Härligt! Ja, ett rejält terrarium är verkligen något man blir sugen på, så att man kan göra verklighet av de idéer som ploppar upp i skallen. Du får uppdatera hur du gör med ditt projekt, Fredrik!
Själv tänker jag testköra med det lilla karet jag har har, till en början. Senare kan det nog bli ett större terrarium! Kul detta!
Tror jag för egen det kommer bygga upp en kant till vattendelen med skiffer (varvat med sphagnum som "kitt"). På botten i vattnet lägger jag antagligen bark om jag kan få det att sjunka. Landdelen grundas med lecakulor, och över det kommer ett tjockt lager med Sphagnum, kanske blandat med bark. Utmed bakgrunden kommer en ganska kraftig bäck att rinna ner till vattnet, förmodligen i en ränna skapad av barkbiten som ni kan se i terrariet på bilden ovan. Bakgrund blir Epiweb, vilken ska fyllas med mossa, ormbunke, orkidé m.m. Kommer förmodligen införskaffa ett regnsystem för att hålla luftfuktigheten och för att vattna växterna. Blir förmodligen även till att använda RO-vatten eftersom orkidéerna verkar föredra det. Det här är iaf min bild av vad jag vill just nu. Den tenderar att ändras konstant, men nästa steg blir att beställa Epiweb, så långt har jag bestämt mig.
Edit: Nästa steg blir att fixa bänk.
Senast redigerad av Fredrik Metcalf; 16 September 2011, 10:19.
Nu är det gjort, ett 250l terrarium är införskaffat för att ha krabbor i. Hade nog egentligen velat ha en djupare vattendel, kanten är 7.5cm på det här, vilket ger en möjlig vattenvolym på 37.5l, men man ska nog kunna få till det riktigt snyggt iaf.
[ATTACH=CONFIG]47218[/ATTACH]
Det där ser riktigt gôtt ut - rejält med utrymme. Det kommer att bli toppen!
Fan vad många det är som skaffar krabbor nu!
Riktigt bra tycker jag, kan man ta del av allas egna erfarenheter (hittade inte så mkt på nätet)
Och så får man inspiration av varandra.
Nu är det gjort, ett 250l terrarium är införskaffat för att ha krabbor i. Hade nog egentligen velat ha en djupare vattendel, kanten är 7.5cm på det här, vilket ger en möjlig vattenvolym på 37.5l, men man ska nog kunna få till det riktigt snyggt iaf.
Skummat lite snabbt nu bara. Men har haft rätt bra med lecakulor i botten och jord ovanpå. Sen ett rakt hårt rör till något filter med en luftslang i om det blivit väl mycket vatten på fel sida. Vickat ner röret nästan till botten och sugit igång luftslangen som hävert.
Jamen... precis så som jag sett det framför mig! Inga problem med andra ord! Sedan skall ju miljön vara redigt fuktig så detta blir nog inga problem. Om det skulle bli ett "vattenstånd" i bottnen på landdelen så kör jag manuell utsugning medelst småskalig slang! Hoho - easy pucks!
Skummat lite snabbt nu bara. Men har haft rätt bra med lecakulor i botten och jord ovanpå. Sen ett rakt hårt rör till något filter med en luftslang i om det blivit väl mycket vatten på fel sida. Vickat ner röret nästan till botten och sugit igång luftslangen som hävert.
Jo, men slimlinens knt är ju knappast "silikonvänlig", har mycket svårt att tro att det kommer sluta helt tätt, men å andra sidan kanske det inte gör något. Men kan nästa garantera dig, att efter ett litet tag kommer du inte ha soil, utan gegga, i landdelen. Om inte för att det läcker, så definitivt för att det skvätter. När du dessutom då har landdelen i ett odränerat 'hål' på det sättet så kommer du inte ha nån möjlighet att få bort vattnet ur materialet.
Men hur som helst, det ser snyggt ut iaf .
(Lite info till intresseklubben, jag har bytt namn från Mrlogic till mitt riktiga namn, om ni inte kände igen avataren.)
Nja, det återstår att se hur det blir med det, täthet, skvätt, gegga o.s.v.
Om man exempelvis har något leca-kulaktigt längst ner i landdelen ser jag inga direkta problem att sticka ner en tunn slang och eventuellt suga ur vatten som skulle samlas där - nej, det tror jag löser sig finfint!
Skit samma - jag kör på ändå, och som sagt, lägger uppdateringar i min tråd!
Senast redigerad av Mats Bryzell; 14 September 2011, 11:04.
Jo, men slimlinens knt är ju knappast "silikonvänlig", har mycket svårt att tro att det kommer sluta helt tätt, men å andra sidan kanske det inte gör något. Men kan nästa garantera dig, att efter ett litet tag kommer du inte ha soil, utan gegga, i landdelen. Om inte för att det läcker, så definitivt för att det skvätter. När du dessutom då har landdelen i ett odränerat 'hål' på det sättet så kommer du inte ha nån möjlighet att få bort vattnet ur materialet.
Men hur som helst, det ser snyggt ut iaf .
(Lite info till intresseklubben, jag har bytt namn från Mrlogic till mitt riktiga namn, om ni inte kände igen avataren.)
Du får länka in i stugtråden när du gör uppdateringar precis som du gjorde nu. Lätt att missa en uppdatering där med hastigheten den tråden håller. F.ö. Håller verkligen Slim-Line tätt så att du verkligen separerar landdelen från vattnet?
Kolla på bilderna - det är siliconat helt tätt runt slimlinen mot alla ytor.
Du får länka in i stugtråden när du gör uppdateringar precis som du gjorde nu. Lätt att missa en uppdatering där med hastigheten den tråden håller. F.ö. Håller verkligen Slim-Line tätt så att du verkligen separerar landdelen från vattnet?
Halloj Boys and Girls! Jag har gjort en makeover i mitt krabbkar - men det blir så mycket bilder och filmer här så jag kör uppdateringarna i min stugtråd istället. Har ni lust att kolla utvecklingen på karet så kolla stugtråden;
har funderat lite och jag kommer nog också ta bort min vattendel. bottenmatrialet (exo-terra plantation soil och coco husk) ska ju hålla fukt väldigt bra så det ska nog räcka.
Lämna en kommentar: