OFIs generalsekreterare död i flygkrasch

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 18 juli 2014 07:36
OFis generalsekreterare Alex Ploeg, hans fru Edith, deras son Robert och dennes vän Robin var bland de som dog när deras plan sköts ner över Ukraina[:-28].
Genom årens lopp har jag träffar Alex och Edith många gånger och de var alltid mycket trevliga och lätta att umgås med.
Det är också en väldigt stor förlust för OFi - ja för hela branschen för Alex var ju den som var spindeln i nätet i OFI och som oförtrutet försvarade vår bransch/hobby mot angrepp utifrån.
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 18 juli 2014 07:42
Alex på OFi-mötet på Interzoo i maj
#3 - 18 juli 2014 16:42
Tråkigt när sådant här händer, ren terroristhandling!
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 18 juli 2014 17:48
Ja oerhört sorgligt och som jag sagt tidigare - utan OFi hade vi nog inte haft någon akvariehobby idag och den främsta anledningen till det har ju varit Alex med god hjälp av bl.a. sin fru.
Christer5
#5 - 18 juli 2014 18:46
Mycket tragiskt !
#6 - 18 juli 2014 18:52
Instämmer jag med, många viktiga personer gick till spillo :(.

//Inger
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 18 juli 2014 20:23
Information om den tragiska händelsen på OFIs hemsida
#8 - 19 juli 2014 10:14
Jag träffade bara Alex på 1980-talet när han jobbade på sin doktorsavhandling om Crenicichla. En period tillbringade han i Stockholm. Om jag räknat rätt så är fortfarande 18 arter valida som han nybeskrivit, till de mer välbekanta hör C. sveni, C. compressiceps och C. menezesi. Han var även chef på Akvariet på ön Aruba i Västindien under ett antal år.

Tragiskt och väldigt oväntat!
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 19 juli 2014 17:16
Ja man glömmer lätt hur länge Alex har varit i hobbyn/branschen och han också i början var en vanlig akvarist som har prövat på det mesta under sina akvarieår alltifrån som du nämner gjort vetenskapliga artbeskrivningar på mer eller mindre vanliga akvariefiskar (t.ex. på Crenicichla compressiceps) till att bli den viktigaste personen för akvariebranschen/hobbyn.
#10 - 20 juli 2014 18:44
Mycket tråkigt och sorgligt att höra.
#11 - 21 juli 2014 13:02
Alltid tråkigt när eldsjälar släcks, bevis på att en person ofta kan göra skillnad.. Deltagande till dem som kände honom..
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 9 oktober 2014 18:19
För att hedra Alexs minne så den nya glasfiskarten Gymnochanda ploegi namnsatts efter honom . Om detta kan du läsa på denna sida

Annons