Ska man använda eller inte? Vad har ni för erfarenheter för sånt?
Vattenberedningsmedel till räkor
Kollaps
X
-
Jag använder aldrig vattenberedningsmedel i mina akvarier och ärligt talat tror jag inte att det behövs, har inte ni bra vatten i Norrköping?
Sen beror det ju på vad det är för räkor, crystal red är ju mkt mer känsliga än körsbärs räkor."Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy -
Vattenberedningasmedel är ofta bra och kan vara nödvändigt i många vatten.
Dock så innehåller en del av dom ämnen som gör att de inte är så lämpliga för räkor (olika räkor är definitivt också olika känsliga). I handeln idag finns dock vattenberedningspreparat som är speciellt avsedda för räkor - använd ett sådant eller så välj ett preparat där det står angivet att de fungerar även för räkor.
Vid nystart bör man använda vattenpreparat om man inte tar vatten från ett annat akvarium som är igång.Akvaristiska hälsningar
Kjell
Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.Kommentar
-
Uppstart med med vattenberedningsmedlen och pump samt insättande av växter dag 1. Fisk och räkor dag 2. Funkade utomordentligt bra.Har inte alltid rätt, men fel iblandKommentar
-
Kan du ge exempel på något fabrikat och namn som är avsett för räkor? Mina snäckor dör av mitt brunnsvatten om jag inte använder vattenberedningspreparat. Räkorna verkar inte ta skada av det Sera medel jag använder, men om det finns något direkt avsett för räkor så vore det ju toppen.Posthorn, blå, röda, aprikos, rosa, leopard
Räkor: blå och mörkblå tiger, Blue Pearl, gula räkor, körsbär, Supertiger Orange Tail. 70 L, 60 L, 26 L, 2x20 LKommentar
-
Kan du ge exempel på något fabrikat och namn som är avsett för räkor? Mina snäckor dör av mitt brunnsvatten om jag inte använder vattenberedningspreparat. Räkorna verkar inte ta skada av det Sera medel jag använder, men om det finns något direkt avsett för räkor så vore det ju toppen.
Har ni lågt Ph i vattnet??In vino veritas, in aqua sanitas
Kommentar
-
Med kalksten i karet (för snäckornas skull) så går det upp till i alla fall 7,6, vilket är max vad mitt idiotiska test visar.
Finns tydligen en variant för låga PH-värden och ett annat test för högre värden ...
Nu har jag posthornssnäckor, aldrig haft pestsnäckor eller annat än posthorn. Så jag kan inte svara på om andra snäckor stryker med av vattnet.
Men om jag lägger ett posthorn i en skål med vatten direkt från kranen så slutar dom röra sig efter max en halvtimme, sen rör dom sig aldrig mer
Dom dör i mitt kar med Rådasand också, trots beredningsmedel. Men där kan dom leva upp till ett par dygn innan dom stannar upp. Sen går det inte längre.Posthorn, blå, röda, aprikos, rosa, leopard
Räkor: blå och mörkblå tiger, Blue Pearl, gula räkor, körsbär, Supertiger Orange Tail. 70 L, 60 L, 26 L, 2x20 LKommentar
-
-
Kommentar