hur blir man av med maskarna?

#1 - 10 maj 2007 12:18
har småååååå maskar i akvariumet fick höra att dom kallades för nemotoder el liknande o att dom var ofarliga.
men nu fick jag höra att det finns maskar o det finns maskar.
att end el bosätter sig i fiskewns mage o typ äter upp den innifrån.

saken är den att jag har en guppyhona som ligger o "vilar" på botten hela tiden för ett par veckor sedan försvann en guppyhane o jag såg honom aldrig mer inte ens som lik :confused:

så nu antar jag att dte är dåliga maskar jag fått i akvariumet.

frågan är ju nu hur jag blir av med dom, hur jag får ur dom ur mina fiskar, fick höra att han som haft dom med mask i magen gett dom avmaskningsmedel men vart får man tag i det?
#2 - 10 maj 2007 12:39
De maskar du har är säkert nematoder och har inte tagit livet av dina Guppy. Guppy är ganska känsliga, och att de kolar efter en kort tid i karet är ganska vanligt.
När du köper fisk i affären kan det vara svårt att veta hur gamla de är, och livslängden på vanlig guppy ska säkert vara längre än vad jag tycker den numera är.
Endlers guppy tycker jag är mer livskraftig och även endlershonorna ser fräschare ut efter några kullar än vad vanlig guppy gör.
För att bli av med de små vita maskarna är det läge att skaffa någon fisk som får yngel då maskarna är kanonkäk för yngel.
#3 - 10 maj 2007 14:25
tack för svaret!
jo jag vet att guppy är känliga sorgligt nog (älskar ju dom)
men jag hade tagit fel *generad*
hon har fått massa yngel nu o är pigg igen DOH så nu får jag skämmas lite att jag överreagerade haha.

jag har ca 15 yngel nu la henne i yngelkaret resten åt svärdbärar honorna upp dom små grisarna inte undra på att dom åt på botten lite då o då där hon låg.
#4 - 10 maj 2007 16:21
Då ska du se att maskarna snart är borta med;).
#5 - 12 maj 2007 13:39
kryper maskarna på rutan så skulle jag tro att det är planaria..
Dom upp kommer ofta vid övermatning eller hög belastning byt vatten några ggr så kommer dom försvinna dom är inte farliga för fiskarna!!

Annons