3:e akvarieläckaget på 6 månader ._.

#1 - 14 april 2009 22:11
:(

denna gång var det 60L Aquael som började läcka, och med min fruktansvärda tur i oturen upptäckte jag det i i tid.

Stängde av datorn och hörde att det droppade, kollade till akvarierna och märkte att 60L stod och läckte...!! Vet inte exakt hur mycket som läckt ut men jag hade ett tomt litet akvarium under skrivbordet som kanske hälften har droppat ner i! helt sjukt!

Nästa gång lär jag inte ha sån tur!

Ska torka lite mer!
#2 - 14 april 2009 22:26
fan va surt detta är alltså, men som sagt ett jädra flyt. Hade jag inte märkt droppandet hade det läckt ut en hel del..

Jag gissar på att jag har ungefär 2-3 liter på golvet och samma mängd i lilla yngel karet som stod tomt.

Hann inte se vart ifrån det läckte innan jag började tömma..

Tur att man har betong under laminat-golvet.

Tror ni det blir mycket skadat av det vattnet jag inte får upp?
#3 - 14 april 2009 22:40
Tråkigt med sådan otur!:( Hoppas det fixar sig med golvet. Misstänker att det kan svälla lite om det har runnit ner för mycket "under" golvet, samt att risken finns att det då möglar underifrån. [:(] Men försök få upp så mycket vatten som möjligt så fort som möjligt, har du lite flyt så är det enda som händer att golvet blev tvättat helt så där på en tisdagkväll.. :d
#4 - 14 april 2009 22:45
Mm får hoppas jag har tur med det...fan helt slut...men blir ju nojig när det börjar läcka.....och funderar när det verkligen ska gå en ruta på ett stort akvarium...

hittils har jag inte gjort nåt själv för att det ska börja läcka..

alla 3 gånger har det varit en liten silikonfog som börjat...

Hittade precis felet på detta Aquael, en hörnfog i främre vänstra hörnet som släppt... :/
#5 - 15 april 2009 14:57
Usch. Sånt här ska man inte läsa, blir bara orolig.

Om du har betong under så lär ju den dra åt sig bättre än laminaten så golvet bör klara sig utan problem kortsiktigt.

En avfuktare som får gå några dagar hade vart fint, annars kommer nog laminaten att dra åt sig en del eller bilda mögel mellan...

Det finns små men väldigt effektiva avfuktare. Om du inte har själv så kanske någon granne eller släkting i närheten med källare kan låna ut, de brukar ha fuktproblem :)
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 15 april 2009 15:43
Tråkigt - du verkar ha maximal otur.
Det är drygt 30 år sedan som jag råkade ut för ett akvarieläckage och då var det ett hemmabygge - har sedan dess haft oerhört många akvarier utan att råka ut för något läckage.
#7 - 15 april 2009 17:32
Ja, verkligen otur.. Har heller aldrig råkat ut för ett läckande akvarium. Var det nytt?
#8 - 15 april 2009 17:36
fy fan fasen säger jag bara, 3 läckage på 6 månader :/. maximal otur som kjell sa. har bara haft ett akvarieläckage och det var ett gammalt 40 liter som började läcka och det visade sig att 2 silikonfogar i botten hade släppt :/.
#9 - 15 april 2009 19:37
Tråkigt - du verkar ha maximal otur.

Det är drygt 30 år sedan som jag råkade ut för ett akvarieläckage och då var det ett hemmabygge - har sedan dess haft oerhört många akvarier utan att råka ut för något läckage.

Ja verkligen tråkigt, endast 1 av akvarierna som jag 'chansade' lite med, det köpte jag från en djuraffär som la ner. Läckage nr2 var helt ovantät, 1 år gammalt hörnakvarium som läckte i en liten fog. Det sista akvariet Aquael 60L är mindre än ett år gammalt, det började läcka i främre vänstra hörnfogen.

oaken skrev:
Ja, verkligen otur.. Har heller aldrig råkat ut för ett läckande akvarium. Var det nytt?

Mindre än 1 år.

macke_fisk skrev:
fy fan fasen säger jag bara, 3 läckage på 6 månader :/. maximal otur som kjell sa. har bara haft ett akvarieläckage och det var ett gammalt 40 liter som började läcka och det visade sig att 2 silikonfogar i botten hade släppt :/.

Mm ruskigt med osis, fast samtidigt väldigt läskig tur att jag alla 3 gångerna märkte det precis innan jag skulle gå och lägga mig.

Har jag likadan tur om det händer en gång till?
#10 - 15 april 2009 19:44
Hoppas verkligen jag hittar kvittot för silikonfogarna är verkligen dåligt gjorda...känner att dom inte alls sitter bra runt om i hela botten.

Annons