250liters akvarium

#1 - 22 december 2009 21:31
Så, tyckte att det var dags att registrera sig på denna sidan.
Har fått mycket hjälp och inspiration här=)

Har haft akvarium upp till 80liter förr,just nu har jag ett på 65 liter.
Fast 65 liter tycker jag är lite för litet.

Har nu fått tag i ett akvarium på 250 liter.
köpt den grusen jag ville ha samt en sten,pump och doppvärmare.
startade upp akvariumet idag, men jag går hela tiden och oroar mig för att det ska gå isönder, ganska mycket vatten som forsar ut såfall.

Tänkte att ni skulle få lugna ner mig =)

Det första jag gjorde var att kapa till 4:kantiga plattor i byggplyfa för benen
Ställde dit ramen, kontrollerade så att den stod i våg
ställde dit akvariumet, såg att ena hörnan ej låg imot, fick under en bit a4
Hade schims i verkstaden jag använde så att hela ytan stod plant.
(bänken och akvariumet har varit igång nyligen hos min vän där jag köpte det)
Sedan ville jag ej ha frigolit i botten, har haft det i ett terrarium och den blev lite äcklig efter ett tag,tog ist två lager med "skumgummi matta"
sådan matta man har under parkettgolv, ska enligt tillverkaren inte finnas några medel i.
la sedan ner stenen jag ska ha och i med sanden
fyllt upp akvariumet och startat pump samt doppvärmare.

Men jag tänker på om det ska gå isönder hela tiden :/ Har t om ringt och kollat med försäkringsbolaget vad som gäller;P

Funderar på att ha i lite ciklider, men det verkar som om dom är ganska aggresiva?
#2 - 22 december 2009 21:44
Du är ju på väg :) Ringa försäkringbolagen är alltid något man SKA göra innan man får hem karet :)
Bra med att ha en matta under gruset. Ifall en sten skulle ramla och Klirr!
Om du vill ha fler mardrömmar sök efter "akvarie olyckor" där kan du läsa av dig ;)

Jag har 225l 70l 40l och 310l i lgh och det enda jag kan trösta dig med är: Sluta tänkt på att det ska gå sönder!

#3 - 22 december 2009 21:50
Hehe jag har faktiskt läst lite sådant under dagan =) kan vara därför man tänker på det ...
#4 - 22 december 2009 21:52
Jag har ett 112 o ett 480 i eget hus och har tänkt samma sak. Du verkar ju ha gjort det man kan göra för att försäkra sig om att det skall gå bra. Om du köper grävande fiskar bör du kanske kontrollera att inte stenarna kan tippa mot rutan. Det är min största fundering just nu.
#5 - 22 december 2009 21:57
Man kommer nog aldrig ifrån den tanken helt.
Men om man vill ha lite färg i akvariet, vilka fiska kan man ha tillsammans?
gillar färgerna cilkiderna har
#6 - 22 december 2009 22:02
Kolla Röd juvel ciklider :) De är fina :) Kan vara lite kaxiga mot andra invånare som är lika stora som de i karet, ingen risk i mitt kar, där är de som är kungar ;)
Hemichromis lifalili
http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=155&SOK=1

Däremot får man passa sig att ha mindre stimmfiskar i samma kar, mina 60st neontetror är nu 20st *hehe*
#7 - 22 december 2009 22:04
Nubi skrev:
Kolla Röd juvel ciklider :) De är fina :) Kan vara lite kaxiga mot andra invånare som är lika stora som de i karet, ingen risk i mitt kar, där är de som är kungar ;)

Hemichromis lifalili

http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=155&SOK=1

Däremot får man passa sig att ha mindre stimmfiskar i samma kar, mina 60st neontetror är nu 20st *hehe*

Det va fin färg på den. Kan man bara ha ett par eller man kan ha 5-6 st?
tetror är ganska små men ett guppy stim kanske?
#8 - 22 december 2009 22:09
I ett 250l räcker det gott och väl med ett par. dvs hona och hane.

Jag har svärdbärare och de fullvuxna överlever. Yngel överlever inte länge i det karet, men å andra sidan så är det inte meningen det heller.

Guppy= Bye bye
#9 - 22 december 2009 22:16
Nubi skrev:
I ett 250l räcker det gott och väl med ett par. dvs hona och hane.

Jag har svärdbärare och de fullvuxna överlever. Yngel överlever inte länge i det karet, men å andra sidan så är det inte meningen det heller.

Guppy= Bye bye

Är karet för litet för fler ciklider? Vill gärna ha lite olika färger.
vilken fisk ska man då ta om man vill ha lite olika färger och kanske 2-6 st av varje.

jag har gärna bara ett sällskapsakvarium med men man ska ju veta vilka fiskar som går ihop...
#10 - 22 december 2009 22:23
Har du tänkt vilket typ av tema du vill ha i karet? Asien, Sydamerikanske, Afrika, mm. eller kanske Sällskaps akvarium. Finns många fina dvärgciklider =)

Man kan ha stimmfiskar som är i en färg, bottenfiskar i en annan, olika typer av växter i olika färger som gör karet riktigt mysigt :) Allt hänger inte bara på fiskarna, tycker jag.

Sen finns det en annan sorts fisk =) som heter Rengbågsfiskar. Färggranna fiskar och livliga :) Jätte fina! Favorit fiskar
#11 - 22 december 2009 22:26
jo dom har jag sett och dom är fina, är dessa mer "fredliga" så man kan ha ett par st?
Och ja jag har tänkt på att ha lite olika växter, har tittat på Många bilder ...
men alla affär här omkring har väldigt dåligt utbud tyvärr
#12 - 22 december 2009 22:32
Om Regnbågsfiskar är fredliga? Yes, YES YES! och man ska ha fler st tillsammans.
Dessutom är de fredliga mot andra fiskar, de äter upp sina yngel,
Har små siameser tillsammans med mina och de var där och tittade på de när de var nyinflyttad, men sen var de inte intresserad lägre.

Man kan alltid köpa växter på nätet ;)
#13 - 22 december 2009 22:34
Nubi skrev:
Om Regnbågsfiskar är fredliga? Yes, YES YES! och man ska ha fler st tillsammans.

Dessutom är de fredliga mot andra fiskar, de äter upp sina yngel,

Har små siameser tillsammans med mina och de var där och tittade på de när de var nyinflyttad, men sen var de inte intresserad lägre.

Man kan alltid köpa växter på nätet ;)

ok, tittade precis på lite bilder med regnbågsfiskar, Ändrar dessa färg? :/
Vill inte ha yngel i dagsläge så det gör inget ;P
dom blev faktiskt intressanta.

Växter på nätet, lever dessa fortfarande när man får hem dom? ;)
puh får väl ta och lägga mig nu, men tack för svaren
#14 - 22 december 2009 22:41
De är som en ring som skiftar färg beroende på kroppstemperaturen. :) Riktigt skoj!

De är riktigt roliga i färgen :) Har en sorts som heter Glossolepis incisus. Det dröjer innan du blir fullvuxna, Har 4 st och en är alltid vinröd, nr 3 är alltid röd/ljusröd nr 2 skiftar ljusröd/ orange, nr 1 är nästan alltid alltid GUL! :)

Melanotaenia herbertaxelrodi skiftar oxå i färg, men inte lika mkt som incisus. Deras rand i mitten kan bli jätte ljus eller jätte jätte mörk :)
#15 - 23 december 2009 09:09
Fungerar scalarer med regnbågsfiskarna med? Tycker dom är fina och titta på...
Ska iväg och köpa växter nu=)
#16 - 23 december 2009 09:34
Scalarer och regnbågsfiskar vill ha helt olika temperaturer i vattnet och jag tror inte att scalarer uppskattar de livliga fiskarna :) Men jag kan ha fel! Aldrig sett en kombination med just de.
Fjärilsciklider och scalarer - ja
Rengåbgsfiskar med dvärgciklider - ja
#17 - 23 december 2009 12:32
ok, ja jag ska ta och läsa på lite innan jag skaffar fiskar till detta karet.
kan inte bestämma mig för vilka fiskar, samma sak när man ska välja färg på något :P

får fundera lite, kom gärna med förslag.
jag gillar färger samt lite större fiskar liknande scalare

förrestän, var i butiken idag och det var just scalarer och regnbågsfirrar i samma kar :o
#18 - 23 december 2009 13:17
Det finns en massa fiskar som inte ens kommer från samma kontinent som slängs ner i samma akvarium i djurbutiker. Vissa butiker är duktigare än andra. Varför de slänger ner fiskarna tillsammans är väl för bekvämlighetens skull, eller ont om plats. Grejen är att fiskarna i en butik blir inte långvariga där, de säljs. Därför de små akvarium oxå =)

Bra start är levande föda som t.ex. svärdbärare, Platy, mollys (dessa finns i många olika färger) Alltid bra med tåliga och billiga fiskar att starta ett kar med :)

Vet du vilka fiskar du ska ha i karet för att starta upp karet med??
Har du karet redan och är den ifylld?

Har du läst http://zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287 ?
#19 - 23 december 2009 13:24
Nubi skrev:
Det finns en massa fiskar som inte ens kommer från samma kontinent som slängs ner i samma akvarium i djurbutiker. Vissa butiker är duktigare än andra. Varför de slänger ner fiskarna tillsammans är väl för bekvämlighetens skull, eller ont om plats. Grejen är att fiskarna i en butik blir inte långvariga där, de säljs. Därför de små akvarium oxå =)

Bra start är levande föda som t.ex. svärdbärare, Platy, mollys (dessa finns i många olika färger) Alltid bra med tåliga och billiga fiskar att starta ett kar med :)

Vet du vilka fiskar du ska ha i karet för att starta upp karet med??

Har du karet redan och är den ifylld?

Har du läst http://zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287 ?

iof så kan dom inte speciellt mycket när man frågar dom ...
jag har mollys i ett 65 l just nu, ska ha dessa att starta upp med.
karet är fyllt och igång med växter etc samt medel...
men det har bara varit igång någon dag så jag ska inte ha fiskar just nu men kollar runder vilka jag ska ha.
#20 - 23 december 2009 18:34
Dimpa ner fiskarna redan nu i ditt kar och sen mata smått! Låt de fiskarna gå där i ditt 250l i 2 veckor innan du dimper ner en mal :)
#21 - 23 december 2009 19:42
Robbs skrev:
Växter på nätet, lever dessa fortfarande när man får hem dom? ;)

Ja, det gör de! Fast jag skulle nog undvika att beställa under vintern och vänta tills det blir lite trevligare temperaturer ute. Fast jag köpte en växt häromveckan, fast det var bara själva rotknölen, utan att tänka mig för och den klarade sig fint :D
Plantswap är ett jättebra forum om man vill köpa växter privat - mycket billigare och enligt min erfarenhet bättre kvalitet än i de flesta affärerna, och sniglar och alger får man även från affären. Och har du tur hittar du nån nära dig som vill sälja växter och då kan du ju hämta även under vintern!

Hälsningar
Jennifer
#22 - 23 december 2009 22:08
Har lagt i fiskarna i eftermiddags nubi. Verkar iaf som om dom trivs.
Ska iväg i helgen och titta lite hos en som lämnar fiskar till de flesta butiker i helsingborgstrakten. Min sambo känner ägaren fick jag reda på igår :P

Måste få tag i en ny ljusramp med, den jag fick med karet är lite liten.
även tänkt att göra någon typ av månljus som en kollega har i sitt hörnakvarium med några diodrar.Riktigt snyggt i hans kar iaf.

Har ni varit ute för att täckglaset har spruckit när ni har haft igång lampan ett tag så att glaset blir varmt? hade det på mitt förra kar och glaset sprack rakt över :/ vet inte om jag vågar ha det på de nya karet
antingen plexiglas eller bygga en hel ramp som täcker hela karet i alu
#23 - 23 december 2009 22:15
snyggast är att bygga en hel ramp som täcker karet i alu där du kan ha lysdioderna gömda mellan lysrören :) Se bara till att ha det heltäckt så inga hoppiga fiskar lyckas hoppa ur karet och landa på golvet *hehe*
#24 - 23 december 2009 22:15
Vad vart det för fiskar??
#25 - 23 december 2009 22:57
Nubi skrev:
Vad vart det för fiskar??

4 molly och två siamesiska algätare

tänkte bygga en ramp i aluminium
vet inte riktigt om jag ska bocka till själva ljusrampen själv och sätta i reflektorer eller om jag ska köpa en färdig ramp och bygga sidor av alu...
få kanske köra ut till jobb i veckan och boocka till lite plåt
#26 - 24 december 2009 08:58
Robbs skrev:
Hehe jag har faktiskt läst lite sådant under dagan =) kan vara därför man tänker på det ...

Så rätt du har! Sitter själv i samma båt efter att ha startat ett 310L i lägenhet efter 20 års uppehåll. Det finns helt enkelt för mycket att läsa idag. [:o]
#27 - 24 december 2009 09:29
hawkse skrev:
Så rätt du har! Sitter själv i samma båt efter att ha startat ett 310L i lägenhet efter 20 års uppehåll. Det finns helt enkelt för mycket att läsa idag. [:o]

Hehe ja... Och man kan inte låta bli att läsa lite iaf :P Men nu har det varit igång i några dagar och då börjar man lugna sig iaf..

Om man nu ska ha scalarer, parar dom ihopa sig med andra färger eller man ska köpa i samma färg eller hur är det?
#28 - 2 januari 2010 19:12
Fick syn på ett yngel från en av mina molly igår=)
5 min senare när jag studerade ynglet kom den ena skalaren och fick tag på den inne bland växterna...ska inte ha fler molly men det var kul att se, då borde dom trivas?
hur många yngel brukar en molly få?
#29 - 2 januari 2010 19:35
Annars tycker jag du skulle skaffa malawi ciklider t.ex Golden, Röd zebra mm. ;)
#30 - 2 januari 2010 20:24
Fredrik1 skrev:
Annars tycker jag du skulle skaffa malawi ciklider t.ex Golden, Röd zebra mm. ;)

har tittat lite på dessa men jag e rädd för att stenar etc ska ramla när dom gräver, vet inget om dom, kanske inte ens gräver? :P
#31 - 2 januari 2010 20:31
Fast man ska ju aldrig blanda malawiciklider med skalare, molly osv!
#32 - 2 januari 2010 20:35
åheim skrev:
Fast man ska ju aldrig blanda malawiciklider med skalare, molly osv!

det också .. lite aggresiva?
#33 - 2 januari 2010 21:19
Röd juvel ciklider gräver inte, ialf inte vad jag har sett. ;)
Har du fått upp några bilder på akvariet?
#34 - 2 januari 2010 21:22
Nubi skrev:
Röd juvel ciklider gräver inte, ialf inte vad jag har sett. ;)

Har du fått upp några bilder på akvariet?

nej har inte gjort det än ... ska ordna det. får väl bli guldmedlem med =)
#35 - 2 januari 2010 21:27
du kan alltid länka från en annan sida om du har bilder på den sidan...
#36 - 2 januari 2010 22:00
Nubi skrev:
du kan alltid länka från en annan sida om du har bilder på den sidan...

för mycket bök =)
#37 - 3 januari 2010 20:10
Aahahahahah, ja för det är ju så svååårt ;) *retas*
#38 - 4 januari 2010 19:14
just nu är jag svettig, irriterad och lättad ;P
köpte ny växt som jag planterade
fyllde på ca 4 liter vatten som dunstat och tyckte att jag hade spillt mycket... tittade under akvariumet och såg att det rann!
fick panik.
hämtade slangen på vinden som det fanns lite vatten kvar i som var fruset!
värmde slangen så att vattnet lossna
började slanga akvariumet ut i duschen och samtidigt med en hink...
fyllde mitt 60 liters med vattnet och la i fiskarna
gick nog åt 8 handukar...
ja ni förstår....

körde rakt ner till butiken och köpte ett sprillans nytt akvarium.
112 liters... får räcka...
men det är ett ramakvarium
undertill är det bara plast på ca 15% sen ligger glaset 4mm ovanför.
behöver man ha en matta under eller det ska hålla?
blir bra tyngd med sten etc... vill ha hjälp så detta inte händer igen....
detta akvariumet [COLOR=#800080]http://www.pwss.nu/product.php?productid=9168&cat=1321&page=3[/COLOR]
#39 - 4 januari 2010 19:16
Va!? sprack det??
Ha en liggunderlag (finns på ÖB) under gruset så man är på den säkra sidan :)
#40 - 4 januari 2010 19:19
Nubi skrev:
Va!? sprack det??

Ha en liggunderlag (finns på ÖB) under gruset så man är på den säkra sidan :)

jag hade gjort det på detta med men det släppte ca 1 dm upp i kanten....
#41 - 4 januari 2010 19:19
men behövs det under så att glaset ligger imot på hela ytan?
#42 - 4 januari 2010 19:22
Menar du under karet? eller i karet?
Hade du lodat karet ordentligt?
#43 - 4 januari 2010 19:23
under, mitten är ca 3-4 mm ovanför bordet
#44 - 4 januari 2010 19:24
Jag förstår inte hur du menar, ::(
Såg du hur ditt 250L ser ut på botten? Hade silikonet släppt eller vare en spricka?
#45 - 4 januari 2010 19:26
Nubi skrev:

Såg du hur ditt 250L ser ut på botten? Hade silikonet släppt eller vare en spricka?

gaah =)
Undertill på akvariumet, det glaset som det står på...
där är en ram runtom i kanterna som kommer stå på bordet
men det blir 3mm spel mellan bordet och glaset i mitten men det står på ramen i sidorna, moste man då ha en frigolit skiva lr dylikt undertill så att det blir jämnt tryck på glaset så att det inte bågnar?
#46 - 4 januari 2010 19:27
Nubi skrev:

såg ingen spricka så det måste vara siliconen, ska ordna det senare...
#47 - 4 januari 2010 19:30
Robbs skrev:
gaah =)

Undertill på akvariumet, det glaset som det står på...

där är en ram runtom i kanterna som kommer stå på bordet

men det blir 3mm spel mellan bordet och glaset i mitten men det står på ramen i sidorna, moste man då ha en frigolit skiva lr dylikt undertill så att det blir jämnt tryck på glaset så att det inte bågnar?

Kan inte svara på den frågan....har aldrig tänkt på om det bara är alu ramen rumtom karet som står mot alu ram eller mot en byrå.

Robbs skrev:
såg ingen spricka så det måste vara siliconen, ska ordna det senare...

Skönt att det "bara" var silikonet! :) Försök att skrapa bort silikonet på den sidan innan karet hinner torka. På så sätt är det lättare att pilla bort silikonet :)
#48 - 4 januari 2010 19:31
ok, ja det ska väl hålla :/ får försöka iaf... kan inte gå mer än åt h**vete
men tack så mycket för snabbt svar.måste fortsätta nu
#49 - 4 januari 2010 19:32
hoppas ngn kan komma med ett bättre svar :) hoppas det fixar sig!
#50 - 5 januari 2010 09:33
Du skall inte behöva bry dig om att stötta specifikt i mitten under akvariet. Däremot är det inte ngn dum idé att ändå ställa hela akvariet på antingen frigolit eller liggunderlag om det står på en möbel ifall det skulle finnas ngn liten ojämnhet. Jag hade ett ramakvarium tidigare som stod på en ställning och där kunde man ju se glaset under om man la sig på golvet under ram-benen. Det stöttades bara av ramen runt sidorna och var ju helt tomt i mitten. Sedan är det ju en fråga om hur tunga stenar du har.... Om du har en JÄTTETUNG sten mitt i akvariet så visst... Då kan det ju finnas en anledning men annars fördelas tyngden över hela ytan och är inte tyngre på mitten än i sidorna.
#51 - 5 januari 2010 16:47
Du skall inte behöva bry dig om att stötta specifikt i mitten under akvariet. Däremot är det inte ngn dum idé att ändå ställa hela akvariet på antingen frigolit eller liggunderlag om det står på en möbel ifall det skulle finnas ngn liten ojämnhet. Jag hade ett ramakvarium tidigare som stod på en ställning och där kunde man ju se glaset under om man la sig på golvet under ram-benen. Det stöttades bara av ramen runt sidorna och var ju helt tomt i mitten. Sedan är det ju en fråga om hur tunga stenar du har.... Om du har en JÄTTETUNG sten mitt i akvariet så visst... Då kan det ju finnas en anledning men annars fördelas tyngden över hela ytan och är inte tyngre på mitten än i sidorna.

ok, jag gjorde ändå en matta under i skumgummi, precis så att den rör vid.
har bara en stor sten i sidan väger ca 2,5kg men jag upptäckte ett annat "fel" på akvariumet.
Plattan det står på är spik rak.
ramen ligger imot runt hela akvariumet förutom i frontramen, den bågnar uppåt, så i mitten får man under en bit a4 papper.
Kan det vara så att det har med bärighet att göra som t ex broar?
Eller det är felbyggt?
tack för svaret.

Annons