Nåt litet med Mandarinkrabbor

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• Fredrik Metcalf
    svarade
    Ursprungligen postat av freddi36
    det här var väldigt intressant : http://www.youtube.com/watch?v=iFB9H...eature=related
    kolla part 3,4 och 5 med
    Jäklar! Nu blir det definitivt till att lägga 1000l-drömmen på hyllan ett tag och skaffa sig ett nytt kar för det här istället.

Tror ni det är lättare att genomföra i ett terrarium istället? De största fördelarna med ett terrarium är att det är lättare att få helt tätt så det inte springer omkring krabbor på golvet, samt att det borde vara lättare att hålla rätt fuktighet. Nackdelen är ju så klart att man inte får samma möjligheter med vattendelen, men bara man har nån decimeter att jobba med så borde inte det vara ett problem.

Lämna en kommentar:

• BengtO
    svarade
    Har hållt vampyr och mandarinkrabbor under några år. Har dom i likadana terrarier som jag håller pilgiftsgrodor. Nån större vattendel kan vara snyggt men är inget måste. De är landlevande klarar sig med de dagliga "regnen". Äter, ömsar förökar sig på land. De är inga sociala varelser och blir det för trångt (vilket det blir) slåss dom rejält, vilket kan sluta illa. Svårt att äta utan klor. De är väldigt duktiga på att gräva och klättra. Så ett högt terrarie och förhållandevis tjockt bottensubstrat är bra för dom. Jag använder finkornigt barkkross eller barkmull. De gräver djupa, långa grottsytem med "nödutgångar". De äter det mesta och får olika granulat foder men är också aktiva jägare. Att mata med bananflugor (icke flygande) startar en väldig aktivitet där de jagar runt och flockar klorna fulla. Nykläckta krabbor är väldigt små men har förövrigt samma beteende som de vuxna. Gräver sig en grotta vars öppning blir större alltefter krabbar växer. En varning för att beställa dock. Det finns många olika Geosesarma på Imazoos lista. Flera av dessa som oftast enbart har handelsnamn tillhör inte ens släktet och inte deras krav och beteende. Inte ens vampyrkrabba är säkert. Har fått flera olika arter när jag beställt dessa.

Lämna en kommentar:

• Mats Bryzell
    svarade
    här ser nu hur snyggt korkbark är
    Vrålsnyggt!

Lämna en kommentar:

• Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av MrH
    hmm ne nu blire till å skrapa rent det akvarium som står i garderoben, fruktansvärt sugen blev man ju på att göra något liknande.

funderade på det där med liten pump som ni diskuterade tidigare, det finns ju vattenfall man akn köpa i affären å dom drivs ju av väldigt små pumpar. skulle inte en sådan fungera?
    eller blir dom kanske för klen om det ska fungera som filtrering också?
    nå ja ska minsann hugga igång ett projekt ja också.

damn you people who makes me go project!!!
    nu måste ja ju skaffa större lägenhet igen!
    Ett sånt där vattenfall går säkert bra att använda. Den pumpskallen jag kör i mitt kar är endast för att skapa ett vattenföde på bakgrunden (och en pytteliten bäckfåra), alltså ingen filtrering som sådan. Så, ös på bara!

Lämna en kommentar:

• Mats Bryzell
    svarade
    det här var väldigt intressant : http://www.youtube.com/watch?v=iFB9H...eature=related
    kolla part 3,4 och 5 med
    Mmmm, japp, mycket intressant. Fränt att han bygger med sånt där skum. Det här med fuktiga landmiljöer - grodor o.s.v. börjar bli något man gärna skulle kunna tänka sig att pröva. Ja, för min del får det starta med krabborna i ett vanligt kar nu - men man blir ju sugen på det som visas på filmen!

Lämna en kommentar:

• MrH
    svarade
    hmm ne nu blire till å skrapa rent det akvarium som står i garderoben, fruktansvärt sugen blev man ju på att göra något liknande.

funderade på det där med liten pump som ni diskuterade tidigare, det finns ju vattenfall man akn köpa i affären å dom drivs ju av väldigt små pumpar. skulle inte en sådan fungera?
    eller blir dom kanske för klen om det ska fungera som filtrering också?
    nå ja ska minsann hugga igång ett projekt ja också.

damn you people who makes me go project!!!
    nu måste ja ju skaffa större lägenhet igen!

Lämna en kommentar:

• freddi36
    svarade

här ser nu hur snyggt korkbark är

Lämna en kommentar:

• freddi36
    svarade
    kolla part 3,4 och 5 med

Lämna en kommentar:

• Mats Bryzell
    svarade
    jag hade tänkt ha ett lager sand längst ner. typ 3cm eller nåt. sen exo-terras soil på det. det för att jorden inte ska följa med ner i poolen. för att jorden inte ska bli för blöt och sumpig så hade jag tänkt ha slangen/strilröret bara över 2/3 delar av karet så mycket av vattnet åker direkt ner i poolen igen utan att gå genom allt bottenmatrial
    sen kan man ju leda vattnet med växter eller nåt så det sprids lite mer.
    Det låter som en bra plan!
    Min sanddel blir ju lite djupare, ungefär som vattendjupet i pölen - en styv decimeter. Jag kommer nog att göra så som du, att lägga exo-terrass fläckvis ovanför sanden och mossor uppe på detta. Just det du säger om att bara strila ner vatten på en liten del av "marken" är det jag har funderat på genom att låta bakgrunden vara "strilområdet". Den lilla bäcken (hur nu den skall utformas) kan man låta rinna över marken och tillbaka ner i pölen, utan att den sugs upp av markmaterialet - så att man får optimal fukt i markdelen.
    Ja, jädrar - det här är riktigt kul och det kommer att bli massvis av experimenterande innan det blir "klart" - ungefär så som man höll på med burkarna förr i tiden!

Lämna en kommentar:

• freddi36
    svarade
    jag hade tänkt ha ett lager sand längst ner. typ 3cm eller nåt. sen exo-terras soil på det. det för att jorden inte ska följa med ner i poolen. för att jorden inte ska bli för blöt och sumpig så hade jag tänkt ha slangen/strilröret bara över 2/3 delar av karet så mycket av vattnet åker direkt ner i poolen igen utan att gå genom allt bottenmatrial
    sen kan man ju leda vattnet med växter eller nåt så det sprids lite mer.

Lämna en kommentar:

• Mats Bryzell
    svarade
    Mats; ska du ha sand eller soil som bottenmatrial?
    jag tänker att om du ska ha soil så blir det kanske lite blött?
    bara funderar..
    Jag skall säga ärligt att jag inte riktigt vet men, jag skall sätta singel vid avdelaren, på båda sidorna - alltså med mycket grova korn, nästan småsten. Sedan skall jag fylla på landdelen med sand, upp till typ vattenytan - sedan ovanpå detta skall jag börja bygga upp med någon form av material som kan tjäna som grogrund för mossor och annat. Landdelen blir sålunda högre än vattenytan på pölen.

Lämna en kommentar:

• freddi36
    svarade
    Mats; ska du ha sand eller soil som bottenmatrial?
    jag tänker att om du ska ha soil så blir det kanske lite blött?
    bara funderar..

Lämna en kommentar:

• karrokaja
    svarade
    Hyland: Tralla- lalla-tralla-tralla-tralla-laaaa

Lämna en kommentar:

• Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av karrokaja
    Avundsjuk! jag är så avundsjuuuu-uuuuk
    Oh-alieooh-alieooh-ihh-ihh-ihh-iiiiih!

Lämna en kommentar: