Bäcköring fiske i Stockholm

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aircut64
    • July 2007
    • 1207

Bäcköring fiske i Stockholm

Någon som känner till något bra ställe här i Stockholm där man kan fiska bäcköring ?
  • oskarwallin
    • February 2008
    • 1080

eller någon stans strax norr om stockholm för den delen vill ut och kasta lite fluga
    60,58 liter
    **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
    *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

Kommentar

• Klinten
      • July 2007
      • 1313

Ursprungligen postat av Aircut64
      Någon som känner till något bra ställe här i Stockholm där man kan fiska bäcköring ?

- Det är lite svårt att svara på den frågan. Rent allmänt kan jag nog säga att det inte finns några vatten att fiska bäcköring i din region. Det vi (eller du) menar med bäcköring är ofta yngel av en insjööring/havsöring som skall växa till sig för att sedan vandra ut i sjö eller hav.

Kort sagt. Bäcköring är ofta den kommande generationen av öringar. Det är barnkammaren vi pratar om.

Däremot finns det i andra delar av vårt avlånga land mindre vattendrag som innehåller en population av öring som aldrig lämnar sitt "lilla vatten". Där kan vi prata om bäcköring (eller Stenbit som de kallas i Ångermanland).

Jag har haft turen på min sida i sistnämda fall. Genom att mina morföräldrar kommer från Västerbotten har många somrar tillbringats där. En morbror till mig var en rackare på att fiska just bäcköring.

Det var en fröjd och lycka att få följa med honom ut på detta mete. Utrustade med långa bambspön - kraftig lina - sänke och krok - smög vi oss i kvällningen ned till "bäcken"!

Det gällde att sätta ned fötterna varsamt för att inte skrämma fisken. Man lade ut den blyförtyngda linan och lät den maskagnade kroken följa med strömmen. Det gällde att manövrera kroken så att den kom ned framför stenar eller ned i djuphålor.

Sedan kom det - hugget! En stenhårt disktinkt hugg! SMACK! Då gällde bara en sak. Lyfta upp fisken så snabbt som möjligt. Ofta tog jag i så våldsamt att en liten stackars öring på fem till tio cm blev hängande 6 meter upp i ett träd!

Min morbror gick alltid före och fiskade på de "hetaste" platserna. Han var ute efter "Stor-rödga". Ja så hette fisken lokalt. Rögd! En stor stenbit (bäcköring) var en Rögd!

Den största han någonsin fick vägde 2.5 kilo! Inte illa i ett vatten som man kunde hoppa jämfota över
      * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

Kommentar

• Azur
        • March 2003
        • 12946

Jag kan ha fel, men jag tror stockholms sista vilda bäcköringsbestånd dog ut för en tio år sedan pga byggnation vid bäcken de bodde i (vid Gömmaren i Huddinge).

Det som finns nu är vandrande havsöringar, samt förstås diverse utplanterad ädelfisk lite överallt.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• Klinten
          • July 2007
          • 1313

Ursprungligen postat av Azur
          Jag kan ha fel, men jag tror stockholms sista vilda bäcköringsbestånd dog ut för en tio år sedan pga byggnation vid bäcken de bodde i (vid Gömmaren i Huddinge).

Det som finns nu är vandrande havsöringar, samt förstås diverse utplanterad ädelfisk lite överallt.

-Du har inte fel

Kommentar

• Aircut64
            • July 2007
            • 1207

Tack för hjälpen!

Kommentar

• Aircut64
              • July 2007
              • 1207

haha Du Olof! fean jag fastande vid din spännande historia wow det låter så coolt ju !

Jag får allt sticka ut i havs o fiska Öring, hört att de håller till vid Gålö.. Ska åka ner dit o se om jag får några ^^ .
              Ska se om jag kan hitta några ädelfiskar då, de finns sällan vid ''gratisjöar'' vilket gör det svårt o hålla dom vid liv !

Kommentar

• Klinten
                • July 2007
                • 1313

Tack för hjälpen!

- Det är inte lätt att hitta ett "bäcköringsvatten" nuförtiden. En av anledningarna är att de allra flesta mindre bäckar ofta har sådan liten vattenföring under sommaren att fiskbestånden har svårt att överleva.

Elkraftverk
                Varför är det så? Det är vi människor som är där och petar och förstör. Väldigt många bäckar påverkas av mindre "elkraftverk" som under sommartid stoppar flödet genom att det samlas vatten i dammar.

Det finns förvånansvärt många av dessa små elkraftverk runt om i vårt avlånga land. Deras betydelse för vår gemensamma strömförsörjning är försumbar men alla markägare har haft möjlighet att bygga sig ett litet kraftverk.

När man anlägger, eller effektiviserar , mindre kraftverk väljer man ofta mer drastiska metoder. Man anlägger spegeldammar där vatten sparas, kulverterar delar av strömmen för att få bättre effekt etc. Dessa ingrepp brukar få förödande konsekvenser för allt liv i det lilla vattnet.

---------------
                Kvarnar
                En gång i tiden leddes vatten ur dessa mindre vattenflöden till lokala kvarnar. Detta påverkade inte bäcken/vattenflödet på samma sätt då man ledde vattnet via en bifåra till kvarnen medan huvudfåran ofta var intackt.

---------------

Flottning
                Under en tid ödelades många strömmande vatten av en annan anledning. Flottningen. Man använde mindre åar/bäckar som förband olika sjöar till att "flotta" timmer. Men för att timret skulle kunna passera på ett bra sätt var man tvungen att plocka bort alla hinder. Det innebar bland annat att alla stenar i vissa partier av vattendragen plockades bort. Det grävdes även nya "kanaler" för att slippa det lilla vattendragets besvärliga slingrande. Forsar ödelades och ersattes av speciella "timmerrännor".

Runt om i landet har man de senaste tjugo till trettio åren arbetat hårt för att restaurera alla dessa vatten.
                Senast redigerad av Klinten; 04 May 2008, 22:44.

Kommentar

• Klinten
                  • July 2007
                  • 1313

haha Du Olof! fean jag fastande vid din spännande historia wow det låter så coolt ju !

Jag får allt sticka ut i havs o fiska Öring, hört att de håller till vid Gålö.. Ska åka ner dit o se om jag får några ^^ .
                  Ska se om jag kan hitta några ädelfiskar då, de finns sällan vid ''gratisjöar'' vilket gör det svårt o hålla dom vid liv !

-Du! Kan bara säga minnena från dessa fisketurer för evigt finns kvar inom mig

Kommentar

• addo
                    • January 2007
                    • 609

Ursprungligen postat av Azur

Om jag inte minns fel så hittade man ett sedan tidigare okänt bestånd för ett par år sen, jag ska fråga min kompis som vet bättre. Dessa fiskar är det dock strängt förbjudet att fiska på!

Kommentar

• Aircut64
                      • July 2007
                      • 1207

Okej Tack !

Kommentar

Arbetssätt...