Vattenberedningsmedel till räkor

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Misuko
    • September 2008
    • 135

Vattenberedningsmedel till räkor

Ska man använda eller inte? Vad har ni för erfarenheter för sånt?
    Misuko
  • alg_oa1
    • May 2007
    • 473

Jag använder aldrig vattenberedningsmedel i mina akvarier och ärligt talat tror jag inte att det behövs, har inte ni bra vatten i Norrköping?
    Sen beror det ju på vad det är för räkor, crystal red är ju mkt mer känsliga än körsbärs räkor.
    "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

Kommentar

• Katharina
      • December 2006
      • 4045

Jag tycker faktiskt att jag har märkt att de inte gillar det och det är enda gången jag har förlorat honor med rom. Då hade jag i Aqua Safe. De simmade iväg iställer för mot vattnet när man hällde i det..
      Ha dé bäst... Tina

Kommentar

• Kjell Fohrman
        Administrator

• December 2001
        • 48148

Vattenberedningasmedel är ofta bra och kan vara nödvändigt i många vatten.
        Dock så innehåller en del av dom ämnen som gör att de inte är så lämpliga för räkor (olika räkor är definitivt också olika känsliga). I handeln idag finns dock vattenberedningspreparat som är speciellt avsedda för räkor - använd ett sådant eller så välj ett preparat där det står angivet att de fungerar även för räkor.

Vid nystart bör man använda vattenpreparat om man inte tar vatten från ett annat akvarium som är igång.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Misuko
          • September 2008
          • 135

Ja, vi har bra vatten i Norrköping. Jag använde det när jag startade räkakvarium, men har inte använt det nu. Jag har gula körsbärsräkor som inte är så känsliga, men nu jag fick mina blåa tigerräkor som jag oroar mig för.
          Misuko

Kommentar

• Jessa
            • September 2003
            • 454

Jag använder Sera Aquatan till alla mina räkkar och det är inga problem.

Kommentar

• Fanbyalperna
              • September 2005
              • 752

Ursprungligen postat av Jessa
              Jag använder Sera Aquatan till alla mina räkkar och det är inga problem.
              Även jag använde det och Nitrivec plus en pump som gått i ett gammalt akvarie till ett nystartat räkavarium. Crystal Red plus Boraras Brigittae.
              Uppstart med med vattenberedningsmedlen och pump samt insättande av växter dag 1. Fisk och räkor dag 2. Funkade utomordentligt bra.
              Har inte alltid rätt, men fel ibland

Kommentar

• Mick13
                • May 2008
                • 1796

Kanske läge att använda vatten från ett inkört kar för att inte chansa....
                In vino veritas, in aqua sanitas

Kommentar

• starcastle
                  • June 2008
                  • 234

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  I handeln idag finns dock vattenberedningspreparat som är speciellt avsedda för räkor - använd ett sådant eller så välj ett preparat där det står angivet att de fungerar även för räkor.
                  Kan du ge exempel på något fabrikat och namn som är avsett för räkor? Mina snäckor dör av mitt brunnsvatten om jag inte använder vattenberedningspreparat. Räkorna verkar inte ta skada av det Sera medel jag använder, men om det finns något direkt avsett för räkor så vore det ju toppen.
                  Posthorn, blå, röda, aprikos, rosa, leopard
                  Räkor: blå och mörkblå tiger, Blue Pearl, gula räkor, körsbär, Supertiger Orange Tail. 70 L, 60 L, 26 L, 2x20 L

Kommentar

• Mick13
                    • May 2008
                    • 1796

Ursprungligen postat av starcastle
                    Kan du ge exempel på något fabrikat och namn som är avsett för räkor? Mina snäckor dör av mitt brunnsvatten om jag inte använder vattenberedningspreparat. Räkorna verkar inte ta skada av det Sera medel jag använder, men om det finns något direkt avsett för räkor så vore det ju toppen.
                    Då kan du få betalt för sitt brunns vatten det finns hur många som helst som vill bli av med snäckorna i sitt kar, man får se det positivt.
                    Har ni lågt Ph i vattnet??
                    In vino veritas, in aqua sanitas

Kommentar

• starcastle
                      • June 2008
                      • 234

Ursprungligen postat av Mick13
                      Då kan du få betalt för sitt brunns vatten det finns hur många som helst som vill bli av med snäckorna i sitt kar, man får se det positivt.
                      Har ni lågt Ph i vattnet??
                      PH är 6,2 enligt dropptest.
                      Med kalksten i karet (för snäckornas skull) så går det upp till i alla fall 7,6, vilket är max vad mitt idiotiska test visar.
                      Finns tydligen en variant för låga PH-värden och ett annat test för högre värden ...

Nu har jag posthornssnäckor, aldrig haft pestsnäckor eller annat än posthorn. Så jag kan inte svara på om andra snäckor stryker med av vattnet.

Men om jag lägger ett posthorn i en skål med vatten direkt från kranen så slutar dom röra sig efter max en halvtimme, sen rör dom sig aldrig mer

Dom dör i mitt kar med Rådasand också, trots beredningsmedel. Men där kan dom leva upp till ett par dygn innan dom stannar upp. Sen går det inte längre.
                      Posthorn, blå, röda, aprikos, rosa, leopard
                      Räkor: blå och mörkblå tiger, Blue Pearl, gula räkor, körsbär, Supertiger Orange Tail. 70 L, 60 L, 26 L, 2x20 L

Kommentar

• Radioaktiva Räkor
                        • May 2007
                        • 1760

Jag upplevde att jag fick färre räklingar när jag körde med vattenberedningsmedel.

//C
                        With a licence to krill!
                        Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

Kommentar

• cillan
                          • February 2007
                          • 562

Hur är det med ektozonsalt då och räkor?

Kommentar

• berraåsnobben
                            • December 2007
                            • 113

Varför ektozonsalt i karet då?
                            Camping

Kommentar

• cillan
                              • February 2007
                              • 562

Jag vill bara veta om jag någon gång skulle behöva det.

Kommentar

Arbetssätt...