Vanliga fototävlingen - Huvudtråd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • drd
    • March 2004
    • 5586

    När kommer resultatet på april månad sen Kjell ?
    ________________________________________________

    Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      Sannolikt på söndag kväll - eller senast måndag
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        9 timmar kvar att rösta
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          3 timmar kvar att rösta
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            Röstningen är nu avslutad för tematävlingen växter - det kom in 474 röster och 117 kommentarer.
            Resultatet kommer senare under dagen

            Till majtävlingen (tema valfritt) har det kommit in 14 foton - Nizztos, jojkakim, petnym, miluhe, beaverlyhills, kaj.p, drd, Pito, Alex90, Azur, tenkare, Gälarna och Simon B

            Teman för resten av året
            Juni - tema: rörelse
            Juli - valfritt motiv
            Augusti - tema: lek
            September - valfritt motiv
            Oktober - tema: skaldjur
            November - valfritt motiv
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • heeke
              • April 2003
              • 5033

              Hur är det igentligen med bedömningskriterierna i fototävlingarna. Det enda jag läst är något i stil med 1=uselt foto 9(10)=perfekt foto.
              För mig betyder det att motivet igentligen inte har betydelse utan bara foto kavliten/tekniken. Naturligtvis påverka motivets placering osv kvaliten på fotot.
              Anledningen att jag undrar är den senaste omgångens kommentarer. Jag ser fler kommentarer där den som kommenterar gett ett högre/lägre betyg pga motivet istället för foto kavalitet.
              Som jag tolkar det skulle man igentligen inte behöva ha olika teman heller då det är en FOTO tävling. Men det är klart ska ett växt foto vinna så måste det vara olika teman för annars tycker de flesta som röstar att en bild på en munruvande malawi är bättre än en stängel vattenpest även om fotot i sig är mångfalt sämre.
              Efter som Zoopet är en akvariesida tycker JAG att motivet borde vägas in mer än fotokavlitén så länge kvalitén är acceptabel.
              Detta har säkerligen varit uppe till disskussion tidigare, men jag var bara tvungen att gnälla av mig lite
              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                Det är ju som sagt en fototävling och då är det ju främst fotot i sig som skall bedömmas.
                Men ett foto kan man ju se på många olika sätt och dessutom finns det ju mycket annat än den tekniska kvalitén som påverkar. Om man t.ex. fotar en 20 mm lång fisk som inte är stilla en sekund eller om man fotar en diskus som är rätt sävlig - ett bra foto på den förstnämnda måste ju ge bättre betyg än ett bra foto på den sistnämnda. Har man dessutom fått till en annorlunda och bra komposition på ett foto så premieras detta också ofta och det är bara bra.

                Sedan är det ju som sagt så att vi ser på ett foto med olika ögon och därför också ger dom olika betyg. Hur var och en sedan sätter sitt betyg är egentligen upp till var och en och det tycker jag inte man skall sätta sig till doms över
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • heeke
                  • April 2003
                  • 5033

                  Om man ska styra bedömningen eller inte är ju en fråga i sig, jag menar nog att man inte kan styra när man låter medlemmarna rösta.
                  Vill man säkerställa vissa bedömningspunkter så får man ha en jury istället.

                  Iaf jag skulle tycka att en tävling där innehållet i karet bedöms, vore ett trevligt komplement till den fototävlig som finns nu.
                  Det skulle kunna vara tex, snyggast inredda malawi-kar, snyggast växtkar, snyggaste guppyn, snyggaste diy-bakgrunden, you name it.

                  Jag vet inte om anledningen till att jag tycker som jag tycker är för att jag anser mig var bättre på akvaristik än foto
                  heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    Ursprungligen postat av heeke
                    Iaf jag skulle tycka att en tävling där innehållet i karet bedöms, vore ett trevligt komplement till den fototävlig som finns nu.
                    Det skulle kunna vara tex, snyggast inredda malawi-kar, snyggast växtkar, snyggaste guppyn, snyggaste diy-bakgrunden, you name it.
                    Vi har länge pratat om att ha en tävling över hela akvarier - dels en tävling för växtakvarier och dels en för biotopakvarier.
                    Där hade vi tänkt ha en jury som avgör (just för att se till att det blir innehållet i akvariet och inte fotot i sig som blir det viktigaste vid bedömningen).
                    Anledningen till att det inte blivit av är främst att intresset för tematävlingarna (som ju är ett mellanting mellan en vanlig fototävling och akvariefototävlingen enligt ovan) har varit så litet. Ytterst få skickade t.ex. in ett foto på en växt till växtfototävlingen - hur få skall det då inte bli då det skall visa hela akvariet?
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • heeke
                      • April 2003
                      • 5033

                      Jag tror iofs att det kan bli fler deltagare om man tydligt framhåller att det är karet och inte fotot som bedöms. Jag vill iaf tro att det finns fler duktiga akvarister än fotografer på ett forum som Zoopet.
                      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                      Kommentar

                      • erland
                        • June 2003
                        • 410

                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Men ett foto kan man ju se på många olika sätt och dessutom finns det ju mycket annat än den tekniska kvalitén som påverkar. Om man t.ex. fotar en 20 mm lång fisk som inte är stilla en sekund eller om man fotar en diskus som är rätt sävlig - ett bra foto på den förstnämnda måste ju ge bättre betyg än ett bra foto på den sistnämnda. Har man dessutom fått till en annorlunda och bra komposition på ett foto så premieras detta också ofta och det är bara bra.
                        Jag håller med om att motivet kan påverka betyget, dock påverkas det inte hos mig på det sätt du säger. Personligen så ser jag det mer som att det är i vilken "pose" man lyckats fånga fisken som är mer viktigt och inte hur svårt det var att fånga fisken med kameran. Så en färggran diskus med uppspända fenor skulle få ett högre betyg av mig än en grå/brun 2cm stor tetra med nedsänkta fenor som är mycket svårare att fotografera.

                        Kvaliteten är helt klart för mig ett starkt bedömningskritera, exempelvis en bild utan skärpa får oftast lägre betyg även om det är på en mycket vacker fisk och kompositionen är perfekt. Men på samma sätt kommer också ett super skarpt foto på en hängig sjuk färglös fisk också att få lägre betyg.

                        Så länge kvaliteten är bra så är det dock intryck i övrigt som komposition, miljö på fotot, fisk som ser frisk och alert ut som kommer att ha större betydelse än om exempelvis skärpan är bra eller mycket bra.

                        Det perfekta fotot är det som har lyckats fånga något som gör att blicken dröjer sig kvar vid fotot och man hittar mer detaljer ju mer man tittar på det. En förutsättning för att denna känsla skall uppstår är dock att det är bra skärpa, att fisken ser frisk och kry ut och att det inte finns några störande saker i omgivningen.
                        Erland Isaksson
                        Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok
                        Min Zoopet Blog

                        Kommentar

                        • erland
                          • June 2003
                          • 410

                          Ursprungligen postat av heeke
                          Jag tror iofs att det kan bli fler deltagare om man tydligt framhåller att det är karet och inte fotot som bedöms.
                          Även om jag väldigt gärna skulle se en akvarietävling som var fokuserad på motivet och inte kvaliteten, så misstänker jag att resultatet kommer att bli att det i slutändan ändå är fotokvaliteten som avgör.

                          Problemet är att bilder på hela akvarium ofta är mycket svårare att fota än exempelvis närbilder. Skillnaden mellan de som kan fotografera och de som inte kan men är bra akvarister kommer bara att bli ännu större. Jag tror att resultatet skulle bli att många ganska snabbt sollar bort fotona med sämre fotokvalitet omedvetet och sen står det i alla fall mellan de bästa fotona i slutändan. Problemet är att ett dåligt foto kan inte visa upp hur akvariet ser ut på ett representativt sätt, så även om akvariet är helt underbart snyggt i verkligheten så kommer det nog att förlora mot perfekta foton på sämre ordnade akvarium.

                          Eventuellt skulle kanske situationen kunna bli annorlunda om man valde ut en mindre jury grupp som gjorde bedömningen och var ordentligt insatt i vad som skulle bedömmas.
                          Erland Isaksson
                          Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok
                          Min Zoopet Blog

                          Kommentar

                          • heeke
                            • April 2003
                            • 5033

                            Jupp, håller med dig i vad du säger. Som tävlingen är nu blir det en kombination av vad det är för motiv och hur det är fotograferat.

                            Ska man bara bedömma motivet s.a.s. så krävs en jury som har vissa bedömnings kriterier att gå efter.

                            Att jag tog upp detta just nu, var att jag tyckte att kvaliten på motiven var betydligt sämre än vad den brukar vara i fototävlingen. (Har man förkärlek för växter så har man, där med inte sagt att jag är bättre själv, då hade jag ju ställt upp med ett eget bidrag.) Dessutom fanns flera kommentarer som mer eller mindre sa att betyget sattes anorlunda pga att just motivet föll i smaken trots lite sviktande fotokavlité.
                            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              Dessutom fanns flera kommentarer som mer eller mindre sa att betyget sattes anorlunda pga att just motivet föll i smaken trots lite sviktande fotokavlité.
                              Jag vet inte vad du är ute efter.
                              Var och en får väl göra sin egen bedömning av fotot eller menar du att vi skall ha någon bedömningspolis som håller koll på så att alla röstar på rätt sätt?
                              Eller skall vi helt förvägra Zoopetarna från att rösta pga av att de har för dålig smak och bara ha en allsmäktig jury.

                              Jag tycker man får ta fototävlingen för vad den är - en kul grej där vi får se många väldigt fina foton och det är väl bra så.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • heeke
                                • April 2003
                                • 5033

                                Nja, tävlingen är väl iofs bra som den är och med medlemmsröster så blir ju bedömningen utifrån de kriterier varje enskild person som röstar.

                                Det jag ifrågasätter, nej det är fel ord, önskar, är bättre, är en tävling som tar mer hänsyn till det akvatiska istället för som nu, när fototeknik på ett sätt väger tyngre.
                                Zoopet är ju ändå en akvarie-site. Det finns ju andra forum som är helt inriktade på foto.

                                Ja, jag vet att jag är lite gnällig, men det är med glimten i ögat eller så är det bara den svenska avundsjukan som gör sig påmind.
                                heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                                Kommentar

                                Arbetssätt...