Belysning

#1 - 11 maj 2010 15:44
Villket sorts rör är bäst för att få bra ljus i karet och bra ljus för växterna?
Vad gör olika rör för nytta?
Det finns ju en hel djungel och jag blir rekomenderad olika rör överallt.
Någon sa att sun glo är bäst för växterna men när jag bara har ett rör i den rampen så blev det så mörkt.
Om någon kunnig kan förklara dom olika rören för mig hade jag varit tacksam.
Typ
aquarelle
sunglo
daylight
osv gärna förklaring på fler rör också:)
#2 - 11 maj 2010 16:24
Jag har bra växtresultat i 180l med dubbla Arcadia PlantPro, blev glad då det är svårt med Juwelmått. Annars har jag med ett endda stackars rör i 60l förstått varför alla verkar gilla Aquarelle.

Ett lätt sätt att lära sig om akvarieljus kan vi tacka Defdac för:
http://www.zookoll.se/dp_artiklar.php?go=visaart&id=87&site=1

Här har du lite diskussion om rör i min gamla tråd:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=138978
#3 - 11 maj 2010 17:04
Juwelrör ja.. men, nu är det väl inte det det handlar om?

Sylvania Aquastar och Aquarelle brukar anses som de bästa växtrören på marknaden. Sen om du vill sätta dig in vidare så har du länken ovan.

Om du hade gjort en sökning på lysrör så hade du säkert sett att i de flesta trådarna här på zoopet så brukar man rekommendera aquarelle.
#4 - 11 maj 2010 17:14
Och vill man se hur ljuset från olika ljusrör ser ut, är detta en ypperlig SIDA
Står inget om vad som är bra till vad, men en jätte bra sida om man är ute efter att ta reda på hur skenet av olika lamor blir i ett kar.
#5 - 11 maj 2010 18:21
Johanski skrev:
Juwelrör ja.. men, nu är det väl inte det det handlar om?

Sylvania Aquastar och Aquarelle brukar anses som de bästa växtrören på marknaden. Sen om du vill sätta dig in vidare så har du länken ovan.

Om du hade gjort en sökning på lysrör så hade du säkert sett att i de flesta trådarna här på zoopet så brukar man rekommendera aquarelle.

Jag ville bara nämna de rören jag personligen testat och Arcadia finns även i standardlängder. Att hon inte frågade efter Juwellängder förstod även jag. ;)

Men som du säger är Aquarelle riktigt vassa. Jag har inte haft mitt länge nog för att bedöma effekten på växter, men genom defdacs uträkningar och det vackra ljuset rekommenderar jag de stark!
#6 - 11 maj 2010 18:36
Tack så mycket för svaren, bra med länkarna VisualDarkness
har skummat lite men det blev lite mycket info på en gång fattar fortfarande inte helt vad dom är bra för men får läsa lite mer sen.

Johanski tack för svaret jag var ute efter, jag sökte på belysning innan och fick en massa trådar och eftersom att min dator och zoopet inte går ihop hela tiden utan det kan hända att jag lyckas läsa en halv tråd och sen kan jag inte läsa mer för jag får bara webbsidan kan inte läsas hela tiden (behöver en datakunnig hit:mad:) så känndes det lättare att få lite råd så här och se om folk är överens:)

J.Milton ska kolla din länk med om jag nu får för datorn[:o]
#7 - 11 maj 2010 18:44
PUR-värdet är kort och gott det som visar hur mycket växterna får ut av röret, lumen är hur ljust dit öga kommer uppfatta karet och kelvin säger vilken färg du kommer uppfatta att ljuset har.

Hoppas det hjälper med den korta förklaringen! :)
#8 - 11 maj 2010 18:58
PUR-värdet är kort och gott det som visar hur mycket växterna får ut av röret, lumen är hur ljust dit öga kommer uppfatta karet och kelvin säger vilken färg du kommer uppfatta att ljuset har.

Hoppas det hjälper med den korta förklaringen! :)

Tack du lyste upp tillvaron lite så jag blev lite klokare;)
#9 - 11 maj 2010 19:03
solis skrev:
Tack du lyste upp tillvaron lite så jag blev lite klokare;)

Hoho, skojaren där! ;)
Som du ser i hans lista har Aquarelle ett väldigt bra PUR-värde, 0.77 alternativt 0.84 beroende på källa för spektra. Det lär inte bli mycket bättre än så med lysrör och som sagts tidigare är ljuset kristalklart, färgrikt och vackert! :)
#10 - 11 maj 2010 21:10
Hoho, skojaren där! ;)

Som du ser i hans lista har Aquarelle ett väldigt bra PUR-värde, 0.77 alternativt 0.84 beroende på källa för spektra. Det lär inte bli mycket bättre än så med lysrör och som sagts tidigare är ljuset kristalklart, färgrikt och vackert! :)

Haha.
Jo jag såg att det var bra värde där,menas det att dessa värdena är bra för både fisk och växter? känner mig lite trög men man ska aldrig vara rädd för att fråga sägs det;)
#11 - 11 maj 2010 21:13
solis skrev:
Haha.

Jo jag såg att det var bra värde där,menas det att dessa värdena är bra för både fisk och växter? känner mig lite trög men man ska aldrig vara rädd för att fråga sägs det;)

Skulle säga att du inte alls behöver tänka på fiskarna när du väljer lysrör som de här. Växter är och estetik är det man ska fundera på. :)
#12 - 12 maj 2010 05:11
Aqarellerören ska ju sluta i tillverkning så känns att man ska sluta rekomendera dom, ett minst lika bra och riktigt snyggt starkt ljus får du från ett rör som heter power-glo, ganska likt med aquastar men inte lika lila ljus.
Den som rekomenderade sun-glo va inte särskilt snäll, ger gult och mindre bra ljus för växterna :(
Bilagor:
#13 - 12 maj 2010 06:50
Aquarellle finns ju fortfarande att tillgå. Men, jag rekommenderade ju även ett till likvärdigt rör. Sylvania Aquastar.
#14 - 12 maj 2010 07:24
Tack för alla råd då har jag lite att gå på:)
Han som rekomenderade sun-glo äger affären jag handlade i:mad:om jag skulle åkt och bytt det så hade det kostat nästan lika mycket i bensinpengar som röret kostade så det är inget alternativ[:o]
Det är välldigt trist att dom ska lägga ner aquarelle rören.

Vet ni hur biltema standard cool white är det var dom rören som satt i alla ramper i ställnigen när jag köpte den:confused:
#15 - 12 maj 2010 11:50
Köpte ett AquaGlo till ett av mina kar, och fick liknande sken i det karet som i mitt kar som har Aquarelle rör. Alltså utseendet vart samma, men är kanske inte samma "värden"
#16 - 12 maj 2010 14:58
J.Milton skrev:
Köpte ett AquaGlo till ett av mina kar, och fick liknande sken i det karet som i mitt kar som har Aquarelle rör. Alltså utseendet vart samma, men är kanske inte samma "värden"

dom är ganska lika i spektrum men ett aqua-glo lyser mycket svagare så har man bara ett lysrör blir det kanske lite svagt.
#17 - 12 maj 2010 15:01
Fuzzop skrev:
Aqarellerören ska ju sluta i tillverkning så känns att man ska sluta rekomendera dom, ett minst lika bra och riktigt snyggt starkt ljus får du från ett rör som heter power-glo, ganska likt med aquastar men inte lika lila ljus.

Den som rekomenderade sun-glo va inte särskilt snäll, ger gult och mindre bra ljus för växterna :(

Finns dock att få tag på i Malmö. Tänker inte skriva mer än så, pga annonsreglerna.
#18 - 12 maj 2010 15:04
solis skrev:
Tack för alla råd då har jag lite att gå på:)

Han som rekomenderade sun-glo äger affären jag handlade i:mad:om jag skulle åkt och bytt det så hade det kostat nästan lika mycket i bensinpengar som röret kostade så det är inget alternativ[:o]

Det är välldigt trist att dom ska lägga ner aquarelle rören.

Vet ni hur biltema standard cool white är det var dom rören som satt i alla ramper i ställnigen när jag köpte den:confused:

Biltema daylight ger hyggligt ljus (även för växterna) men inget att ha som ensamt rör om man vill ha lite rött oxå, men cool white blir i mitt tycke för gult ljus, dock ingen aning om hur pass bra det senare är för växterna heller.
Har du lite pengar på fickan kan du ju alltid lägga upp ett litet lager av aqarelle rör för som Johanski säger finns dom ju fortfarande att få tag i.
#19 - 12 maj 2010 17:28
AQUASKY i framkant och resten AQUARELLE men iom att pilips lägger ner alla akvarierelaterade rör är det bara en tidsfråga innan dom är slut!
#20 - 12 maj 2010 17:44
Fuzzop skrev:
Biltema daylight ger hyggligt ljus (även för växterna) men inget att ha som ensamt rör om man vill ha lite rött oxå, men cool white blir i mitt tycke för gult ljus, dock ingen aning om hur pass bra det senare är för växterna heller.

Har du lite pengar på fickan kan du ju alltid lägga upp ett litet lager av aqarelle rör för som Johanski säger finns dom ju fortfarande att få tag i.

Skulle gärna haft ett lager, men jag har bara barnbidrag i lön jag är hemma med barnen så knapert med pengar har jag[:o].
Får hoppas att någon annan kommer att tillverka liknande rör sen:)
#21 - 12 maj 2010 17:56
solis skrev:
Skulle gärna haft ett lager, men jag har bara barnbidrag i lön jag är hemma med barnen så knapert med pengar har jag[:o].

Power-glo är väldigt likt, lite vitare ljus men inte långt ifrån så det finns redan andra bra, aquastar är oxå i samma liga :)
#22 - 12 maj 2010 18:00
Fuzzop skrev:
Power-glo är väldigt likt, lite vitare ljus men inte långt ifrån så det finns redan andra bra, aquastar är oxå i samma liga :)

Ska hålla dessa i minnet :)
#23 - 12 maj 2010 18:22
solis skrev:

Killen jag pratade med på Djurmagazinet på hälla i Västerås var säker på att någon skulle återuppta tillverkningen. Det är nog bara en tidsfråga innan någon köper upp en tillverkning med så gott rykte.
#24 - 12 maj 2010 18:33
Killen jag pratade med på Djurmagazinet på hälla i Västerås var säker på att någon skulle återuppta tillverkningen. Det är nog bara en tidsfråga innan någon köper upp en tillverkning med så gott rykte.

Jag har sett Ferplast Aquarelle, är märkt Philips också. Nån som vet mer?
#25 - 12 maj 2010 19:30
Vilka tillverkar Aquasky?
#26 - 13 maj 2010 01:12
Wictor_88 skrev:
Vilka tillverkar Aquasky?
Philips precis som med aquarelle och aquacoral.
Bilagor:

Annons