Hej ni båda kombattanter, får en gammal stofil lägga sig i debatten?

Jag är ju precis inte någon person som har gröna fingrar och någon större erfarenhet av high- eller low- teknik vad gäller växter, däremot tror jag att jag behärskar vattenkemin något så när. Vad pratar ni om egentligen? Vad menar ni egentligen? Jag tycker det verkar som en salig blandning av löst
CO2, bundet CO2 (i form av HCO3 och CO3) och annat. För att förstå vad ni pratar om så behöver jag veta vad ni normalt ligger i pH och alkanitet (uttryckt i KH, milliekvalenter eller mg CaCO3) i de här low-tech karen.

För att slänga igång debatten kan jag sticka ut hakan och säga att fri koldioxid i normal tappvatten från de flesta kommunala reningsverk i stort sett inte förekommer - eller kan förekomma eftersom man för det mesta arbetar med pH kring 8 - 8,5 när vattnet kommer till konsument. Fri koldioxid kan dock förekomma i fall där man har djupborrade brunnar och pH under ca 7,8 eller råkar ut för brunnar med aggressiv kolsyra. Att hävda att bakterieväxt i kommunala ledningssystem förekommer i så stor utsträckning att det bildas fri koldioxid från deras verksamhet är att dra saker och ting alltför långt. Det är ett livsmedel som produceras och det finns gränsvärden för hur mycket bakterier det får finnas - överstigs de så klorerar man. Även om det skulle förekomma så kommer den bildade koldioxiden omvandlas om pH ligger kring 8,5 i ledningarna. Det räcker med detta för tillfället så får vi se vad svaret blir. Men jag behöver veta det genomsnittliga pH samt den genomsnittliga alkaniteten i era system.

Din sista länk defdac går till en sida som pratar om tillverkning av GHB??? Vad gör att dessa personer skulle vara experter på vattenkemi.

MVH Lasse