konstruktiv teknisk kritik

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lubbe
    • February 2004
    • 677

Ursprungligen postat av doctor
    Skulle nog vilja ha hela bladet med på bilden på den övre och på den undre skulle jag ha med lite av stenarna. Kanske beskära ovanför det gröna bladet. Det hade nog blivit bra.
    Att ha med mer av stenarna är en bra idé, ska testa det senare.. Men om jag beskär ovanför bladet så får jag ju med reflexen av mitt finger?
    310 l - Sydamerika
    200 l - Asien
    104 l - Asien
    70 l - Sydamerika

Kommentar

• petnym
      • May 2002
      • 5028

Ursprungligen postat av Lubbe
      Ska som sagt försöka fixa en bättre kamera, så fort det går (=så fort min plånbok blivit lite tjockare ) och då ska jag knäppa myyycket bilder!
      Kameran är inte så avgörande för att ta bra bilder som man lätt kan tro, (särskilt som nybörjare). Det handlar om att kunna sin utrustning, och veta dess begränsningar och egenskaper. Billigare kameror har självklart större begränsningar, men om man känner till dom och vänder dom till sin fördel är det fullt möjligt att ta bra bilder även med relativt billiga kameror...
      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

Kommentar

• Lubbe
        • February 2004
        • 677

Det är sant som du säger, petnym, men vår kamera är sån som vi fick med gratis när vi köpte datorn för några år sedan.. ingen höjdarkamera direkt På håll kan man ta jättefina bilder, men närbilder.. usch nej, det är i princip omöjligt Har testat på alla möjliga sätt, men de här 2 bilderna är de enda jag "fått till"... Vet inte hur jag ska göra för att kunna knäppa bra bilder på akvariet? :S
        Kameran verkar nämligen leva sitt eget lilla liv också, då den ibland kan ta hyffsat skarpa bilder, men nästa sekend är det suddigt igen, utan att jag rört något
        Kan också tillägga att kameran har 2.1 mega pixels.. är en vanlig (fast väldans dålig) digitalkamera av märket canon
        Vore jag en duktig fotograf så skulle jag kanske kunna hantera den bättre, men jag är inte så duktig
        310 l - Sydamerika
        200 l - Asien
        104 l - Asien
        70 l - Sydamerika

Kommentar

• kaj.p
          • June 2002
          • 2952

Vad säger ni om detta kortet???
          Bifogade filer
          Nordiska Diskus Sällskapet
          Hallandsakvaristerna
          BAK Gcg Maf NCS

Kommentar

• Raven
            • February 2005
            • 15385

va inte så tokigt.
            gillar att bakgrunden inte är ljus eller skarp vilket gör att den finns där utan att ta blickfånget från fiskarna.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

Kommentar

• Gimbo
              • January 2005
              • 2734

Mycket fin bild får jag säga. Det enda som är synd är den bakomvarande fisken inte har lika skarp skärpa.
              -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

Kommentar

• andreassofus
                • November 2005
                • 5643

va e de för fel på på detta kort?
                Bifogade filer
                Mvh Andreas
                min zoon
                msn adress

Kommentar

• NE
                  • January 2004
                  • 1549

Jag tycker att det är en bra bild, känns som om att skärpan är något dålig och lite kraftigt brus.
                  Fisken känns väldigt lila men det ser inte ut som om färgbalansen är direkt fel, så jag gissar att fisken är så färgglad.
                  Den gröna växten snor lite fokus från fisken.
                  /Niklas

Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

Kommentar

• andreassofus
                    • November 2005
                    • 5643

mm ja tycker oxå att fisken ser nästan lysande ut på kortet.. nog är den färgglad men inte riktigt så mycke
                    Mvh Andreas
                    min zoon
                    msn adress

Kommentar

• Kjell Fohrman
                      Administrator

• December 2001
                      • 48148

Ett rödstick i fisken som väl inte riktigt stämmer överens med verkligheten
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                        Administrator

• December 2001
                        • 48148

Jag gillar verkligen detta foto - kolla bara in det lilla ynglet med pappsen som "bakgrund"

Tyvärr är dock fotot "kört" pga att det är så usel skärpa på pappan - speciellt ner mot munnen. Finns det något sätt att rädda ett foto som detta och skärpa upp "bakgrunden"
                        Bifogade filer
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Micke
                          • January 2002
                          • 1718

Man kan (och ska) skärpa upp bilder i efterhand, men man kan inte ta bort oskärpa. På Kjells bild skulle jag fixa till färgerna för att efterlikna verkligheten mer, ta bort störande fläckar och det grumliga ögat, allra sist lite skärpning.
                          Nåt sånt här:
                          Bifogade filer
                          Mvh Michael Persson

www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
                          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Micke
                            • January 2002
                            • 1718

Snygg bild förresten
                            Mvh Michael Persson

www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
                            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Kjell Fohrman
                              Administrator

• December 2001
                              • 48148

Denna tråd är änna lite död så jag slänger in 2 foton för ev. kommentarer
                              Dels ett "innehållslöst foto" och dels ett "titt ut foto"
                              Bifogade filer
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell

Kommentar

• Arleklint
                                • September 2005
                                • 99

Hallå Kjell, jag tycker bilderna är bra. Speciellt det tomma skalet. Dock skulle jag vilja öka kontrasterna lite i bilden.

Är det ok för dig om jag fixar liite med bilden i Photoshop och lägger upp resultatet? Jag kan berätta vad jag gjort.
                                /Janne Arleklint
                                www.arleklintphotography.se
                                www.naturfotoforum.se

Kommentar

Arbetssätt...