jag har fått tag i några glasskivor med lite konstiga mått. glasskivorna har suttit som hyllor i ett kylskåp tidigare men eftersom kylskåpet gått sönder tog jag skivorna. dom är starka eftersom dom har varit hyllor i kylskåpet.
sen har jag redan några skivor som har varit ett kar.
måtten på skivorna från kylen är:
6 st med måtten 49*33 cm.
skivorna jag hade har måtten
1st 50*27
2st 27*32
2st 50*32
om jag får ihop det, kan jag då bygga ett lite större akvarium/terrarium till krabborna genom att blanda skivorna?
isåfall kommer det att bli skarvar mitt på bakrutan och sen kan jag ha en kant framme med skutdörrar så det blir som ett terrarium. skarvarna på baksidan kan jag sen täcka med korkbark eller slimline.
det ska inte va något vatten däri så skarvarna kommer nog inte bli ett problem, bara att det ser fult ut om man inte täcker det. eller har jag fel??
måtten på karet jag vill bygga är 70-80 cm långt, 30 cm djupt och 40 cm högt.
Nåt litet med Mandarinkrabbor
Kollaps
X
-
Eftersom jag vill ha orkidéer så "behöver" jag ett regnsystem för att vattna dem, och även om det är så att både orkidéer och bromelior inte är så förtjusta i salterna som vi har i vårt kranvatten, så är det framförallt för att slippa salt och kalk på glaset (regnsystem skvätter lite).Lämna en kommentar:
-
det är tyst här eftersom nästan alla i denna tråden inte är hemma utan i Tyskland
får jag fråga vad du ska ha osmosen till? (RO:n)
själv ska jag börja inhandla saker så jag kan dra igång mitt projekt snart. väntar fortfarande på svar från PWSS angående deras "korkbarksplattor".Lämna en kommentar:
-
Oj vad tyst det har varit här nu. Jag har beställt RO filter samt EpiWeb. När EpiWebben väl är monterat ska jag börja möblera i karet. Målet är som sagt att ha ett kar fullt av mossa, ormbunkar, orkidéer och annat tropiskt. Men till att börja med så får man vara nöjd med ett träsk. Får se om jag har råd med både bevattning och belysning nästa månad.
Jag vill gärna höra lite uppdateringar från er andra, det var ju rätt många som drog igång.Lämna en kommentar:
-
på t.ex youtube så kallar dom vampyrerna för vampire/carnival crab.Lämna en kommentar:
-
Kikade på akvarietekniks lista, Där hade de en Geosesarma som de kallade carneval. På bilden såg den ut som spec. Vampyr. Beställde hem några på test,,,, och det var faktiskt spec. Vampyr. Så nu har jag hanar igen.Lämna en kommentar:
-
Nu har jag letat som en galning efter en möbel som passar terrariet. Det finns tydligen inga möbler över en meter höga som är djupare än 40cm, och att ha ett överhäng på 10cm är nog inget jag vill ha ens på ett terrarium. Lutar åt att sätta dit en kort bit med köksskåp, även om jag inte är helt förtjust i lösningen så ser jag inte mycket alternativ. Visst, man kan bygga en möbel för en billig slant, men det förutsätter att man har någonstans att arbeta, och det har man inte i en trea när man har både katt och barn.Senast redigerad av Fredrik Metcalf; 22 September 2011, 12:40.Lämna en kommentar:
-
Jag bryr mig inte riktigt om vilken sort jag får tag på, men jag hade gärna haft en lila. Men det viktigaste för mig är att jag kan beställa samma sort igen om jag känner ett behov av nya gener, så det kanske får bli Mandarin trotts allt.Lämna en kommentar:
-
härligt att veta.
Vet du ifall det är nån skillnad på mandarinens fortplantningsförmåga gentemot vampyrens?
Är det nån skillnad där, typ svårighet, eller är dom lika typ?
den enda skillnad jag ser på dessa är färgerna på kroppen. själva formen tycker jag inte se nån skillnad på alls.Lämna en kommentar:
-
Tror inte det är säkrare att beställa från T-land. Just Mandariner verkar de klara av bra, det är de andra med div fantasifulla namn som dessutom dyker upp ganska sporadiskt som man kan vara tveksam om. Vampyr är också ett problem då det finns flera väldigt lika arter. Min stora "hobby" är egentligen pilgiftsgrodor. Men jag skulle inte sätta ihop några med krabborna. Grodor har mjuk ömtålig hud och risken är stor att krabborna skulle ge sig på dom om inte annat för att försvara sina revir. Krabborna vill vara ifred, även gentemot sina artfränder.Lämna en kommentar:
-
De som brukar finns hos grossisterna har nästan alltid enbart handelsnamn. Många av dom är förmodligen ännu inte artbestämnda. Har set tex G."Choklad", G."Vit Vampyr", G."rödbrun Borneo" och G."Red devil". Av dessa skulle jag tro att "Vit Vampyr" är den med vita ögon på pantzerweltens hemsida. Där finns också bl.a G.bicolor och "Vampyren" med röda ögon.
Förutsatt att det är en Geosesarma art (vilket man tyvärr inte kan vara säker på) tror jag inte att de skiljer sig så mycket vad gäller skötsel. Hade egentligen tänkt skaffa fler arter men har just nu mycket grodor som tar plats.
Vet du ifall det är nån skillnad på mandarinens fortplantningsförmåga gentemot vampyrens?
Är det nån skillnad där, typ svårighet, eller är dom lika typ?
den enda skillnad jag ser på dessa är färgerna på kroppen. själva formen tycker jag inte se nån skillnad på alls.Lämna en kommentar:
-
Har du provat att ha grodor tillsammans med krabborna? Lövgrodor borde väl fungera?
Är det säkrare att beställa från Deutschland om man vill ha en specifik sort?Lämna en kommentar:
-
De som brukar finns hos grossisterna har nästan alltid enbart handelsnamn. Många av dom är förmodligen ännu inte artbestämnda. Har set tex G."Choklad", G."Vit Vampyr", G."rödbrun Borneo" och G."Red devil". Av dessa skulle jag tro att "Vit Vampyr" är den med vita ögon på pantzerweltens hemsida. Där finns också bl.a G.bicolor och "Vampyren" med röda ögon.
Förutsatt att det är en Geosesarma art (vilket man tyvärr inte kan vara säker på) tror jag inte att de skiljer sig så mycket vad gäller skötsel. Hade egentligen tänkt skaffa fler arter men har just nu mycket grodor som tar plats.Lämna en kommentar:
-
Är de olika sorterna olika svårt att hålla? Varierar det mycket mellan hur många man kan ha, storlek på dem, vad de äter, hur boytan ser ut, temperatur m.m.?Lämna en kommentar:
-
Hmm, så Mandarin är Geosesarma Notopophorum, Vampyr är Geosesarma Spec, och den sista är Geosesarma Bicolour? Hittade en lång lista och börjar tro att det är så få som har koll så att nästa all information på nätet går att strunta i. Tyvärr så fanns inte Spec i den listan, och då det finns många som ser ut som Vampyrkrabban med lila ben, så tror jag att det blir väldigt svårt att få tag på en specifik sort. Vad gäller i handeln, är det lättast att få rätt sort (dvs det man beställer) om man beställer Mandarin?Lämna en kommentar:
Lämna en kommentar: