Nåt litet med Mandarinkrabbor

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av karrokaja
    har jag missat det då?
    glömt bort det kanske...

Men du... hur ska du göra för att krabborna inte ska ta sej under den där "poolväggen"

Elementary my dear karro-watson - poolväggen är limmad i botten av karet - med en glipa undertill på kanske 2 mm - framför poolväggen kommer ju allt soil att ligga. Det är ju här singlet kommer att ligga, innan/under soilet... det blir en "mark" av mossor ända fram till poolkanten - hur skall de kunna gräva sig ner där? Speciellt när det ligger ett fett lager singel vid båda kanterna av poolväggen..?
    Skall vi ta en grogg till?

Lämna en kommentar:

• Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av ansjo
    Spara lite sådant till bänken som ska fixas på tisdag, Mats!
    Jappe-doodely-daisy!

Lämna en kommentar:

• karrokaja
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Det är lite lustigt... men, jag har nämnt flera gånger att jag kommer att ha stor kornstorlek just vid "pölstoppet", för vattenrinningen och att det inte skall gå att gräva sig ner där det blir som mest kritiskt - liten kornstorlek vid bakgrunden - stor vid vattenpolen - därav no chance att småttingar kan gräva sig under stoppet till pölen.

Jag har en plan!
    har jag missat det då?
    glömt bort det kanske...

Men du... hur ska du göra för att krabborna inte ska ta sej under den där "poolväggen"

Lämna en kommentar:

• karrokaja
    svarade
    Man skall trycka på tuben - då kommer det!
    Aaahh, när det gäller såhär små mängder silicon så använder inte jag min silicon-fitt-kuk-spruta alls, den la jag silicon-fitt-kuk ner direkt och körde ett stenhårt silicon-fitt-kuk-sprut direkt ur tuben - på bit som skulle limmas och sedan smetade jag silicon-fitt-kuk-siliconet på grejerna, silicon-fitt-kuk-direkt med sili... fingrarna!
    Och... inga småkrabbor kommer i närheten av pumpskallen - det kan jag garantera, vänta bara på fler bilder... längre fram, i S-F-K-tiden!
    haha! men du tror inte att jag kämpade tills jag fick blodsmak i fingrarna??
    nu är det fitt-kuk-silikon på mina kläder, på köksborde, på spisen, på diskbänken, ja överallt förutom där det ska vara.
    prövade stå på den där jävla tuben, men det kom inget. och jo den är full och nej det hade inte torkat i tuben, körde ner en liten kuk-pinne i tuben och där var mjuk fräsch ohärdad silikon, men tuben fick liksom inte "utlösning"

Jag blir helt jävla galen när såna här superenkla grejer inte funkar.
    gnislar tänder och biter mej i läppen, kastar grejer osv... fyfan!!! åhhhhhh!!!!

Köper en ny, gör om, gör rätt, blir nöjd... hoppas jag

Lämna en kommentar:

• Mats Bryzell
    svarade
    ska du ha lite filtermatta i glipan under "poolväggen" eller litar du på att krabborna inte gräver ner sej i sanden där?
    Jag tänker att små krabbor kan ta sej under där, från vattensidan och sedan fastna och dö.. men det är bara vad jag tror, är lite nojig
    Det är lite lustigt... men, jag har nämnt flera gånger att jag kommer att ha stor kornstorlek just vid "pölstoppet", för vattenrinningen och att det inte skall gå att gräva sig ner där det blir som mest kritiskt - liten kornstorlek vid bakgrunden - stor vid vattenpolen - därav no chance att småttingar kan gräva sig under stoppet till pölen.

Jag har en plan!

Lämna en kommentar:

• ansjo
    svarade
    Spara lite sådant till bänken som ska fixas på tisdag, Mats!

Lämna en kommentar:

• karrokaja
    svarade
    Jo, det gör det - och därför kommer pumpen att ligga innesluten i ett litet nät från en slaktad håv - som sista försiktighetsåtgärd. Men, det kommer också att bli en liten "vall" av filtermedia innan vattnet sugs in i skallen!
    ska du ha lite filtermatta i glipan under "poolväggen" eller litar du på att krabborna inte gräver ner sej i sanden där?
    Jag tänker att små krabbor kan ta sej under där, från vattensidan och sedan fastna och dö.. men det är bara vad jag tror, är lite nojig

Lämna en kommentar:

• Mats Bryzell
    svarade
    Yeah!! Max!! är du grym eller, det där ser ut att bli skitabra
    Jag började också idag... men min silikon-fitt-kuk-spruta la ner... jag vet inte varför, men det kom inget silikon
    Sånt blir jag så jävla irriterad på! fyfan!!
    Ang om krabbor råkar ta sej in... jag tänkte göra en liten "bur" runt min lilla pumpskalle, tror nog att små krabbor kan fastna i filtret om dom kommer på villovägar.
    Man skall trycka på tuben - då kommer det!
    Aaahh, när det gäller såhär små mängder silicon så använder inte jag min silicon-fitt-kuk-spruta alls, den la jag silicon-fitt-kuk ner direkt och körde ett stenhårt silicon-fitt-kuk-sprut direkt ur tuben - på bit som skulle limmas och sedan smetade jag silicon-fitt-kuk-siliconet på grejerna, med silicon-fitt-kuk-fingrarna!
    Och... inga småkrabbor kommer i närheten av pumpskallen - det kan jag garantera, vänta bara på fler bilder... längre fram, i S-F-K-tiden!
    Senast redigerad av Mats Bryzell; 09 September 2011, 22:30.

Lämna en kommentar:

• Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av freddi36
    kommer bli bra
    gör det inget om krabborna kommer in till pumpen?
    Jo, det gör det - och därför kommer pumpen att ligga innesluten i ett litet nät från en slaktad håv - som sista försiktighetsåtgärd. Men, det kommer också att bli en liten "vall" av filtermedia innan vattnet sugs in i skallen!

Lämna en kommentar:

• MrH
    svarade
    häftigt projekt detta, gillar hela de här konceptet med att bygga upp landskapet å skapa miljön åt djuren. de är ju det som är de roliga.

angående korkbitarna som det talades om så brukar dom finnas hos djuraffärer som har lite mera inriktning på reptiler, vet att DM på vissa ställen här i dalarna har haft sådana bitar. men det går säkert att be affären plocka hem dom, dom är inte direkt ovanliga =)

Lämna en kommentar:

• karrokaja
    svarade
    Yeah!! Max!! är du grym eller, det där ser ut att bli skitabra

Jag började också idag... men min silikon-fitt-kuk-spruta la ner... jag vet inte varför, men det kom inget silikon
    Sånt blir jag så jävla irriterad på! fyfan!!

Ang om krabbor råkar ta sej in... jag tänkte göra en liten "bur" runt min lilla pumpskalle, tror nog att små krabbor kan fastna i filtret om dom kommer på villovägar.

Lämna en kommentar:

• freddi36
    svarade
    kommer bli bra
    gör det inget om krabborna kommer in till pumpen?

Lämna en kommentar:

• Mats Bryzell
    svarade
    OK - då börjar jag vräka på med bilder. Jag har börjat så smått att fixa pölen, eller den avdelning som kommer att bli pölen.
    Jag vill ha den delen så att man kan filma krabborna när de är i vattnet, därför har jag valt att dela av karet med en bit av den nya Amazonas-slimlinen som jag har skurit lite ojämnt i botten och karvat ur fördjupningar i. Det är här, precis intill avdelaren som jag kommer att lägga singel, så att vattnet fritt kommer att kunna flyta in i pölen. Pumpskallen får med lätthet plats bakom den lucka av slimline som sitter monterad i karet och hamnar helt under vattenytan, och syns inte när man tittar in i karet.
    Nu skall bara siliconet härda så skall det experimenteras med olika vattenflöden - mer bilder senare!
    Fan, nu har det änna börjat!
    Bifogade filer

Lämna en kommentar:

• karrokaja
    svarade
    Jag vet inte

Det jag har just nu är nog lite för litet.
    Men jag håller på med ett som är lite större, tror det ligger på 50 liter typ.
    Ganska långsträckt och lågt, med krabborna så vill man, iaf jag, har stor bottenyta och lite höjd.
    Visst klättrar dom och så, men dom är nog mer beroende av att gräva i sanden och leta mat där, än att klättra på höjden liksom.

Lämna en kommentar:

• freddi36
    svarade
    hur stort kar har du Karro?

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...