Kulfisk Tråden.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaius
    • August 2004
    • 150

Idag var jag i en affär där de sålde gröna/fläckiga kulfiskar (tetraodon nigroviridis). De var tillsammans i ett kar med några svärdbärare. Ingen i karet såg ut att ha några bitmärken och det verkade nästan som om kulfiskarna var rätt så skygga av sig.
    På akvariet stod det dock att de kunde vara aggressiva mot andra fiskar. Likså stod det på den här sidan under deras artbeskrivning, men det visade sig ändå finnas en del varierande kommentarer angående deras beteende.
    Är det någon som har dessa i ett sällskapsakvarium och hur sköter de sig i så fall? Er det dessutom i regel så att kulfiskar i första hand brukar ge sig på större fiskar?

Kommentar

• Nubi
      • March 2009
      • 9026

Någon som vet om Colomesus asellus går ihop med Stigmatogobius sadanundio.

Tanken är att ha de tillsammans i ett 190l:
      (har ännu inte bestämt mig för vilka stimmfiskar det blir)
      Puntius rhomboocellatus,
      Eirmotus octozona
      Puntius nigrofasciatus
      Puntius ticto.

2 st Colomesus asellus
      4 st Stigmatogobius sadanundio
      7st Gastromyzon punctulatus
      3-4st Yasuhikotakia sidthimunki
      3-5st Pangio kuhlii

Någon som känner på en gång att denna uppsättning av fisk inte skulle bli bra tillsammans med Kulfisken?
      Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
      Fiskbloggen

Kommentar

• Johanski
        • February 2007
        • 3044

Ursprungligen postat av Nubi
        dvärgkulfisken ska ha bräcktvatten för att leka, den enda som inte behöver det är Colomesus asellus
        Var har du fått det ifrån? Vad jag har förstått så lever de uteslutet i sötvatten? Sen finns det flera kulfiskar än asellus som lever i sötvatten...

Kommentar

• Johanski
          • February 2007
          • 3044

Ursprungligen postat av Zaius
          Idag var jag i en affär där de sålde gröna/fläckiga kulfiskar (tetraodon nigroviridis). De var tillsammans i ett kar med några svärdbärare. Ingen i karet såg ut att ha några bitmärken och det verkade nästan som om kulfiskarna var rätt så skygga av sig.
          På akvariet stod det dock att de kunde vara aggressiva mot andra fiskar. Likså stod det på den här sidan under deras artbeskrivning, men det visade sig ändå finnas en del varierande kommentarer angående deras beteende.
          Är det någon som har dessa i ett sällskapsakvarium och hur sköter de sig i så fall? Er det dessutom i regel så att kulfiskar i första hand brukar ge sig på större fiskar?
          Nigroviridis behöver bräckvatten. http://www.thepufferforum.com/forum/..._Nigroviridis/

En sak jag har uppfattat när jag tittat på bekantas kulfiskar är att jag aldrig skulle ha de i sällskap med andra fiskar. Visst är det väldigt individuellt, men det är just att kulfiskar har en väldigt stark käke samt stora och vassa tänder, så ifall du nu råkar ha otur och får ett grinigt exemplar kan det gå riktigt illa för andra fiskar.

Kommentar

• Nubi
            • March 2009
            • 9026

Ursprungligen postat av Johanski
            Det stod på en engelsk sida (ska leta fram det) där det stod att om man ville få de till lek och trigga igång de så skulle man använda mer salt i det bräckta vattnet. Det var om dvärgkulfiken, om jag inte mindes heeelt fel.

Fiskbloggen

Kommentar

• Johanski
              • February 2007
              • 3044

Uppenbarligen så är det fel, då många har fått lek på de utan att ha bräckvatten, så det spelar ingen roll var det står.

Kommentar

• Nubi
                • March 2009
                • 9026

Tack!
                Men trivs inte t.ex. dvärgkulfiskar, de med röda ögon och grön kropp, (latinska namn är inte min starka sida) i bräckt vatten?

Fiskbloggen

Kommentar

• Johanski
                  • February 2007
                  • 3044

De lever i sötvatten, som vilken annan sötvattensfisk som helst. Samma som Fahaka, Mbu och Colomesus asellus Men röda ögon har de ju inte?

Här är ett gäng sötvattenslevande kulor:

Kommentar

• Nubi
                    • March 2009
                    • 9026

psst! vad har dessa för färger på ögonen? Carinotetraodon irrubesco.

Fiskbloggen

Kommentar

• Johanski
                      • February 2007
                      • 3044

Röda, det är dock ej de som i folkmun kallas dvärgkulfiskar, och även de är sötvattenslevande.

Kommentar

• Nubi
                        • March 2009
                        • 9026

Jag måste ha gjort mig missförstådd...skyller på att jag varit vaken i 29 timmar i sträck.

Dvärgkulfisken har inte röda ögon och den föredrar bräckt vatten...har jag förstått rätt?
                        Den som har röda ögon som jag menade var lorteti. Den som Dre har.
                        Amazonkulfisken lever i sötvatten Därför vill jag köpa den.

Frågan är bara om den går ihop med Riddargobi...vad tror du?

Fiskbloggen

Kommentar

• Johanski
                          • February 2007
                          • 3044

Dvärgkulfisken är Carinotetraodon travancoricus, den är sötvattenslevande.

Den med röda ögon, irrubesco som vi pratade om tidigare, är även den sötvattenslevande.

Jag har ingen erfarenhet av att hålla Colomesus asellus, men personligen skulle jag avstå från att hålla någon kulfisk överhuvudtaget med andra fiskar, de har potential att skada och eventuellt döda andra fiskar ifall de så känner för.

Kommentar

• Nubi
                            • March 2009
                            • 9026

Okej =)
                            Får leta vidare efter ngn roligare fisk
                            Om man tar bort kulfisken från listan??

Fiskbloggen

Kommentar

• DaRe
                              • June 2009
                              • 2227

Dvärgkulfisken är Carinotetraodon travancoricus, den är sötvattenslevande.

Den med röda ögon, irrubesco som vi pratade om tidigare, är även den sötvattenslevande.

Jag har ingen erfarenhet av att hålla Colomesus asellus, men personligen skulle jag avstå från att hålla någon kulfisk överhuvudtaget med andra fiskar, de har potential att skada och eventuellt döda andra fiskar ifall de så känner för.
                              I handeln tror jag Lorteti är vanligare den kallas också red eyed puffer. Irrubescos kallas väl red tailedpuffer? Dock har även den röda ögon.

Jag har haft Lorteti med Riddargoby och det har gått utmärkt, ingen jakt inga skador. Gobyn är riktigt kaxig och står upp mot kulan. Helt obrydd spänner den upp sig mitt framför Lortetin som förbryllad letar sig vidare. Min Gobys har också lekt ett antal gånger i samma vatten som Lortetin. Nu har de dock gått skilda vägar jag har flyttat Lortetin till ett annat kar.
                              Senast redigerad av DaRe; 20 January 2010, 06:40.
                              Checking out...

Kommentar

• esoxlucius74
                                • October 2009
                                • 493

de har potential att skada och eventuellt döda andra fiskar ifall de så känner för.
                                Jaaaaa... Lite spännande är det allt.

Som nybliven ägare till två dvärgkulfiskar så är det nervöst att kolla upp hur det står till i akvariet när man kommer hem efter arbetet...
                                Men Peppar-peppar, ta i trä å allt det där, än så länge lever de väldigt bra med de andra invånarna!!
                                360Liter.( http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=605 )
                                16Liter.( http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=625 )

Kommentar

Arbetssätt...