Fiskrensare i Norge...

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PlatyYngel
    • January 2006
    • 1105

Fiskrensare i Norge...

... under sommaren och kanske en tid längre fram med kanske skulle vara något för en student som mej som är i behov av pengar och ganska effektiv arbetare Men jag vet verkligen inte hur jag ska göra för att hitta jobben...

Har letat på nätet ett tag nu och hittar inget... Mer än att många svenska ungdomar brukar göra detta och för en ganska bra lön

Finns det någon härinne som vet hur jag skulle kunna göra, eller har några tips?

MVH Marcus
    / Marcus
  • Bowman
    • December 2008
    • 1318

Ursprungligen postat av PlatyYngel
    ... under sommaren och kanske en tid längre fram med kanske skulle vara något för en student som mej som är i behov av pengar och ganska effektiv arbetare Men jag vet verkligen inte hur jag ska göra för att hitta jobben...

Har letat på nätet ett tag nu och hittar inget... Mer än att många svenska ungdomar brukar göra detta och för en ganska bra lön

Finns det någon härinne som vet hur jag skulle kunna göra, eller har några tips?

MVH Marcus
    Den tiden verkar ju tyvärr vara förbi
    Rensa Fisk i Norge

Fiske jobb i Norge är mycket ovanligare än vad de flesta tror. För ett tiotal år sedan när det först blev populärt att åka till Norge och jobba så var det mycket vanligt att svenskar sökte arbete som fiskrensare i Norge.
    Men nu för tiden är det rätt svårt att hitta jobb i Norge där man rensar fisk eller arbetar med fiskeri i allmänhet. Precis som i resten av världen har det norska fisket blivit mer och mer industrialiserat och en mycket stor del av fiskrensningen sker nu helt maskinellt. Att jobba med fisk jobb i Norge och andra länder är dessutom ett ganska slitigt och illaluktande jobb. Som svensk är det mycket lättare att hitta andra typer av arbete i Norge som betalar minst lika bra och dessutom inte innebär lika betungande arbetsuppgifter. Vill man jobba i Norge med fiske så bör man ha någon form av utbildning eller arbetslivserfarenhet som gör att man blir attraktiv att anställa till ett fiskerijobb där man kan jobba på båt i Norge som tillexempel matros.

Senast redigerad av Bowman; 23 February 2009, 19:16.

Kommentar

• ljung
      • December 2008
      • 185

De jag känner som varit över och jobbat med fisk; inte rensatt men packa om fisk i olika kartonger, har fått det genom bekanta som jobbar där förtillfället och verkar ju alltid behövas svenskar.

Sen att man får bo i en liten barrack med endast en liten kiosk på ön (om man har tur) gör ju bara att det blir mer pengar med tillbaks.

Åker du över gränsen till Sverige och handlar med sparar man ännu mer, allting är ju dyrare i Norge :-)
      Niklas Ljung - http://invalidos-mc.com

Kommentar

• ansjo
        • November 2005
        • 29967

Men nu kvoterar de fisken (torsken) för fiskarna i Norge, då ingen köper torsk längre, så fryslagren är överfulla.
        Hittar du något jobb i en filéfabrik där så får du nog vara glad...
        /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• olof b
          • March 2005
          • 262

Jag har varit i Finmark och rensat fisk. Det är ju drygt 10 år sedan men jag skulle gissa att de fortfarande skriker efter folk på våren och sommaren och troligen resten av året också. En fördel med Finnmark är också det såkallade Finmarks avdraget som i korthet innebär att du endast betalar 20% skatt istälet för normalt 30%.

Varje ort på öarna i Finmark har ett fiskebruk. Med hjälp av kartboken och Google hittar du lätt telefonnumret. Ring dit och fråga efter jobb.

Var beredd på mycket och tufft jobb och mycket dricka. Får du mycket övertid kan det bli riktigt bra med pengar hem.

mvh

olof
          Malmö Lund Cycle Chic:
          http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

Kommentar

• drd
            • March 2004
            • 5586

Fattar ni hur mycket fisk man luktar efter att ha rensat fisk en hel dag ?
            Tänk er då hur mycket man stinker efter en månad eller 2.....satan i gatan.

Det e inget jag skulle utsatt mig för ens för 1000 spänn i timmen

Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

Kommentar

• olof b
              • March 2005
              • 262

Torsk, sej och kolja är inga problem. Det går bort i duschen. Värre med sill och ännu värre med makrill.

mvh

olof
              Malmö Lund Cycle Chic:
              http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

Kommentar

Arbetssätt...