Nej det var inte igår man skrev här . Lägger upp ett par bilder på mitt terrarium (som fortfarande inte har några invånare) som jag precis tog med mobilen. Det är inte mycket som blommar där i än, men snyggt har det blivit.
Är tyvärr inte guldmedlem längre, så får bli länkar
Matbrist i kombination av trångboddhet? Bara spånar lite....
Fast... tjaa...
Dom har ju en 110 liters kub att röjja i, men det kanske är för litet?
För 40 fullvuxna krabbor är det klart för litet, men alla överlever ju inte, naturens gång liksom.
Och jag tycker inte att jag ger dom för lite mat.
Ger jag oftare än var 3:e dag så kommer det en unken doft från terrariet och det vill jag gärna undvika
Jag fin smular käket så att det ligger som damm över det fuktiga gruset, så nån typ av revirslagsmål över käket (eftersom det ligger överallt) Förekommer inte heller.
Annat är det om jag lägger i en skinkbit eller lite svarta mygglarver i en hög, då är det fet-hanen som står där med klorna i högsta hugg.
Sen finns det allt från daggmask till hoppstjärtar där i så dom borde ju ha mat tänker man.
Det slog mej att dom kanske behöver nåt extra kalktillskott, typ sepia skal... men det kanske inte behövs?
WOW!
Det var INTE igår man skrev i denna tråden.
Men men.
Jag har ett problem med mina krabbor (ja, dom är kvar) Och folk som spanat i tråden kanske kan hjälpa mej.
Jag häller i en nypa fiskmat var 3:e dag ungefär. Sen har jag tagit både mossa och pinnar ute i naturen vilket har gjort att jag har en hel massa coola småkryp i terrariet - mat till krabborna alltså.
Problemet är att småkrabborna inte växer. Dom kommer upp till storleken av en lillfingernagel ungefär, sen stannar dom där.
Jag röjde upp lite i det igengrodda terrariet igår.
Och i gruset, jorden, och mossan hittade jag säkert 40 småkrabbor, men bara 2 i vuxen storlek.
Varav den ena är samma hane som finns på bild på första sidan.
Tänkte jag lägger upp lite äldre bilder från november med så får ni se hur stor skillnad det blivit på två månader. Även om ni inte har EpiWeb så kan jag helt klart rekommendera Dusks mossmix, väldigt snygg mossa.
2011-11-13, I princip bara EpiWeb
[ATTACH=CONFIG]50660[/ATTACH]
2011-11-20, Med mossmix
[ATTACH=CONFIG]50661[/ATTACH]
Idag
[ATTACH=CONFIG]50662[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]50664[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]50666[/ATTACH]
Jag har inte skaffat några grodor än då jag förfarande har mycket att lära mig. Jag har dessutom väntat på att det ska växa till sig ordentligt innan det kommer i några invånare. På den sista bilden kan ni se nån form av treklöver som bara dykt upp av sig själv. Jag är rätt säker på att det inte är den klassiska treklövern vi har i Sverige, utan nån tropisk variant.
snyggt!!! tror det blir perfekt till grodor
är ormbunkarna på epiwebben från dusk? dom på långsidan i mitten.
har funderat på att köpa men vet inte riktigt..
Ursprungligen postat av karrokaja
Härligt
Den ser väldigt nice ut! kommer det kunna sätta sej växter i den? typ mossa eller nåt klättrar upp och bildar en "mossmatta"?
Hade varit snyggt iaf
Jodå, majssormen mår bra, men jag ska ge bort henne.
Ormar är superfina och gulliga på alla sett och vis, men jag har inte det engagemanget för orm just nu.
Så förhoppningsvis så är det en snubbe som tar hand om henne
Han verkar väldigt inne i reptiler och är lite sugen på att skaffa orm och då vet man ju att hon får det bra liksom
jodå, det kommer kunna klättra växter på den. har gjort små hål som jag kan plantera i, sen kan klätterväxterna fästa sig i jorden på bakgrunden
kul att det gått bra med ormen. hon får det säkert jättebra hos den nya ägaren
Tänkte jag lägger upp lite äldre bilder från november med så får ni se hur stor skillnad det blivit på två månader. Även om ni inte har EpiWeb så kan jag helt klart rekommendera Dusks mossmix, väldigt snygg mossa.
[ATTACH=CONFIG]50660[/ATTACH]
2011-11-20, Med mossmix
[ATTACH=CONFIG]50661[/ATTACH]
Idag
[ATTACH=CONFIG]50662[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]50664[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]50666[/ATTACH]
Jag har inte skaffat några grodor än då jag förfarande har mycket att lära mig. Jag har dessutom väntat på att det ska växa till sig ordentligt innan det kommer i några invånare. På den sista bilden kan ni se nån form av treklöver som bara dykt upp av sig själv. Jag är rätt säker på att det inte är den klassiska treklövern vi har i Sverige, utan nån tropisk variant.
jag ska ju inte ha krabbor längre utan daggeckos. köpte ett exo-terra 45*45*60 i jul som jag håller på att göra en bakgrund till.
min tråd heter "projekt: regnskog".
[ATTACH=CONFIG]50556[/ATTACH] såhär blev den delen av bakgrunden som ska sitta på ena kortsidan.
hur går det med majsormen?
Härligt
Den ser väldigt nice ut! kommer det kunna sätta sej växter i den? typ mossa eller nåt klättrar upp och bildar en "mossmatta"?
Hade varit snyggt iaf
Jodå, majssormen mår bra, men jag ska ge bort henne.
Ormar är superfina och gulliga på alla sett och vis, men jag har inte det engagemanget för orm just nu.
Så förhoppningsvis så är det en snubbe som tar hand om henne
Han verkar väldigt inne i reptiler och är lite sugen på att skaffa orm och då vet man ju att hon får det bra liksom
2011-11-20, Med mossmix
Idag
hur går det med ditt terrarium Fredrik? börjat växa något i mossmeten?
har en fråga om EphiWeb: om man köper grenar i EW hur fäster man dom på EW plattorna sen? hade tänkt köra med plattor på baksidan + en kortsida. sen några grenar ner från det men jag vill att dom ska sitta fast bra så att dom håller lite tyngd från växter och djur.
Nu har jag nog varit lite väl frånvarande, knappt varit inne sen mitten på december. EpiWeb grenar fäster du med limpistol alt silicon, de är ganska styva och tål en helt del tyngd, men de är ju klart inte lika styva som trä eller kork. Med lite lim, varmluftspistol och/eller fön så kan man forma och skapa egna grenar/lianer från de plattorna man beställer.
Ska ta och lägga upp lite bilder nu, kommer dock dröja några minuter, men jäklar var det växt!
Den kub som jag skulle använt till krabborna har under en längre tid varit sjukkar för diskus.
Knappt har jag medicinerat dom och fått tillbaks dom i 900 så är dom sjuka igen och måste upp för att medicineras i denna kub.
(Lite väl ostabilt att hälla ner meddy i 900 o förstöra balansen där liksom)
Nu verkar det dock så att diskusarna föredrar denna kala kub istället för ett inrett 900 så jag kanske får behålla dom här.
för att inte tala om vad medicinen skulle kosta!
jag ska ju inte ha krabbor längre utan daggeckos. köpte ett exo-terra 45*45*60 i jul som jag håller på att göra en bakgrund till.
min tråd heter "projekt: regnskog". såhär blev den delen av bakgrunden som ska sitta på ena kortsidan.
Den kub som jag skulle använt till krabborna har under en längre tid varit sjukkar för diskus.
Knappt har jag medicinerat dom och fått tillbaks dom i 900 så är dom sjuka igen och måste upp för att medicineras i denna kub.
(Lite väl ostabilt att hälla ner meddy i 900 o förstöra balansen där liksom)
Nu verkar det dock så att diskusarna föredrar denna kala kub istället för ett inrett 900 så jag kanske får behålla dom här.
Och då sprack ju planen med krabborna.
But HEY!!
Jag har ju en ANNAN kub som bara står och ser sorglig ut.
Dock fattas det ställning till den och att ställa skiten direkt på golvet är inte så snyggt.
Om jag får tummen ur munnen så kommer jag bygga en ställning till den.
Det behövs inte så mkt precision i detta då det endast ska innehålla 30-40 liter vatten.
MEEEEN som allt annat jag ska göra så blir det väl av dagen innan jag ska dö eller nåt
Hur går det för resten av er - då inte alla håller på med krabbor, men har sett jävligt snygga små terrarium här.
posta bilder och visa
Tänkte fota loss lite, men mitt ser ut som det alltid har gjort, massa mossa och krabbor som lyser med sin frånvaro
Lämna en kommentar: