Hella2 skrev:hmm..nä vi har bara en [FONT=Arial][SIZE=3]ancistrus och det är en hanne eftersom han har spröt fram. sen två stycken gibbiceps då den ena är ca 20cm och den mindre 12-15cm. nu går dom i ett litet kar på 180l, men jag är helt övertygad om att det är ett malyngel jag sett!![/SIZE][/FONT]
BlueJ skrev:har dy nyligen köpt något nytt en växt eller något som du kan ha fått med den ifrån då?
BlueJ skrev:Men de verkar ju inte vara helt omöjligt om man söker i arbetsbeskrivningen för dem om jag inte fattat fel. Den var jävligt fin skulle vilja ha en själv men behöver då ett störe kar.. hehe eftersom de blir 60 cm långa ungefär mitt kar är 95 långt så då kan den typ vända sig en gång eller typ rulla runt hehe.
Lutt skrev:20 och 12-15cm låter lite väl litet för att gibbiceps skall kunna leka.
Ancistrus honor behöver inte ha spröt, är du hundra på att den lille gibbiceps inte är en Ancistrus?
Hella2 skrev:Helt hundra!
ska försöka lägga in bilder på dom ,om man inte måste vara guldmedlem för det, annars kan jag kanske länka till min zoon:)
Lutt skrev:Jepp då får du länka....fast är du säker på att det verkligen var ett malyngel? Jag menar gibbiceps brukar inte bli könsmogna runt en 30cm.
Hella2 skrev:ja detta är ett mysterium! Men är helt säker på att det var en mal. känner igen sugmunnen och kroppsformen. Den hade sugit sig fast vid pumpen och sån liten mal har jag inte.
Lutt skrev:Vad har du för mer fisk i det karet?
Att Ancistrus och Pterygoplichthys skulle få yngel ihop är ingen sensation utan snarare osannolikt. Ancistrus tillhör Ancistrini-gruppen och Pterygoplichthys tillhör Pterygoplichthyini-gruppen.
Om det hade varit någon Ancistrus art i det akvariet hade det varit mera sannolikt.