Räkig fakta...
Kollaps
X
-
-
Kommentar
-
Är det någon som har en bild på ett "Amano" kar,dvs med svart grus, massa mossor och små trevliga räkor......
Skulle behöva lite inspiration till min 25 litareKommentar
-
Hehe,tredje inlägget i rad
Jag måste fråga er: Behöver man slamsuga ett räk-kar och om, hur?Kommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Nej - Daniel - det gör jag faktiskt inte. Vi hade jo faktiskt en liten disput om detta redan.
Jag undrar på vilket sätt du menar att dessa räkor inte trivs?
1. Menar du att den lilla vattenvolymen gör att vattenkvalite och liknande inte kan upprätthållas?
2. Eller att de skulle ha ett fysiskt rörelsebehov som inte kan tillfredställas, att de inte får tillräckligt med motion och dåligt utvecklad muskulatur, och att de skulle bli svaga på grund av detta?
3. Eller att de inte trivs i en mer psykologiskt, emotionellt vis? Dvs att de har tråkigt och blir deprimerade?
4. Eller något annat?
Dvärgräkorna har blivit så populär (och kommer blir ännu populärare) just på grund ut av att man "kan/får" håller de djuren i så pass litet volym. Lite ut av guldfiskskål-effekten fast utan dålig samvete. Minirekommendatioen till hållningen av dvärgräkor är här på Zoopet 15cm/10 liter (i Tyskland och andra internationeller foren 12 liter). HUR man har kommit fram till detta eller OM de "gränserna" är vettiga spelar egentligen ingen roll.
Ett vanligt tolv liters "kar" har en bottenyta på t.ex. hela 30*20 cm (vid en höjd på 20 cm). Det är ju redan så litet att alla har väl plats för det. På skrivbord eller en hylla i köket. Så VARFÖR skall man "chansa" och drar en miniminigräns? De "leksaksakvarie" som jag syftar på typ Red Sea Deco Art (ca. 4 liter) eller de som köptes av några vid Duisburg-resan (ca. 5,5 liter) har väl iallafall en ställyta på 18*18 cm. Hur trångt bor folk egentligen om de inte kan "lyxa" till med en yta på 25*25 cm (vid en höjd på 25 ungefär 16 liter)?
Vad är drivkraften bakom bedriften att minimera så mycket som möjligt?
1. Pengar? Knappast. Ett standard tolv liters "kar" är väl svårslagen prismässig.
2. Plats/vikt? Nej. Se ovan.
3. Esthetik/ Design/ Mode? Hmm... Kanske. Jag faller själv på den biten. T.ex. Tropicas Aquacube (20*20*20 = 8 liter) är världens snyggaste skrivbordsakvarie - den måste man bara har. Men jag tycker att den är för liten och letar därför efter alternativer.
4. Ego? Troligen inte. Det kan väl ligger bakom hos de som ha Bonsai som hobby.
Jag TROR att det är en kombination ut av esthetik/ design/ mode-aspekten och LATTHET att leta rätt respektiv bristande TÅLAMOD att vänta så länge tills man har lyckats med det. Dvs. Man tycker att det är ballt/dekorativt med små minikar(-vaser) (jag med - bara att det inte blir missförstånd här ), man skulle ha plats för större MEN det finns inget rätt utbud (änsålänge) och därför får det blir denna IKEA-vas eller liknande. För räkorna är ju ryggradslösa djur och står därmed ännu längre ner som t.ex. fiskar. (usch - det var polemiskt - man kan bara inte låter bli )
Sist men inte minst. Som inte ha uteslutande med den här "räk"-diskussionen att göra så är jag URTRÖTT på att folk drar slutsatsen med att fiskar/räkor föröka sig altså TRIVS de. Det finns ingen logik i detta. Lås en man och en kvinna i ett 4 qm stor rum i flera år utan p-piller och kondom ... Barn blir det kanske - men om de trivs?
Jag hoppas vi kan diskutera detta utan att det leder till en dålig stämning i tråden. Ämnet är viktigt.
Hejhopp. Ralp110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
Vittina semiconica; Neripteron auriculata
18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon coronaKommentar
-
Lås en man och en kvinna i ett 4 qm stor rum i flera år utan p-piller och kondom ... Barn blir det kanske - men om de trivs?Kommentar
-
jag måste fråga när honan har rom den har ramlat ner vid säga sitter under magen och är svart brun är den då befruktad.Kommentar
-
Vilket räk-art är det?Kommentar
-
-
Jag tycker det verkar som om när den är glänsande brun, som pollygodisar ungefär, då är den befruktad medan enstaka korn kan vara blekare och sakna lyser. Dom blekare kornen verkar obefruktade.Kommentar
Kommentar