Jahaja. Dax att gå vidare i tråden. Tack Azur för dina ansträngningar att artbestämma mina fiskar.
Ett försök att skingra lite dimma. Det lekpar som jag berättar om i denna tråd kommer framgent hävdas vara [I]Hemichromis letourneuxi[/I], African jewelfish,eller, en hybrid av denna.
Läget i lekburken. Mycket bra! Alla yngel tycks vara kvar. Föräldrarna uppvisar ett makalöst tålamod med sin avkomma. Ständigt på jakt efter yngel som smiter. Håller ihop stimmet trots att ubrytarna blir fler och fler. Lite kul att se hur de på ett magiskt sätt kan samla hela yngelkullen till en liten hög när fara hotar! (vet iofs inte vad de upplever som farligt - kanske ser de mig i bar överkropp?)
Fick för mig att det kunde vara en god idé att stoppa ned lite javamossa i burken. Tanken är att det kan fungera som yngelgömma den dagen då föräldrarna tappar intresset för sin avkomma.
Och - nej! Jag tänker inte flytta på hanen och honan för att få så mycket yngel som möjligt. Jag tänker istället ta tillfället i akt och följa vad som händer i burken. När tappar de intresset för ynglena? Vad händer då? Käkar de upp dem? Hur lång tid tar det från lek till lek?
Blir det lite yngel som klarar sig så blir det bra. (hemska tanke om alla klarar sig)
Edit: Liter mer fakta om denna art här!