Mitt "Akvarierum"

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing
    • August 2012
    • 10522

Ursprungligen postat av Jesper Broman
    Tack tack

Nu när det är släckt så är hon ute och simmar som vanligt men har annars varit lite småbitter ikväll, förstår nästan varför

Om jag jämför med mina ciklider så är dom förutsägbara slagsmålsinställda robotar som man alltid vet hur dom kommer att reagera på saker och ting. Jag menar inte att de är tråkiga, men de är som vilka andra fiskar som helst. Lite argare bara.
    Men en rocka är mer som att ha t ex en katt eller ett marsvin. En stor personlighet som är oförutsägbar, äter ur handen och vill ibland bli klappad.
    Försiktig vissa dagar och fullutvecklad adhd andra dagar. Enda skillnaden från andra vanliga husdjur är att den simmar i vatten i ett begränsat utrymme.

Jag haft ciklider av olika sorter nu i 17 år. Även att jag alltid har tyckt om mina fiskar väldigt mycket och man visst kan få speciella band även till dessa fiskar så har jag inte haft problem med att t ex avliva när någon är för sjuk. Eller om det är ovisst så känner man att det blir som det blir. Även om man gör det man kan för att de ska må bra.

Men med denna varelse så upplever jag en helt ny sak som jag aldrig har upplevt i denna hobby. Skaffade mitt första akvarium när jag var 10 år, och idag är jag 37.
    Man ser på denna fisk vilket humör den är på, bara det att den kommer fram och äter ur handen och tillåter sig att bli klappad.

Hade Shappe skrivit att han inte kunde ge mig råd utan att se fisken framför sig så hade jag byggt ett provisoriskt akvarium i bilen. Tankat upp den och kört 33 mil enkel resa till Stockholm för att få råd hur jag skulle göra.
    Lite samma känsla som jag misstänker att Blåvingen har för sina discusar med allt arbete som han har lagt ned den senaste veckan.

En sån känsla har iaf aldrig jag haft förut för en fisk. Och det är en omtumlande känsla och jag förstår fullt ut allt som ovanstående discusägare har gjort för sina små guldklimpar
    Så här har nog ingen beskrivit rockor förut som i denna kärleksförklaring till arten. Du har definitivt sålt in den till mig kan jag säga. Hela din resa som kröntes med denna operationen har varit både spännande och rörande att läsa om. Sedan tycker jag att det verkar som om det lossnat med skrivandet i sig. Tycker dumer och mer får med dig dina reaktioner i texten så att det också blir himla intressant läsning, Jesper. Blir imponerad överlag.
    Det där självklara att jag gör vad fan som helst för den här varelsen ger högsta respekt från min sida.
    Sedan är det faktiskt så att det du skriver känner jag igen. Nu vet du hur jag har det med diskusarna när jag sitter och jollrar med dem i karantänkaret. Så du har helt rätt att så där är det med diskus om man går all-in känslomässigt. Undrar om diskusar och rockor funkar i samma kar. De är ju lika kinkiga med vattnet?
    Senast redigerad av Bluewing; 11 March 2015, 05:42.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

Kommentar

• Bluewing
      • August 2012
      • 10522

Ursprungligen postat av Jesper Broman
      Sen vill jag ge ett tack till "rovfiskfolket" som har smugit sig in på detta forum de senaste åren med det feta namnet i spetsen.
      Både för att man blivit frestad att skaffa andra sorters fiskar och den utmärkta fiskhållning som ni står för.
      Jag vet ingen del i denna hobby som har så stor kunskap i de olika delarna som t ex vattenkemi och sjukdomar som ni besitter.

Jag är väldigt glad att ni har tagit steget hit till Zoopet från rovfiskforum för att sprida er kunskap inom hobbyn. Ni hade det tufft i början, det vet jag. Men ni har spritt nya kunskaper här och det är i alla fall jag väldigt tacksam för.

Så nu är det min tur att lyfta på hatten och visa det tunna håret på knoppen

Edit: Ni vet nog vilka ni är
      Jag vet också vilka de är och vill bara stämma in i hyllningskören till rovfiskfolket. Kunniga, vänliga, envetna och mästare på pepp och toklojala med vänner eller människor de ställer upp på. Ibland känns det som att de också skulle kunna åka i 33 mil om de kunde hjälpa till. Andreas t.ex. Var ju bredd att åka t o r till Västerås med ett akvarium om jag inte kunnat fixa karantänkar.
      bra namnet som överlämnade vårdnaden om världens personligaste mal och Daniel som är öppen, trevlig och något av en mästare på pepp och stöd.
      Deras kompromisslösa fiskhållning är värda all respekt. De ger sig inte förrän de testat allt för att ge en fisk hälsan tillbaka. Så man blir verkligen stimulerad till att kavla upp ärmarna och att få en nä-nu-jä.. attityd till problemet. Jag gör också en visa-flinten-handling.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

Kommentar

• Likan
        • April 2012
        • 2611

Jag är så glad att du kom tillbaka hit och började dela med dig av dina nya äventyr Jesper.

Resten kan jag bara instämma med! ! !

För mig är det extra bra att du skriver eftersom jag är i gränslandet med om jag senare ska eller inte. Så när jag väl "bestämt" mig för att jag skippar det där med rocka till förmån för fler malar så läser jag inlägg som dina eller ser bilder på Daniels etc och känner äh fan, man borde ju prova. :P
        450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

Kommentar

• jozi81
          • January 2011
          • 917

Mitt "Akvarierum"

Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1426072175.169861.jpg
Visningar: 1
Storlek: 277,5 KB
ID: 2166669

Hörde jag mitt namn

Nä men allvarligt, tack!

Zoopet ger mig mer och mer, gillar sammansmältningen mellan falangerna, numera gör man det man vill, och det är ok.

Discus och rockor är jag sugen på, stora feta discar, lite mindre rockor som får växa till sig, borde funka.

Men ville bara sticka in huvudet och ge pepp, du gör detta jättebra Jesper!! Skiter det sig någon gång så skiter det sig, men då går du vidare med högt huvud, du för det som krävs!

Sen:

Gillar er med!!
          Senast redigerad av jozi81; 11 March 2015, 12:13. Anledning: j

Kommentar

• Helene&Andreas
            • January 2009
            • 1336

Ursprungligen postat av Bluewing
            Jag vet också vilka de är och vill bara stämma in i hyllningskören till rovfiskfolket. Kunniga, vänliga, envetna och mästare på pepp och toklojala med vänner eller människor de ställer upp på. Ibland känns det som att de också skulle kunna åka i 33 mil om de kunde hjälpa till. Andreas t.ex. Var ju bredd att åka t o r till Västerås med ett akvarium om jag inte kunnat fixa karantänkar.
            bra namnet som överlämnade vårdnaden om världens personligaste mal och Daniel som är öppen, trevlig och något av en mästare på pepp och stöd.
            Deras kompromisslösa fiskhållning är värda all respekt. De ger sig inte förrän de testat allt för att ge en fisk hälsan tillbaka. Så man blir verkligen stimulerad till att kavla upp ärmarna och att få en nä-nu-jä.. attityd till problemet. Jag gör också en visa-flinten-handling.
            Bring it on! Är det inte värre saker än att åka lite bil och ställa upp med en karantänburk så är det väl klart som fan att man ställer upp! Iallafall i min värld!

Kommentar

• ettfettbranamn
              • December 2010
              • 3424

Jepp.. Har skrytit hela dagen..

Tack för de vänliga orden.. Har skickat det vidare även på rovfisk..

självklart ställer man upp! det är väl lite vad det handlar om.. Håller för övrigt med jozi.. Postar lika mycket här numera

tar av mig hatten för alla trevliga själar här och hoppas fortsätta lära mig och framförallt snacka skit..
              Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

Normaliseringsprocessen..
              (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

Kommentar

• Jesper Broman
                • November 2012
                • 3445

Ursprungligen postat av Bluewing
                Så här har nog ingen beskrivit rockor förut som i denna kärleksförklaring till arten. Du har definitivt sålt in den till mig kan jag säga. Hela din resa som kröntes med denna operationen har varit både spännande och rörande att läsa om. Sedan tycker jag att det verkar som om det lossnat med skrivandet i sig. Tycker dumer och mer får med dig dina reaktioner i texten så att det också blir himla intressant läsning, Jesper. Blir imponerad överlag.
                Det där självklara att jag gör vad fan som helst för den här varelsen ger högsta respekt från min sida.
                Sedan är det faktiskt så att det du skriver känner jag igen. Nu vet du hur jag har det med diskusarna när jag sitter och jollrar med dem i karantänkaret. Så du har helt rätt att så där är det med diskus om man går all-in känslomässigt. Undrar om diskusar och rockor funkar i samma kar. De är ju lika kinkiga med vattnet?
                Jag bugar och bockar till er alla

Ja jag har snott iden från jozi och tanken är faktiskt att jag ska ha några discusar tillsammans med rockan efter flytten.
                Jag tycker det är ett utmärkt tillfälle att prova på då man redan har massiv filtrering och väldigt bra vatten för rockans skull. Och om jag framöver lyckas att hålla liv i en rocka så borde man ju va kapabel till att ha discus också

Kommentar

• ettfettbranamn
                  • December 2010
                  • 3424

Såååådär ja alltid snyggt när det görs..

Kommentar

• Jesper Broman
                    • November 2012
                    • 3445

Lite uppdatering!

Täckglasen ser just nu hemska ut efter allt saltande. Det avdunstar ju en hel del med 28 grader i vattnet och det är saltavlagringar på hela täckglasen

Idag så har rockan varit lite blek hela dagen och hon har inte velat äta ikväll men är fortfarande pigg. Såret efter ingreppet ser väldigt fint ut och har dragit ihop sig en hel del sen igår.
                    Men trots detta så har jag idag en dålig magkänsla idag. Kan inte sätta fingret på vad det är, men hon har inte betett sig som vanligt. Kanske helt förståeligt, men den dåliga magkänslan är där ändå.

Kommentar

• KristianE
                      • April 2012
                      • 1443

Så länge filter går och du inte låter mat bli liggande så att du får några onödiga nitritspikar så kommer det funka. Fortsätt med dina vattenbyten och saltet så kommer det att ge med sig.
                      Jag är inne i en vattenbytarperiod jag också. Som tur är så är det inte pga sjukdom utan för att jag har så jäkla mycket partiklar i karet att jag håller på att bli galen (blir grumligt). Så sänkte jag vattennivån till ca 30 % sen slog jag på vattnet vid 21 tiden. Har spolat ur sumpen flera gånger och vattnet står fortfarande och flödar samtidigt som jag suger ur grumligt vatten... Räknar med att köra så här i någon vecka för att flytta ut all skit ur karet och då få klarare vatten.
                      //Kristian
                      Följ mitt 1440l SA projekt på
                      http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

Kommentar

• Jesper Broman
                        • November 2012
                        • 3445

Tack Kristian

Min nojjighet kommer nog inte försvinna än på ett tag misstänker jag

Ja det är lite påfrestande att hålla på att byta vatten hela tiden, men börjar nästan vänja mig nu. Haha.
                        Hoppas det funkar så du blir av med partiklarna. Grumligt vatten kan reta gallfeber på en när man inte riktigt kan klura ut vad det är

Kommentar

• KristianE
                          • April 2012
                          • 1443

Går sådär kan jag meddela... Att så lite skit kan ge så grumligt vatten... Men nu ska jag köra dagliga byten plus att jag flyttat ner en streamer i sumpen så att jag inte får några stillastående partier. Måste nog köra minst en streamer till i sumpen för att få till det som jag vill.
                          //Kristian
                          Följ mitt 1440l SA projekt på
                          http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

Kommentar

• ettfettbranamn
                            • December 2010
                            • 3424

Håller tummarna..

Kommentar

• jozi81
                              • January 2011
                              • 917

Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1426144169.814961.jpg
Visningar: 1
Storlek: 307,7 KB
ID: 2166695

Quickfix på vattnet. Saaaaaaaatan vad klart vattnet blev efter 24h. Sen kommer partiklarna tillbaka såklart. (3 panaquer och bara grovt substrat i filtren)

Kommentar

• ettfettbranamn
                                • December 2010
                                • 3424

Mm.. Jag kör ju ett 40l droppfilter med bara vadd i.. Har jag inte det är vattnet sabb på 2 dagar..

Kommentar

Arbetssätt...