Högfrekvent ljud mot råttor?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cecilia
    • January 2003
    • 754

Högfrekvent ljud mot råttor?

I går kväll stod jag på garagenedfarten och pulade med något då det plötsligt prasslade till en halvmeter från fötterna och där satt den - äcklig, oblyg och cirka 20 cm lång. Att det var ljust ute och att jag fanns i närheten bekymrade den inte det minsta. Jag blev däremot bekymrad och sprang för livet. Tvingade sedan maken att komma och slå ihjäl den med en spade (mitt i MATCHEN!).

Tyvärr finns en springa på mer än 2 cm i garageporten, och garaget har förbindelse med resten av källaren där bl.a. mitt fiskrum finns. Äckelråttan har förmodligen ett gäng äckelråttekompisar i närheten. Anticimex kan inte komma förrän på måndag, och som vildråttefobiker (tamråttor har jag haft, men de vilda får mig att gripas av okontrollerad panik) vågar jag mig inte ner i källaren innan dess. Jag vågar mig nog inte ner ensam på ett bra tag faktiskt, vilket ställer till problem med yngelskötseln.

Var i affären och kikade på diverse råttbekämpningsanordningar som skulle kunna lugna själen, men gift går bort eftersom jag har katt och barn, och fällorna är för små för "min" råtta. Återstår en liten maskin som säger sig störa möss & råttor så mycket att de flyttar inom 3-5 dagar. Är det någon som har erfarenhet av en sån mackapär och kan säga om den fungerar?
    Senast redigerad av cecilia; 21 June 2006, 23:39.
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

Ursprungligen postat av cecilia
    (mitt i MATCHEN!)
    så han är bara LITE fotbollsintresserad

Tyvärr finns en springa på mer än 2 cm i garageporten, och garaget har förbindelse med resten av källaren där bl.a. mitt fiskrum finns.
    småspringor kan man täta med fogskum.
    Biltema erbjuder ett brett sortiment för hela familjen inom bilreservdelar, mc, verktyg, kemi, bygg, båt, fritid, hem och teknik. Välkommen till hela familjen varuhus!

Återstår en liten maskin som säger sig störa möss & råttor så mycket att de flyttar inom 3-5 dagar. Är det någon som har erfarenhet av en sån mackapär och kan säga om den fungerar?
    om detär vad jag tror så är dom värdelösa, iallafall möss vänjer sej vid ett högfrekvent ljud på ett par dagar.
    ska det funka måste frekvensen kontinuerligt ändras.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

Kommentar

• elinor
      • February 2003
      • 1323

Högfrekventa ljud? Nja, vi köpte en en elektriskt apparatur som vi skulle knöka ner i marken då en envis liten sork gjorde sönder våra rabatter. Kan tala om att det inte funkade..

Försök att täppa till springan så gott som möjligt, en lång planka kanske..Annars får väl din man sitta råttvakt
      Varje gång jag hör ordet SPORTA måste jag tvätta munnen med choklad

Kommentar

• tetra 1
        • July 2005
        • 1225

Dom säljer ju högfrekenta ljud saker på clasohlson det är ju värt ett försök tycker ja 98 spänn kostar dom tror ja.

Kommentar

Arbetssätt...