Slöa snäckor...

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Salta Katten
    • March 2008
    • 740

Slöa snäckor...

Igår kväll låg en av mina två äppelsnäckor upp och ner på botten, med kroppen nästan helt indragen men med locket halvöppet. Tentaklerna var hoprullade men en rörde sig lite lite, så jag tänkte att hon nyss trillat ner från ytan, de brukar ibland ligga stilla en stund då.

Kom hem från jobbet för en timme sedan, då låg hon kvar på samma ställe! Plockade upp henne, petade på henne, ingen reaktion alls... Jag trodde hon var döende och lade henne i en tillbringare med akvarievatten. Nästan med en gång stack hon ut tentaklerna, nu sitter hon "på rumpan", med foten och huvudet ute och tentaklerna runtviftande, men gör inga försök att "resa sig" och börja krypa. Den andra snäckan ligger helt stilla bakom en rot.

De har varit tröga den senaste tiden, legat stilla långa stunder, men så har de piggnat till och rejsat omkring igen, så jag har tänkt att de bara legat och slappat lite. Men nu börjar jag bli orolig, är det något fel tro?

De går med endlers och räkor (körsbär, black crystal och amano) som alla mår bra. Tempen har sjunkit från ca 27 grader tidigare i höstas till 23 nu, kan det vara det?
  • alg_oa1
    • May 2007
    • 473

Äppelsnäckor går i dvala i sin naturliga miljö, skulle tro att dom kanske har en sådan period nu. Mina snäckor kan också ligga stilla några timmar ibland. Annars kan det ha blivit som när jag nyss hade skaffat dem, jag visste inte hur mkt jag skulle mata dem, så mina snäckor blev undernärda och låg stilla nästan jämt. Kan det vara därför?
    "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

Kommentar

• Salta Katten
      • March 2008
      • 740

Har funderat på svält också... Men jag tror nästan jag matar lite mycket, upplösta algtabletter och räkpellets ligger kvar ganska länge, så jag tycker allt de borde fått i sig. Har gett dem förvällda grönsaker ibland, i förrgår fick de brysselkål, verkade inte särskilt hungriga. Lade faktiskt ner lite förvälld ärta till henne i tillbringaren för att se om hon ville ha, men det var inte intressant.

Så läste jag på applesnail.net att de kan bli slöa och lata om de får mycket mat... men jag törs ju inte svälta dem för att kolla om det är det heller.

Kommentar

Arbetssätt...