Nåt litet med Mandarinkrabbor

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• freddi36
    svarade
    det blev den från Jula. har inte hunnit testa den ännu för jag har haft annat att göra. bla läxor och VB.

fläkten styrs av temperaturen. jag borde väl lätt kunna koppla förbi tempsensorn? det är en sladd med en liten svart klup längst ut. två små trådar går in i klumpen. klumpen är förmodligen en termistor. ett motstånd som styrs av värmen. när tempen blir över en viss grad så tillåter den strömmen att passera genom klupen. jag borde då kunna klippa bort klumpen och koppla ihop trådarna så strömmen kan gå igenom oavsett temp.

ska testa imorgon när jag slutar skolan tidigt och har tid på eftermiddagen

Lämna en kommentar:

• freddi36
    svarade
    får se om dom har kvar det i malmö då...

Lämna en kommentar:

• Fredrik Metcalf
    svarade
    I Lund så har MediaMarkt plockat bort fläktar ur sortimentet, var tydligen inte lönsamt, var själv där och letade efter fläkt till terrariet.

Lämna en kommentar:

• freddi36
    svarade
    kom precis på att bredvid min "lokala" jula affär ligger mediamarkt. dom bör väl ha datorfläktar? tar en titt där också ifall dom har något bättre.

Lämna en kommentar:

• freddi36
    svarade
    Ursprungligen postat av Fredrik Metcalf
    Men å andra sidan så är det ju väldigt billigt att byta den sen om den stör.
    det är så jag resonerar. om den stör så kan jag lätt byta ut den. 35 kr är inte mycket pengar.
    men om den funkar så har jag gjort ett jädra klipp!

har ju inga djur ännu så tills jag skaffat en fläkt har jag inte locket på.
    Senast redigerad av freddi36; 13 November 2011, 19:29.

Lämna en kommentar:

• Fredrik Metcalf
    svarade
    Ursprungligen postat av freddi36
    jag köper den från Jula och testar. hittade en adapter på 12V också här hemma.

enligt Wikipedia så är 20db som en tyst viskning. 10db är det minsta ett mänskligt öra kan höra.
    inte förrän vid 50db vaknar en normal person.
    så jag testar. funkar det inte köper jag en annan
    Jag vill inte höra mitt terrarium, bortsett från ett trevligt porlande, som till och med det har försvunnit pga mossa i vattenfallet. Men om 10dB är gränsen för vad vi hör, då vill inte jag ha mer än 10 dB. Så 11dB och sen inte fullt blås så bör allt ljud försvinna. Däremot julafläkten på 12V ger 31dB, plus lite vibrationer i akvariet, då har du nog passerat gränsen för där det stör och är ganska nära gränsen för vart det håller folk vakna. Jag hade inte kört på den. Men å andra sidan så är det ju väldigt billigt att byta den sen om den stör.

Lämna en kommentar:

• MrH
    svarade
    Ursprungligen postat av freddi36
    såg att det hade kommit lite mögel på en rot idag. vad ska man göra åt det?
    som det är skrivet tidigare, en fläkt löser problemet med mögel, alternativt öppna upp fler ventilationshål. cirkulationen på luften är för dålig och då blir det lätt mögel.
    här finns det en fin fläkt, http://www.dusk.se/Tillbehor.htm

Lämna en kommentar:

• freddi36
    svarade
    jag köper den från Jula och testar. hittade en adapter på 12V också här hemma.

enligt Wikipedia så är 20db som en tyst viskning. 10db är det minsta ett mänskligt öra kan höra.
    inte förrän vid 50db vaknar en normal person.
    så jag testar. funkar det inte köper jag en annan

Lämna en kommentar:

• Fredrik Metcalf
    svarade
    18-31 dB är mycket, de tystaste jag hittat ligger på 11dB. En vanlig datorfläkt drivs med 12V, men med 5V får du nog ett bättre flöde, samt en tystare fläkt. Temperatursensorn i den är nog ganska meningslös då den inte är inställningsbar, däremot så finns det digitala temperatursensorer som du kan koppla fläkten till. Men hitta en fläkt på 11dB och kör med en mobilladdare på 5-6V så bör det bli bra. Annars kan du göra som jag, vara slö och köpa allt från Dusk.

Lämna en kommentar:

• freddi36
    svarade
    hittade precis denna: http://www.jula.se/chassiflakt-med-t...rsensor-924649
    skitbilligt ju! jag tror jag köper en sån och kör den på en mobilladdare tills jag har hittat en transformator.

Lämna en kommentar:

• freddi36
    svarade
    skulle detta funka? http://www.kjell.com/content/templat...em=44367&path= + http://www.kjell.com/content/templat...0000,132500000 ?

eller kan jag ta en vanlig mobilladdare på 4,9V? men då kommer den inte snurra så fort utan bara på halvfart?

Lämna en kommentar:

• freddi36
    svarade
    det kommer bli kanon när det växt till sig lite

ok, en datorfläk. kan du berätta hur man kopplar en sån till väggutatget? jag är inte så inne på sånt jag behöver väl en adapter?

Lämna en kommentar:

• Fredrik Metcalf
    svarade
    Har nu beställt lite mer EpiWeb till lianer och en gren. Även beställt lite växter, mossmix, en fläkt och ett regnsystem. (Tjuvar lite på nästa månads lön, hoppas jag har pengar kvar till julklappar sen ).

Här är en bild på hur det ser ut för tillfället.
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC01063.jpg
Visningar: 2
Storlek: 185,6 KB
ID: 2137135

Lämna en kommentar:

• Fredrik Metcalf
    svarade
    Du bör sätta in en fläkt (datorfläkt funkar) för att inte få mögel har jag förstått.

Lämna en kommentar:

• freddi36
    svarade
    jo den kan bli stor men den har stått på fönsterbänken länge utan att ha växt så mycket. blir den för stor så får jag ta några sticklingar och plantera istället.
    jag har ingen värmare. men ett terrarium med värmelampa 1meter bort så det hjälper nog tempen en hel del.

ormbunkarna köpte jag på hornbach. det var en som jag delade till 3 (har en lika stor bit i fönstret). den kostade bara 25 kr!

såg att det hade kommit lite mögel på en rot idag. vad ska man göra åt det?
    ska även plantera den köttätande växten idag eller imorgon. sen ska det på med lite mer jord runt några växter för det har sjunkit ihop en del nu när man vattnat.

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...