att få tag på ute i affärerna?
                      Går de ihop med andra snäckor oxå?

Man kanske ska vänta och köpa de i Tyskland
                      Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                      Fiskbloggen

Kommentar

• Triana
                        • January 2005
                        • 840

Hmm hade uppenbarligen fel i att de grävde för jag såg just en av dem sticka ut litt uur gruset, fick en mycket dålig bild på fenomenet innan han försvann igen... farshinerande eftersom de är så stora.

Nubi, jag vet inte om de är svåra, jag är inte längre en storhandlare i akvarievärlden, jag har bara sett dem en gång i handeln och därför slog jag till genast, skulle tro att de större akvariehandlarna kan ha dem inne.
                        Ännu har de iaf inte ätit upp de hundratals malayiska grävsnäckor som jag har i mitt kar så de verkar gå samman med andra snäckor.

Kommentar

• Sonja
                          • October 2003
                          • 7357

Vad gulligt när den sticker fram trynet sådär ur gruset
                          Alltid nyfiken!

Kommentar

• Nubi
                            • March 2009
                            • 9026

Äter de andra snäckor?
                            Vilken söt bild, hur snabba är de? Låter som de är snabbare än Speedy Gonzales *skratt*
                            Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                            Fiskbloggen

Kommentar

• drd
                              • March 2004
                              • 5586

Dom äter inte andra snäckor vad jag vet, deffinitivt inte malaysiska sandsnäckor iaf
                              Stoppade ner 4-5 st i zebrakaret samtidigt som dom 3 sulawesisnäckorna och nu är det nog 100+ malayer där i sanden

Kommentar

Arbetssätt...