Vattenvärden och dess betydelse

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lysmask
    • March 2007
    • 251

    Vattenvärden och dess betydelse

    Har börjat bli intresserad av alla dessa tester och ämnen som finns i vattnet. Men jag har inte riktigt koll på alla. Skriver en lista nedan och dem som kan får gärna fylla i vad ämnet heter, vad det har för någon betydelse i karet och vilken nivå det helsta ska ligga på. Några vet jag ju om vad det är men är bra att ta med alla...

    Ph
    Kh
    Gh
    O2
    Co2
    Cu
    Fe
    Ca
    Cl
    No2
    No3
    No4
    Nh3
    Nh4
    Po4

    Alltså, vill ha reda på det "riktiga" namnet, vad det Har för betydelse i karet och vilken nivå det ska ligga på...

    Någon som har nåt annat amne att fylla på med får gärna göra det.
    205 l, 31 l
    Mvh Lisa
  • Nils Holmström
    • November 2004
    • 2195

    #2
    Ph - anger surhetsgrad. 7 är neutralt, under är surt och över är basiskt.
    Kh - karbonhårdhet. Ju högre desto hårdare, ju hårdare desto stabilare Ph-värde.
    Gh - Totalhårdhet. Inte lika viktigt som Karbonhårdhet.
    O2 - Syre.
    Co2 - Koldioxid
    Cu - Koppar
    Fe - Järn
    Ca
    Cl
    No2 - Nitirit
    No3
    No4
    Nh3
    Nh4
    Po4
    222 liter Malawi

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      #3
      Vatten info

      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • Lysmask
        • March 2007
        • 251

        #4
        Tack så mycket. Men stod inte så mycket om de ämnene som var på min lista. Vill gärna veta vad dem är bra/dåligt för och vad dem ska ligga på för att vara optimalt.
        205 l, 31 l
        Mvh Lisa

        Kommentar

        • Koksalt
          • November 2007
          • 498

          #5
          NO3 = Kväveoxid
          Cl = Klor
          Nh3 = Ammoniakvatten
          PO4 = Fosfat
          Ca = Kalcium
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1738124

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            #6
            Ursprungligen postat av Lysmask
            Vill gärna veta vad dem är bra/dåligt för och vad dem ska ligga på för att vara optimalt.
            Din fråga har jag funderat på länge. Men ju mer jag lär mig desto mer förstår jag att allt hänger ihop, påverkar jag en parameter i vattnet så händer det något med ett annat värde.

            Länken jag postade beskriver riktvärden för dricksvatten, vilket även är det vatten vi häller i våra akvarier. Det är en bra början för att förstå hur man utifrån det vattnet sedan kan påverka vattnet för att passa olika fiskar.

            Själv har bara börjat lära mig, kunskaperna hämtar jag i stor utsträckning från detta forum. Men man får läsa många trådar och pussla lite med vad som står i olika inlägg.

            Kunskap är inget man får, det måste man skaffa sig
            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • Lysmask
              • March 2007
              • 251

              #7
              Jo de e nåt jag förstått. Håller på att leta massa info runt om och försöker skriva en "sammanställning" om det viktigaste. Lär väl inte bli klar detta århundrade känns de som. Försöker bara "mjölka ur" all info som finns här på zoopet...

              Jag vet ju vad alla "förkortningar" är för nåt men vill gärna ha lite info vad som påverkas när värdena blir för låga/höga...
              205 l, 31 l
              Mvh Lisa

              Kommentar

              • Eurydike
                • September 2004
                • 931

                #8
                Meddela gärna när du blir klar med den listan. Vore superintressant med allt på ett ställe.

                Kommentar

                • Lysmask
                  • March 2007
                  • 251

                  #9
                  Har inte kommit så långt än... Som sagt - det tar väl ett århundrade till att göra men de kanske kan gå i arv...

                  Vill ha så mycket info jag nånsin kan få tag på nu. Jag vet vad allt heter men inte var värdena ska ligga för att vara optimalt...
                  205 l, 31 l
                  Mvh Lisa

                  Kommentar

                  • Henrik_von_Jyndevad
                    • January 2006
                    • 272

                    #10
                    Ursprungligen postat av Nils Holmström
                    Kh - karbonhårdhet. Ju högre desto hårdare, ju hårdare desto stabilare Ph-värde.
                    Gh - Totalhårdhet. Inte lika viktigt som Karbonhårdhet.
                    När man ska ha sydamerikanare med mjukt och surt vatten. Är det inte bra med lågt Kh då? Eller ska man ha högt Kh för att stabilisera pH och nöja sig med lågt Gh? Hur ändras pH i förhållande till Kh och Gh?
                    MVH Henrik

                    Kommentar

                    • Lysmask
                      • March 2007
                      • 251

                      #11
                      Har gjort en liten sammanställning nu men vet inte riktigt hur jag ska lägga upp den här. Ska jag bara lägga upp all text här eller ska man länka? Har bara photobucket och där kan man inte lägga upp dokument... eller?
                      205 l, 31 l
                      Mvh Lisa

                      Kommentar

                      • Lysmask
                        • March 2007
                        • 251

                        #12
                        Färdigt!?

                        Äsch, jag lägger väl bara upp det här...

                        Ph
                        Beskriver surhet och basiskhet på en skala mellan 0 - 14.
                        7 är neutralt.
                        Lägre än 7 = Surt
                        Högre än 7 = Basiskt (alkaliskt)
                        Beroende på fisk och växter = Olika värden på Ph
                        För att höja Ph - Tillföra kalk/bikarbonat
                        För att sänka Ph - Rötter eller torv
                        Sera har Ph+ och Ph-

                        Kh - Karbonathårdhet
                        Anger vattnets buffringsförmåga av Ph
                        Ju högre Kh - stabilare Ph.
                        Helst ett Kh på 3 eller mer.

                        Gh - Totalhårdhet
                        Ett hårt vatten har högre förmåga att neutralisera gifter jämfört med mjukt vatten.
                        0,0 - 2,1 *dH = Mycket mjukt
                        2,2 - 4-9 *dH = Mjukt
                        5,0 - 9,8 *dH = Medelhårt
                        9,9 - 21 *dH = Hårt
                        Över 21 *dH = Mycket hårt
                        Beroende på fisk och växter = olika hårt

                        O2 - Syre
                        Växtdelar och mat förbrukar syre när det ruttnar men även bakteriena som tar hand om fiskarnas avfall behöver syre.
                        Ju varmare vattnet är desto mindre syre och ju kallare det är desto mer syre.
                        För att öka syrehalten gäller det att ha mycket ytcirkulation. Man kan också plantera mycket växter som avger syre.

                        Co2 - Kolsyra
                        Fiskarna avger co2 när dem "andas". Detta tas sedan upp av växterna som behöver detta för att må bra. En för hög co2 halt är mycket skadligt för fiskarna. Lagom värde är mellan 20 - 30 ppm. Bör inte vara över 40 - 50 ppm.

                        Cu - Koppar
                        Kan vara mycket i vattenledningarna. Isåfall får man spola mycket innan användning och bara använda kallvatten. Koppar ska helst ligga på 0 ppm.

                        Fe - Järn
                        Behövs till växterna så dom växer bra. Bör ligga på 0,1 - 0,2 ppm.

                        Cl - Klor
                        Klor kan skada fiskars slemhinnor och gälar. Har man mycket klor i vattnet är det bra att "lufta" vattnet (låta det skvala när man fyller på). Man kan också hälla i vattenberedningsmedel när man gör vattenbyten. Klor ska helt ligga på 0 ppm.

                        Ca - Kalcium
                        En större mängd kalcium ökar vattnets hårdhet. Ska helst inte understiga 4 ppm.

                        Nh3 - Amoniak
                        Avföring, matrester och ruttnande växtdelar bidrar med förhöjt värde. Ska helst ligga på 0 ppm. Kan ge skador vid 0,1 ppm. Om man har ett ph under 7 så är det ammonium som bildas. Om man har ett ph på 7 eller över så bildas amoniak. Amoniaken bryts ner och ombildas till nitrit och sedan till nitrat.

                        Nh4 - Ammonium
                        Avföring, matrester och ruttnande växtdelar bidrar med förhöjt värde. Ammoniumet bryts ner och ombildas till nitrit och sedan till nitrat Ska helst ligga på 0 ppm. Om man har ett ph under 7 så är det ammonium som bildas. Om man har ett ph på 7 eller över så bildas amoniak.

                        No2 - Nitrit
                        Avföring, matrester och ruttnande växtdelar bidrar med förhöjt värde.
                        0,0 - 0,2 mg/l = Tillfredställlande
                        0,2 - 1,0 mg/l = Vantrivsel, ömtåliga fiskar dör
                        1,1 - = Alla fiskar dör eller får permanenta skador på immunförsvaret

                        No3 - Nitrat
                        Relativt ofarligt. Helst under 25 ppm. Men under kortare tid kan det vara upp till 50 ppm. För växtligheten bör den ligga mellan 5 - 20 ppm.

                        Po4 - Fosfat
                        Är olika salter? Bör ligga på 0,5 - 2 ppm.

                        Någon som har nåt att tillägga/ändra?
                        Senast redigerad av Lysmask; 16 November 2007, 10:29.
                        205 l, 31 l
                        Mvh Lisa

                        Kommentar

                        • Lysmask
                          • March 2007
                          • 251

                          #13
                          Någon som har nåt att säga om detta? Vet ju inte om det är "rätt" det jag har skrivit...
                          205 l, 31 l
                          Mvh Lisa

                          Kommentar

                          • Olorin

                            #14
                            Även för KH och GH trivs olika fiskar med olika värden. Diskus vill ha mjukt och Malawiciklider hårt vatten som exempel. Och sen när det gäller hårdheten så måste den sänkas för att man ska kunna sänka PHt under 7, men andra ord går det inte att ha ett hårt vatten med lågt PH. Och för NHx så är väl idealet 0, men i praktiken måste det nog finnas en gnutta som är under omvandling, eller vad säger ni som är proffs i ämnet?

                            Läs gärna lite böcker som levande akvariet eller akvarielexikonet, de är rätt bra på det här.

                            Kommentar

                            • Eurydike
                              • September 2004
                              • 931

                              #15
                              Ursprungligen postat av Lysmask
                              Nh3 - Amoniak
                              Avföring, matrester och ruttnande växtdelar bidrar med förhöjt värde. Ska helst ligga på 0 ppm. Kan ge skador vid 0,1 ppm. Om man har ett ph under 7 så är det ammonium som bildas. Om man har ett ph på 7 eller över så bildas amoniak. Amoniaken bryts ner och ombildas till nitrit och sedan till nitrat.

                              Nh4 - Ammonium
                              Avföring, matrester och ruttnande växtdelar bidrar med förhöjt värde. Ammoniumet bryts ner och ombildas till nitrit och sedan till nitrat Ska helst ligga på 0 ppm. Om man har ett ph under 6,5 så är det ammonium som bildas. Om man har ett ph på 7,5 eller över så bildas amoniak.
                              Borde det inte vara samma värden? Under rubriken Amoniak står det att vid PH under 7 bildas amonium. Men under rubriken Amonium så är gränvärdena 6,5 och 7,5. Gränsen måste väl gå vid 7. För skillnaden i vad som bildas beror väl på om det är surt eller basiskt?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...