Efter valet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • C.Ciklid
    • February 2005
    • 12055

    Efter valet

    Tenkare bad om någon som startar denna tråd, så jag gör det.

    Hur känner ni er efter att Moderaterna vann?

    För/nackdelar? Intressant att se hur ni tänker.

    //Camilla
    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.
  • rödtoppen
    • June 2006
    • 3148

    #2
    Jag tycker att det är skrämmande (arbetare som jag är).
    Arbetslösheten är hög därför kommer de arbetslösa att "straffas", lägre bidrag , lägre a-kassa. Det var stor oro på jobbet idag.
    / dtoppen /

    Kommentar

    • C.Ciklid
      • February 2005
      • 12055

      #3
      Jag förstår oron. Känner flertalet som lever knapert idag på sin lilla inkomst pga. arbetskada/förtidspension m.m. Skall de behöva söka upp socialen för en "bättre" tillvaro? Hur skall en normal familj som bor utanför staden som måste ha 2 bilar för att ta sig till jobb osv klara sig ekonomiskt. De flesta som bor utanför stan har ju även ett huslån att betala av. Sticker nu räntan 3%, ja räkna villken ökning det ger i månaden!!

      //Camilla
      De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

      Kommentar

      • spazm
        • August 2006
        • 315

        #4
        Men asså, tanken är ju att man inte skall behöva leva på bidrag eller a-kassa. Tanken är att man skall få jobb och att man skall få ut så mycket av lönen att man inte behöver bidrag!

        Jag känner ingen större oro utan tror att vi går 4 bra år till mötes trots att jag är arbetare!

        Jens
        Ad nocendum potenses sumus

        Kommentar

        • solbacka
          • January 2004
          • 3952

          #5
          Ang. Landskrona så har de väldiga problem. Skottlossning på blanka dagen och ingen bryr sig längre...
          350l Diskus 275l SA växt
          100l tanganynika
          Min dagbok Mina bilder
          Min alldeles egna zoon

          Kommentar

          • janne dansk
            • June 2004
            • 1740

            #6
            Ursprungligen postat av C.Ciklid
            Hur skall en normal familj som bor utanför staden som måste ha 2 bilar för att ta sig till jobb osv klara sig ekonomiskt.

            //Camilla
            är det inte som så , att miljöpartiet har fixat en skatteväxling, så om du bor vart det finns , allmän kommunikation ,behöver du kanske bara en bil , men finns det inga allmänna kommunikationer som passar dina arbetstider, så skall du inte rösta rött ,. det fixade sossarna bra ihop med miljöpartiet, så bor du på landet så skall man inte rösta rött
            mvh janne
            Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

            Kommentar

            • andreassofus
              • November 2005
              • 5643

              #7
              Ursprungligen postat av spazm
              Men asså, tanken är ju att man inte skall behöva leva på bidrag eller a-kassa. Tanken är att man skall få jobb och att man skall få ut så mycket av lönen att man inte behöver bidrag!

              Jag känner ingen större oro utan tror att vi går 4 bra år till mötes trots att jag är arbetare!

              Jens
              håller med.

              , sen får man inte glömma att dom vill sänka skatterna och ta bort fastighetsskatterna vilket jag tycker är viktigare än mycke annat som folk hänger upp sig på..

              sen tänker ja på mig själv om ja nu skulle bli sjuk och när jag blir gammal, då vill ja gärna kunna få hjälp fortare än vad man får idag.


              det är ju inte riktigt så att moderaterna vill ta från dom fattiga och ge till dom rika.

              själv är jag vanlig industriarbetare och är medlem i grafiska fackförbundet.
              Mvh Andreas
              min zoon
              msn adress

              Kommentar

              • Tenkare
                • May 2005
                • 2519

                #8
                Vi får väl se hur det blir. Sänkt akassa tja vet inte vad jag ska säga om det. Har betalt in till akassan i 12 år nu, inte fn vill jag ha 65% om jag blir arbetslös jag vill ha mina 80%. Ska väl säga att jag aldrig gått arbetslös några längre perioder. Tycker jag har betalt in tillräckligt med pengar för att få 80%.
                Vad är det sagt om vård av barn och sjukpenning?
                Ska snart bli pappa igen, hur ser det ut på den fronten för barnfamiljer.
                Senast redigerad av Tenkare; 18 September 2006, 19:27.
                Neca eos omnes, deus suos agnoscet


                Min zon Min Tenkare

                Kommentar

                • Patrik Steen
                  • May 2006
                  • 8464

                  #9
                  Kan det bli värre än 91 med Carl bildt och Ny Demokrati får verkligen hoppas att tiden har gått fram för Moderaterna och dem övriga partierna att dem tänker mer än en gång..Annars ser jag det hela med en positiv blick sossarna har suttet på kunga tronen länge nu bara roligt med lite nytt blod om det helt misslyckas är det val om 4 år.
                  Mvh.Patrik

                  Kommentar

                  • C.Ciklid
                    • February 2005
                    • 12055

                    #10
                    Vist tycker jag att det är bra med miljöombyten. Tycker själv att deras valfrågor var rätt OK, dock inte med att hurvida nyblivna föräldrar skall dela sina lediga dagar (klarar väll de flesta av att lösa själva!!) Dock så fastnar de flesta i valfrågorna och ser inte över dem. Villket jag anser vara skrämande. Valfrågorna är ju eg. något som sveriges folk vill höra, hurvida man åtar sig ärendena efter valet är ju som att lägga locket på kastrullen.

                    Men jag hoppas att det kommer leda till något gott av detta val. Och jag hoppas slippa se när bekanta som inte kan arbeta längre släpa sig upp till socialen för att få lite extra skrammel i kassan för att kunna betala sina medeciner och hyra. Jag hoppas slippa se när mina bekanta får sälja hus och bil för att sätta sig i en lägenhet i stan. Ty vi bor mitt i ingenstans.

                    //Camilla
                    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                    Kommentar

                    • petnym
                      • May 2002
                      • 5028

                      #11
                      Jag tycker det var bra att alliansen vann vallet.

                      Äntligen kan Göran P. pensionera sig och ägna sig åt lyxliv i sin mångmiljonherrgård, och slippa låtsas att han tillhör sveriges arbetarklass... Fast det är klart, med 54.940 kronor i månaden fram till 65 års ålder, och därefter 40.982 kronor i månaden, blir det ju tufft att klara räkningarna, men så är det ju för alla därute i stugorna, "patron" eller inte... (Fast de har ju förvisso även Anitras lön på ca 2 miljoner per år också...)

                      Jag har svårt att tro att klyftorna skulle öka i snabbare takt med M vid makten jämfört med hur det varit de senaste tolv åren med sossarna och Göran vid rodret... Nu slipper de iallafall gå ut och protestera mot sig själva vid första maj... :-)
                      Senast redigerad av petnym; 19 September 2006, 06:54.
                      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                      Kommentar

                      • Huggew
                        • February 2003
                        • 247

                        #12
                        Katastrof

                        Jag tycker att det är en katastrof att Alliansen vann.

                        Se på bortagningen av maxtaxan på dagis kommer att slå hårt på alla småbarns föräldrar man kommer kanske inte att ha råd att ha barnen på dagis och då måste någon stanna hemma med barnen och inte få ut några pengar.

                        Nej det är för jäkligt hoppas att vi får en stark oposition

                        Något jag hörde var att många röstade på alliansen bara för att få bort Göran Persson och då kan man inte vara riktig i huvudet dom har man inte förstått vad det är man röstar på, man röstar inte bara på dom punkterna som partierna har i sina valmanifest man röstar faktiskt på en idiologi också.

                        SD tänker jag inte kommentera men skrämmande är ordet, dom fick nästan 12 % här i Trelleborg. Vågar man bo kvar?
                        och till alla er som älskar mig, Lyllos er/Grynet

                        Kommentar

                        • albjohn
                          • March 2006
                          • 1179

                          #13
                          Det är katastrof för Sverige att aliansen vann.

                          Har inte folk fattat varför A-kassan tex ska sänkas ?
                          Målet är givetvis att det skall bli kamp om jobben och i och med det kan man hålla igen i löneförhandlingarna.
                          Detta kommer nog att bli en smärtsam upptäckt för många vanliga jobbare som röstat blått i tron att dom ska få det bättre.

                          Om jag nu fattat saken rätt så ska A-kassan sänkas till 70% efter 200 dar
                          En låginkomstagare klarar sig inte på det och att tro att jobb finns till alla är ganska naivt.

                          Personligen har jag jobb och bra ekonomi och har fn tagit ett 1/2 friår och det har jag sett att det går inte att leva på den ersättningen dvs ca 65-70 % av lönen, det räcker ganska precis till räkningarna men inte mer.

                          Nu har jag råd med detta en period men många många arbetslösa, sjukskrivna, förtid/ålders pensionärer har det väldigt tufft redan nu och gud hjälpe alla dessa under dom kommande åren.
                          Mvh Leif

                          Kommentar

                          • akan
                            • August 2005
                            • 629

                            #14
                            är glad att alliansen vann

                            Kommentar

                            • Huggew
                              • February 2003
                              • 247

                              #15
                              Ursprungligen postat av akan
                              är glad att alliansen vann
                              Kul att någon kan vara glad..... även om jag inte förstår hur man kan vara det kom gärna med argument varför man skall vara glad
                              och till alla er som älskar mig, Lyllos er/Grynet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...