Djurskyddsregler för akvariefiskar

#1 - 3 maj 2007 12:44
Läs och begrunda vad tycker ni??

http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=186

Hur ska man tolka detta?

Hur ska man göra med yngeluppfödning när man bör ha minst 40l till fiskar?
6 eller fler akvarium kräver tillstånd osv.

Mvh//Eva
#2 - 3 maj 2007 13:00
[COLOR=Red]"Tillståndskrav

Den som driver en yrkesmässig verksamhet med fiskar eller den som upplåter, förvarar eller utfodrar andras fisk i större omfattning behöver tillstånd från kommunen. En verksamhet är av större omfattning då den bedrivs med sex eller fler akvarier. Mer om tillstånd för verksamhet enligt § 16 djurskyddslagen kan du läsa i sidans vänsterkant, under rubriken "Tillstånd för verksamhet"."
[/COLOR]

Kan låta som om det bara gäller Ekonomisk verksamhet, men kollar man på djurskyddslagen, gäller det ALLA eller ?

[COLOR=Red] "Tillstånd för verksamhet

Den 1 december 2003 utökades 16 § djurskyddslagen (L1, 1988:534). Lagen säger att den som yrkesmässigt eller i större omfattning...

håller
föder upp
upplåter
säljer eller
tar emot sällskapsdjur för förvaring eller utfodring

...ska ha tillstånd från kommunen. "

[/COLOR]
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 3 maj 2007 13:03

Ja det kan man ju undra - myndigheterna tänker inte alltid så långt direkt.

Det står "den som upplåter, förvarar eller utfodrar andras fisk i större omfattning behöver tillstånd."
Om det är dina egna fiskar behövs alltså inget tillstånd även om man har 6 eller fler akvarier

Några synpunkter:
1/ Reglerna gäller för privatpersoner efter den 1/9 i år.
2/ Det står ju "bör" i lagstiftningen och det kan ju låta som om man då kan strunta i reglerna, men så är absolut inte fallet.
Det innebär bara att tillsynsmyndigheten i kommunen (dvs Miljö och Hälsa) då kan välja om man vill bevilja något undantag från regeln. Denna lagstiftning har funnits tidigare för affärer och då har de flesta kommuner beviljat undantag för akvariestorleken för kampfisk, men inte för andra fiskar som killis etc.

Om det är något annat ni undrar över vad gäller lagstiftningen, så fråga gärna på i denna tråd och jag skall fösröka svara (är hyfsat insatt). Dock så åker jag nu ner till Tyskland så jag kan inte svara innan jag är tillbaka.
#4 - 3 maj 2007 15:10
"Akvariets volym, yta och djup ska vara anpassat efter fiskarnas storlek, antal och beteende."

Detta tolkar ju jag som att om man har yngel i ett litet akvarium där de inte har det trångt är det fullt lagligt men om man stoppade ner fiskar som har det trångt blir det olagligt.

Sen är det ju inte jättemånga fiskar som trivs jättebra i vattenvolymer under 40 liter därav gränsen.
#5 - 6 maj 2007 05:35
evus skrev:
Läs och begrunda vad tycker ni??

http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=186

Hur ska man tolka detta?

Mvh//Eva

Möjligen så att fackhandeln tvingas ta sitt ansvar och sluta rekommendera alldeles för små akvarier till alldeles för stor fisk
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 6 maj 2007 06:55
morrhoppa skrev:
"Akvariets volym, yta och djup ska vara anpassat efter fiskarnas storlek, antal och beteende."

Detta tolkar ju jag som att om man har yngel i ett litet akvarium där de inte har det trångt är det fullt lagligt men om man stoppade ner fiskar som har det trångt blir det olagligt.

.

Ja den regeln gäller förutsatt att akvariet är större än 40 liter ja, men inte annars
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 6 maj 2007 07:01
maricici skrev:
Möjligen så att fackhandeln tvingas ta sitt ansvar och sluta rekommendera alldeles för små akvarier till alldeles för stor fisk

????????????
Nja, det har ju inte med detta att göra, eller menar du att bara för att det finns en minimigräns på 40 liter så kommer alla fiskar att hamna i ett akvarium av rätt storlek.
Problemet är inte att fackhandeln vill sälja akvarier som är mindre än 40 liter utan att vissa arter (som hajmal) säljs till för små akvarier.
En gräns på 40 liter är idiotisk eftersom alla fiskar har ett behov av ett akvarium på en viss storlek - för en del arter går gränsen vid 20 liter, för andra vid 2000 liter.
Jag tycker att det är helt OK att placera ett gäng dvärgkardinalfisk eller galaxyrasboror i ett 20 liters men inte att placera en Oscar i ett 150 liters.
#8 - 6 maj 2007 11:05
Jag tycker det är bra att det finns en djurskyddslag och tycker tom att den i vissa fall borde ha varit hårdare. Men lagar är ju alltid generaliserande, vilket ibland kan resultera i lite knepiga - och ibland även absurda - situationer.

Men generellt sett tycker jag att den är bra och önskar att man mer aktivt såg till att den efterlevs. Vilket den inte gör så länge affärer fortsätter att sälja guldfiskar till fiskskålar :( :mad:
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 6 maj 2007 12:31
Skall det vara en lag så skall det vara en lag som är bra ur djurskyddssunpunkt och inte en tramslag som bara tillkommit ur politisk populistisk synpunkt.

Läs t.ex. detta
Akvariet ska innehålla bottenmaterial och inredning som motsvarar det som finns i fiskartens naturliga miljö.

Skulle man följa detta vore det djurplågeri.
#10 - 6 maj 2007 12:43
Jasså? Varför står det då på zoopets infosidor om de olika fiskarterna vilken typ av sand och inredning som de olika arterna trivs med? ;)

Jag tror faktiskt att du misstolkar lagen där. Jag tolkar de raderna som så att man ska försöka återskapa en miljö som de olika arterna trivs i, eller?
#11 - 6 maj 2007 13:54
Akvariet ska innehålla bottenmaterial och inredning som motsvarar det som finns i fiskartens naturliga miljö.

Som vanligt vet de inte själva vad de skriver. Jag tolkar det i alla fall som att till vissa arter är det lerbotten, slamm, tomburkar o rostiga cyklar i akvariet som gäller.
#12 - 6 maj 2007 15:31
Guy Palm skrev:
Som vanligt vet de inte själva vad de skriver. Jag tolkar det i alla fall som att till vissa arter är det lerbotten, slamm, tomburkar o rostiga cyklar i akvariet som gäller.

"motsvarar det som finns i fiskartens naturliga miljö" tolkar jag definitivt inte som "ska exakt efterlika den miljö som vilda fiskar lever i"
uttrycket motsvarar ger en heldel svängrum och enda problemet jag ser är om man drar upp yngel i akvarier utan bottenmaterial
#13 - 6 maj 2007 15:51
Behövs ingen beläggning i ett odlingsakvarium
Det står faktiskt angivet i lagstiftningen att undantag medges för t.ex. odlingar.
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 6 maj 2007 16:00
batski skrev:
Jasså? Varför står det då på zoopets infosidor om de olika fiskarterna vilken typ av sand och inredning som de olika arterna trivs med? ;)

Jag tror faktiskt att du misstolkar lagen där. Jag tolkar de raderna som så att man ska försöka återskapa en miljö som de olika arterna trivs i, eller?

På Zoopets infosidor står det angivet vilken sorts bottenmaterial som är lämpligt för fiskarna i AKVARIUM och det är ytterst sällan samma sak som i deras NATURLIGA MILJÖ. Där är det oftast slambotten (som Guy skriver) eller jättelika klippblock - en miljö som är totalt olämplig i akvarium.

Lite märkligt sätt som ni "tolkar" lagen på - det står ju faktiskt ordagrant angivet vad som gäller.
#15 - 6 maj 2007 16:08
Man får väl ringa miljökontoret o fråga.

Hej jag heter Kaj o skall köra igång ett kar med Bilbukfisk o stänktetror. Vad skall de ha för bottenbeläggning??:D :D
#16 - 6 maj 2007 16:17
Säg att man ska ha en lokal med säg 12 akvarium för att odla fiskar för skojs skull, Måste jag då söka tillstånd för att få göra detta.

Eller är det först när/om man ska börja sälja fiskar man måste ha dessa tillstånd.
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 6 maj 2007 16:18
kaj.p skrev:

Hej jag heter Kaj o skall köra igång ett kar med Bilbukfisk o stänktetror. Vad skall de ha för bottenbeläggning??:D :D

I praktiken så skiter faktiskt miljökontoren i denna del av lagstiftningen (som tur är).
Så tycker inte jag att en lagstiftning skall vara - utan den skall vara skriven med tanke på djurskydd och sedan skall den efterlevas.

För övrigt så har det nog hänt att en del djurskyddsinspektörer faktiskt har ringt mig och frågat hur de skall göra i denna fråga så en del av dom är nog lite undrande till den korkade lagstiftningen.
De som har detta jobb har det sannerligen inte lätt - dels har de en usel kunskap (usel utbildning) i ämnet och dels så är lagstiftningen till stora delar helt uppåt väggarna.
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 6 maj 2007 16:19
smegga skrev:
Säg att man ska ha en lokal med säg 12 akvarium för att odla fiskar för skojs skull, Måste jag då söka tillstånd för att få göra detta.

Eller är det först när/om man ska börja sälja fiskar man måste ha dessa tillstånd.

Den frågan har jag väl svarat på i inlägg #3, eller?
#19 - 6 maj 2007 16:23
På Zoopets infosidor står det angivet vilken sorts bottenmaterial som är lämpligt för fiskarna i AKVARIUM och det är ytterst sällan samma sak som i deras NATURLIGA MILJÖ. Där är det oftast slambotten (som Guy skriver) eller jättelika klippblock - en miljö som är totalt olämplig i akvarium.

Lite märkligt sätt som ni "tolkar" lagen på - det står ju faktiskt ordagrant angivet vad som gäller.

"bottenmaterial och inredning som motsvarar det som finns i fiskartens naturliga miljö" betyder ändå inte att det ska vara exakt samma bottenmaterial eller ett 3 tons klippblock?

Är det verkligen någon som på fullt allvar tror att det är det som menas? Människorna som har suttit och skrivit lagen må ha missat en och annan sak men de är ju inte fullständiga idioter.

För mig är det uppenbart att det som menas är att fiskar som behöver fin sand för att trivas inte ska hållas i akvarier med grovt grus, att fiskar som trivs med mörk botten, många rötter eller stenar, mycket växtlighet, osv ska hållas i ett akvarium där dessa behov tillgodoses. Något annat kan inte jag tänka mig. Och ärligt talat så får jag en känsla av att ni egentligen bara letar efter nånting så ni kan såga lagen.
#20 - 6 maj 2007 16:25
Mjo läste visst inte så noga, Så eftersom det då är mina fiskar och mina akvarium så ska jag inte behöva söka massa tillstånd.
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 6 maj 2007 16:27
batski skrev:
"bottenmaterial och inredning som motsvarar det som finns i fiskartens naturliga miljö" betyder ändå inte att det ska vara exakt samma bottenmaterial eller ett 3 tons klippblock?

Är det verkligen någon som på fullt allvar tror att det är det som menas? Människorna som har suttit och skrivit lagen må ha missat en och annan sak men de är ju inte fullständiga idioter.

För mig är det uppenbart att det som menas är att fiskar som behöver fin sand för att trivas inte ska hållas i akvarier med grovt grus, att fiskar som trivs med mörk botten, många rötter eller stenar, mycket växtlighet, osv ska hållas i ett akvarium där dessa behov tillgodoses. Något annat kan inte jag tänka mig. Och ärligt talat så får jag en känsla av att ni egentligen bara letar efter nånting så ni kan såga lagen.

Varför då skriva "ett bottenmaterial som motsvarar det som finns i deras naturliga miljö" istället för "ett bottenmaterial som är lämpligt för arten".

Jag tror inte att de som skrivit lagen är fullständiga idioter men de är fullständigt okunniga om akvariefisk och hur de skall hållas.
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 6 maj 2007 16:28
smegga skrev:
Mjo läste visst inte så noga, Så eftersom det då är mina fiskar och mina akvarium så ska jag inte behöva söka massa tillstånd.

Helt korrekt om det inte är i väldigt stor omfattning.
#23 - 6 maj 2007 16:30
Nej det är det inte det är för skojs skull, för att prova odla lite nya fiskar och slippa ha det hemma.

Tack för hjälpen
#24 - 6 maj 2007 16:31
I praktiken så skiter faktiskt miljökontoren i denna del av lagstiftningen (som tur är).

Så tycker inte jag att en lagstiftning skall vara - utan den skall vara skriven med tanke på djurskydd och sedan skall den efterlevas.

Här håller jag med dig. En lag som inte efterlevs är en misslyckad sådan.

För övrigt så har det nog hänt att en del djurskyddsinspektörer faktiskt har ringt mig och frågat hur de skall göra i denna fråga så en del av dom är nog lite undrande till den korkade lagstiftningen.

De som har detta jobb har det sannerligen inte lätt - dels har de en usel kunskap (usel utbildning) i ämnet och dels så är lagstiftningen till stora delar helt uppåt väggarna.

Lagstiftningen kan givetvis bli bättre, men den lagen som finns är ju ett steg i rätt riktning. Att fiskar ska få en för arten så bra livsmiljö som möjligt tycker jag verkligen inte är helt uppåt väggarna. Men jag håller med om att djurskyddsinspektörerna borde ges bättre förutsättningarna för att göra ett bra jobb.
#25 - 6 maj 2007 16:36

Var så klart ironisk:) Är ening med dig där. Men begär du ett skriftligt svar så tvingar du dem att sätta sig in i frågan. Ev kan de då i förlängningen se orimligheten.
#26 - 6 maj 2007 16:39
Varför då skriva "ett bottenmaterial som motsvarar det som finns i deras naturliga miljö" istället för "ett bottenmaterial som är lämpligt för arten".

Jag tror att det man är ute efter är att djur som hålls i fångenskap ändå ska få leva i en så naturlig miljö som möjligt. Sen kan jag förstå att du tycker förmuleringen kan vara lite vilseledande i fall människor verkligen tror att de måste stoppa ner stora klippblock i sina akvarier. Men jag tror faktiskt att den risken är ganska liten ;) Nej men visst hade man antagligen kunnat förmulera det bättre. Det håller jag med om.

Jag tror inte att de som skrivit lagen är fullständiga idioter men de är fullständigt okunniga om akvariefisk och hur de skall hållas.

är det inte så att de tar hjälp av etologer och veterinärer?
Kjell Fohrman
Administrator
#27 - 6 maj 2007 17:19
batski skrev:
är det inte så att de tar hjälp av etologer och veterinärer?

Det är möjligt men vad säger att de vet bättre än akvarister om hur fisk skall hållas i akvarium.
Kan väl förövrigt sägas att jag har hållit föredrag om akvariefisk både för djurskyddsmyndigheten och för Miljö och Hälsa-inspektörer och då bl.a. tagit upp hur felaktig lagstiftningen är i vissa delar. Det har ännu alderig hänt att någon av dessa har sagt emot mig - eller ens försökt argumentera för det som står i lagen. Så jag har ingen aning om varför de skriver som de gör - vad jag tror är att de helt enkelt skiter i akvariefisk och vad det står om dom.
#28 - 7 maj 2007 07:34
Det är möjligt men vad säger att de vet bättre än akvarister om hur fisk skall hållas i akvarium.

Tja, det beror väl på vilka akvarister vi pratar om ;) Men jag håller med om att de borde ha gjort mer research innan de skrev lagen. Att de inte tog kontakt med akvarister (?) i sitt research misstänker jag kan ha berott på att de antagligen ville vara oberoende av grupper/organisationer som även har andra intressen än fiskarnas bästa. En bransch som bedriver kommersiell verksamhet är ju oftast färgad av sina egna intressen. Med detta menar jag inte att akvarister inte bryr sig om fiskarna, men att det kan finnas intressekonflikter. Fast visst är det synd att de inte tagit till sig av de kunskaperna som finns bland seriösa akvarister.

Kan väl förövrigt sägas att jag har hållit föredrag om akvariefisk både för djurskyddsmyndigheten och för Miljö och Hälsa-inspektörer och då bl.a. tagit upp hur felaktig lagstiftningen är i vissa delar. Det har ännu alderig hänt att någon av dessa har sagt emot mig - eller ens försökt argumentera för det som står i lagen. Så jag har ingen aning om varför de skriver som de gör - vad jag tror är att de helt enkelt skiter i akvariefisk och vad det står om dom.

Nja, varför skulle de ha skrivit lagar som gäller just akvariefiskar då? Jag tror snarare att det beror på goda intentioner kombinerade med bristande kunskaper.
Kjell Fohrman
Administrator
#29 - 7 maj 2007 07:37
batski skrev:
Nja, varför skulle de ha skrivit lagar som gäller just akvariefiskar då? Jag tror snarare att det beror på goda intentioner kombinerade med bristande kunskaper.

Vet väl inte jag - men att skriva en djurskyddslag som om den följs till fullo innebär djurplågeri det kallar inte jag en djurskyddslag värt namnet.
#30 - 7 maj 2007 07:50
Vet väl inte jag - men att skriva en djurskyddslag som om den följs till fullo innebär djurplågeri det kallar inte jag en djurskyddslag värt namnet.

Det finns tyvärr flera såna exempel (inte bara när det gäller fiskar) där intentionen är bra men eftersom man har missat vissa saker blir resultatet det motsatta.

Fast det är ändå mycket som är bra med lagen, även om den behöver förbättras.
Kjell Fohrman
Administrator
#31 - 7 maj 2007 08:18
Vad är bra med en lag som är luddig, populistisk och intetsägande och som ingen ändå bryr sig om att kolla.
#32 - 7 maj 2007 08:47
Trots brister tycker jag att det är mycket som är bra med lagen. Det är definitivt bättre än ingen lag alls. Sen förstår jag inte vad du menar med att lagen är populistisk.
Kjell Fohrman
Administrator
#33 - 7 maj 2007 09:21
batski skrev:
Sen förstår jag inte vad du menar med att lagen är populistisk.

1/ Man pratar om den naturliga miljön för att det låter vackert - istället för att vara realist och skriva lagstiftningen utifrån den artificiella akvariemiljön (som ställer helt andra krav än vad som finns i naturen för att livsmiljön skall bli bra).
2/ Man slår bara ner på guldfiskkupor och eftersom folk ogillar sådana - vilket är ett meningslöst populistiskt beslut. Det viktiga är ju att ALLA fiskarter har ett behov av ett visst utrymme och hur stort det är och hur det skall se ut beror på sådana faktorer som artens storlek och beteende etc.
Jag tycker t.ex. att det är djurplågeri att hålla påfågelsciklider i ett 200 liters akvarium, medan det är OK att hålla dvärgkardinallfisk i en 20 liters guldfiskskål.
Visst - det är få arter som kan hållas i en guldfiskskål, men det finns trots allt några och det vore bättre att informera om att alla arter behöver akvarium av en viss storlek istället för att bara peka ut skålarna som "skurken".
#34 - 7 maj 2007 12:40
Jag tycker nog att det är mest skit med dessa lagar som djurskyddsmyndigheten spyr ur sig. Jag tror att dom sätter den ena korkade lagen efter den andra enbart för att dom vill vara kvar där dom är. Vad jag har för mig så skulle ju Djurskyddsmyndigheten läggas ner.
Om jag skulle få för mig att ringa till kontoret här i stan ,dom som har hand om just djurskydd och beklagar mig över att grannen har ett alldeles för litet akvarium och i det akvariet simmar det för stora fiskar så skulle jag nog inte få så värst mycket respons ifrån dom, tvärtom så kanske dom antecknar lite på ett papper lägger det åt sidan och sedan är det totalt bortglömt. Dom har varken resurser, kunskap eller tid till att lägga ner ngt jobb på sånt...
Så därför tycker jag att dessa lagar bara är skit. Okey att lille John köper ett för litet akvarium med en salig blandning med fisk, lille John byter knappt ngt vatten i akvariet till följd att fiskarna dör & han går och köper nya eftersom, men tids nog börjar lille John att tänka efter & han lär sig om akvaristik, hur det fungerar för att fiskarna ska överleva.
Man kan inte läsa sig till allt, ibland måste man få lära sig genom sina egna erfarenheter. Visst fiskar dör men det gör dom även ute i naturen, det är så det fungerar i naturen. Jag har själv fått lära mig av mina egna erfarenheter...

Hälsningar Anneth
#35 - 7 maj 2007 12:54
Vad är bra med en lag som är luddig, populistisk och intetsägande och som ingen ändå bryr sig om att kolla.

Den är fullständigt meningslös[:-5] .
Kjell Fohrman
Administrator
#36 - 7 maj 2007 14:11
Bara så att inga missförstånd uppstår.
Jag är klart för att det skall finnas lagar som reglerar djurskyddet, men lagarna skall dels vara förankrade i verkligheten och dels skall de som kollar att lagarna efterlevs också ha tillräcklig kunskap för detta.
#37 - 7 maj 2007 14:13
Bara så att inga förstånd uppstår.

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Fnitter :p Förlåt, kunde inte låta bli :p[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#ff0000][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#ff0000]Edit: så att alla förstår vad roligt det kan bli :D [/COLOR][/FONT]
Kjell Fohrman
Administrator
#38 - 7 maj 2007 14:38
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Fnitter :p Förlåt, kunde inte låta bli :p[/COLOR][/FONT]

Bara så att inga missförstånd uppstår - kul att man kan ändra både i egnas och andras inlägg:D
Sorry kunde inte låta bli:p
#39 - 7 maj 2007 14:39
Bara så att inga missförstånd uppstår - kul att man kan ändra både i egnas och andras inlägg:D

Sorry kunde inte låta bli:p

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Fy va tarvligt! :p[/COLOR][/FONT]
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#40 - 7 maj 2007 14:40
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Fy va tarvligt! :p[/COLOR][/FONT]

Jepp:D
#41 - 7 maj 2007 14:57
Lagar stifftas av politiker tolkas sedan av jurister och ska upphållas av myndigheter som t.ex. polis, miljö och hälsa etc.
Juristernas uppgift är bl.a. att utröna hur lagen skall tillämpas och i det arbetet skall de försöka utröna vad lagens avsikt var.
Det är iaf så jag har fått det förklarat för mig av jurister.

Mitt ex jobbar för tillfället med djurskydd och hon är veterinär vilket är en väldigt bra utbildning i de flesta fall, dock så ingår inte akvariefisk i normal veterinärs utbildning (inte så vanligt att man åker till veterinären när guldfisken blir sjuk)
#42 - 7 maj 2007 15:00
Jag är i vår kommuns miljönämnd och ärenden med misskötsel av hundar, katter, hästar och kor/tjurar är till behandling vid nästan varje sammanträde, men aldrig om plågade fiskar, kan det vara så att ingen vet, fiskarna sköts väl, eller inte vågar anmäla.
#43 - 7 maj 2007 15:02
Bara så att inga missförstånd uppstår.

Jag är klart för att det skall finnas lagar som reglerar djurskyddet, men lagarna skall dels vara förankrade i verkligheten och dels skall de som kollar att lagarna efterlevs också ha tillräcklig kunskap för detta.

Kanske en tänkbar ny affärsidé för dig att vara bisittare åt antingen försvar eller åklagare i eventuella rättsfall. Kunde kanske vara både intressant och inkomstbringande.;)
#44 - 7 maj 2007 15:14
Håller med om att det naturligtvis måste finna djurskyddslagar, men de måste vara utformade så att de är tillämpbara (så som flera har sagt här). Annars blir det ju tandlösa lagar, som många kommer att bryta mot eftersom man inte behöver vara speciellt orolig för "efterspel". Då är ju som sagt lagen meningslös.
Tex att gå mot röd gubbe är en sån lag som många bryter mot eftersom det är nästan ingen som blir dömd för det. Sen finns det ju dessutom de som påstår att dessa lagar (ej tillämpbara, tandlösa) leder till att allmänheten förlorar respekten för lagar som helhet.
Kjell Fohrman
Administrator
#45 - 7 maj 2007 15:15
SLU utbildar de som skall ha hand om kontrollen av akvariefisk i kommunen och i den utbildningen ingår ungefär 1,5 timmars utbildning i ämnet akvariefisk (jag har en gång hållit i detta). Det säger sig självt att det är helt omöjligt att ens tillgodogöra sig basic kunskaper för att kunna fullgöra sitt uppdrag under denna tid.
#46 - 7 maj 2007 15:18
SLU utbildar de som skall ha hand om kontrollen av akvariefisk i kommunen och i den utbildningen ingår ungefär 1,5 timmars utbildning i ämnet akvariefisk (jag har en gång hållit i detta). Det säger sig självt att det är helt omöjligt att ens tillgodogöra sig basic kunskaper för att kunna fullgöra sitt uppdrag under denna tid.

1,5 timme löjligt lite;) :D
#47 - 7 maj 2007 16:18
1/ Man pratar om den naturliga miljön för att det låter vackert - istället för att vara realist och skriva lagstiftningen utifrån den artificiella akvariemiljön (som ställer helt andra krav än vad som finns i naturen för att livsmiljön skall bli bra).

Förmuleringarna, naturligt beteende finns på flera olika ställen i den svenska djurskyddslagen, så jag kan tänka mig att anledningen att man skriver om den naturliga miljön beror på att man använder sig av vedertagna uttryck snarare än på populism. Även om jag håller med dig om att det kan bli fel.

2/ Man slår bara ner på guldfiskkupor och eftersom folk ogillar sådana - vilket är ett meningslöst populistiskt beslut. Det viktiga är ju att ALLA fiskarter har ett behov av ett visst utrymme och hur stort det är och hur det skall se ut beror på sådana faktorer som artens storlek och beteende etc.

Jag tycker t.ex. att det är djurplågeri att hålla påfågelsciklider i ett 200 liters akvarium, medan det är OK att hålla dvärgkardinallfisk i en 20 liters guldfiskskål.

Visst - det är få arter som kan hållas i en guldfiskskål, men det finns trots allt några och det vore bättre att informera om att alla arter behöver akvarium av en viss storlek istället för att bara peka ut skålarna som "skurken".

Problemet är att mer än 99% av dem som köper en guldfiskskål gör det för att ha guldfiskar i den. Dessutom är det svårare att skapa en lämplig miljö i en kupa än i ett akvarium med flera sidor. Så jag tillhör dem som skulle blir väldigt glad om fiskskålar förbjöds. Heja Roma :D
#48 - 7 maj 2007 16:31
Anneth skrev:
Jag tycker nog att det är mest skit med dessa lagar som djurskyddsmyndigheten spyr ur sig. Jag tror att dom sätter den ena korkade lagen efter den andra enbart för att dom vill vara kvar där dom är. Vad jag har för mig så skulle ju Djurskyddsmyndigheten läggas ner.

Ja det stämmer att den kommer att läggas ner. Då kommer Jordbruksverket att ta över ansvaret för djurskyddet och då kommer allting att bli sååå bra eftersom de har så stora kunskaper om tropiska fiskar ;)

Anneth skrev:
Om jag skulle få för mig att ringa till kontoret här i stan ,dom som har hand om just djurskydd och beklagar mig över att grannen har ett alldeles för litet akvarium och i det akvariet simmar det för stora fiskar så skulle jag nog inte få så värst mycket respons ifrån dom, tvärtom så kanske dom antecknar lite på ett papper lägger det åt sidan och sedan är det totalt bortglömt. Dom har varken resurser, kunskap eller tid till att lägga ner ngt jobb på sånt...

Så därför tycker jag att dessa lagar bara är skit.

Har du försökt? Jag har vid ett par tillfällen ring djurskyddsinspektörarna och anmält olagliga eller vanskötta akvarier och de har visst kollat upp det och agerat.

Anneth skrev:
Okey att lille John köper ett för litet akvarium med en salig blandning med fisk, lille John byter knappt ngt vatten i akvariet till följd att fiskarna dör & han går och köper nya eftersom, men tids nog börjar lille John att tänka efter & han lär sig om akvaristik, hur det fungerar för att fiskarna ska överleva.

Så du tycker att det är ok att otaliga fiskar får plågas ihjäl för att folk ska lära sig av sina misstag? :mad: Skulle du tycka likadant om det rörde sig om hundar eller katter?

Vill vi människor "leka" med djur för att vi tycker är trevligt/kul så är det minsta man kan göra att se till att de får det så bra som möjligt. Inlägg som ditt är ett bevis på att djurskyddslagen behövs och att den tom borde vara tuffare.

Sen att myndigheter inte bryr sig om vissa lager behöver inte nödvändigtvis betyda att det är fel på lagarna, utan det kan vara precis tvärt om att det är fel på attityder. Tycker du att lagar mot diskriminering är skit bara för att de ofta inte följs? :rolleyes:
Kjell Fohrman
Administrator
#49 - 7 maj 2007 16:34
batski skrev:
Problemet är att mer än 99% av dem som köper en guldfiskskål gör det för att ha guldfiskar i den. Dessutom är det svårare att skapa en lämplig miljö i en kupa än i ett akvarium med flera sidor. Så jag tillhör dem som skulle blir väldigt glad om fiskskålar förbjöds. Heja Roma :D

Vet inte vad du har för statistiskt underlag som gör att du kan slå fast att 99% av dom som köper guldfiskskålar gör det för att ha guldfiskar i dom - fram med bevis.
Sedan visst - vissa fiskar kräver skyddade sidor men dit hör inte guldfiskar.
Vissa fiskar är väldigt syrekrävande men dit hör inte guldfiskar.
Så jag kan inte förstå hur det kan vara bättre att ha guldfisk i ett 40 liters akvarie än i en 40 liters skål (det är ju ändå den minimumstorlek som skall gälla nu).
#50 - 7 maj 2007 17:02
Vet inte vad du har för statistiskt underlag som gör att du kan slå fast att 99% av dom som köper guldfiskskålar gör det för att ha guldfiskar i dom - fram med bevis.

Sedan visst - vissa fiskar kräver skyddade sidor men dit hör inte guldfiskar.

Vissa fiskar är väldigt syrekrävande men dit hör inte guldfiskar.

Så jag kan inte förstå hur det kan vara bättre att ha guldfisk i ett 40 liters akvarie än i en 40 liters skål (det är ju ändå den minimumstorlek som skall gälla nu).

Nej jag har inga bevis. Men du vet lika väl som jag att de vanligaste fiskar i fiskskålar är just guldfiskar. Det är ju inte heller så lätt för folk att förstå att dessa skålar är alldeles för små för guldfiskar när butiker fortsätter att sälja dem till guldfiskar. Ja de heter ju tom guldfiskskålar.

Det är givetvis inte bra att ha guldfiskar i 40 liters akvarier över huvud taget. Men det är väl svårare att ha en bra filtrering i en kupa och guldfiskar kräver bättre filtrering än många andra arter eftersom du skiter ner så mycket.

Men visst, skulle man tydligt informera om fiskarnas behov och sluta sälja skålarna som guldfiskskålar. Och skulle man tydligt informera om att dessa skålar är olämpliga som akvarier till de flesta arterna utom räkor, dvärgkardinalfiskar och några få till arter. Ja då skulle inte jag se det smom något större problem att de säljs. Men hur många affärer som säljer fiskskålar rekommenderar eller ens säljer dvärgkardinalfiskar?!
#51 - 7 maj 2007 17:22
batski skrev:
Ja det stämmer att den kommer att läggas ner. Då kommer Jordbruksverket att ta över ansvaret för djurskyddet och då kommer allting att bli sååå bra eftersom de har så stora kunskaper om tropiska fiskar ;)

Har du försökt? Jag har vid ett par tillfällen ring djurskyddsinspektörarna och anmält olagliga eller vanskötta akvarier och de har visst kollat upp det och agerat.

Så du tycker att det är ok att otaliga fiskar får plågas ihjäl för att folk ska lära sig av sina misstag? :mad: Skulle du tycka likadant om det rörde sig om hundar eller katter?

Vill vi människor "leka" med djur för att vi tycker är trevligt/kul så är det minsta man kan göra att se till att de får det så bra som möjligt. Inlägg som ditt är ett bevis på att djurskyddslagen behövs och att den tom borde vara tuffare.

Sen att myndigheter inte bryr sig om vissa lager behöver inte nödvändigtvis betyda att det är fel på lagarna, utan det kan vara precis tvärt om att det är fel på attityder. Tycker du att lagar mot diskriminering är skit bara för att de ofta inte följs? :rolleyes:

Djurskyddsmyndigheten har inte funnits så himla länge, och jag tror inte att dom kan så mycket mer om tropiska fiskar än vad Jordbruksverket kan.

Okey till en viss del är det bra att det finns djurskyddslagar men myndigheterna behöver ju inte gå till överdrift. Förhoppningsvis så kan ju faktiskt vi vanliga människor tänka själva och använda vårt eget förstånd. Storebror ska inte behöva stå över varenda människa med sina pekpinnar..

Jag har aldrig behövt ringa till kommunen pga att ngn har misskött sina djur för det är oftast mycket lättare att prata med dom berörda personerna dirrekt istället för att "sätta dit dom".. Men faktiskt så har jag inte träffat på ngn som har vanskött sina djur på ngt vis så jag tror nog att de flesta människorna änvänder sitt eget sunda förnuft utan att behöva gå efter en massa mer eller mindre onödiga lagar.

På vilket vis är mitt inlägg ett bevis på att Djurskyddslagarna behövs och att dom behöver vara tuffare?? Är det för att jag tycker att de flesta djurskyddslagarna bara är skit. Bara för att jag tycker det betyder ju inte att mina djur har det sämre för det, tvärtom så har dom det riktigt bra här hemma hos mig..

Och vad har diskriminering med djurskyddslagarna att göra??

Hälsningar Anneth
#52 - 7 maj 2007 17:36
Jag kan ju tillägga det att just nu är vi väldigt olagliga här hemma, vi har, eller min son är det som har ett 45liters akvarium med tre slöjstjärtar i;=), men det är enbart tillfälligt för sonen har blivit lovad ett större akvarium av sin pappa som förövrigt jobbar på stans enda zooaffär, eller han är chef där ngt som han har varit sedan butiken startades för flera år sedan, och före det hade vi en mindre zoobutik så helt bakom flötet är vi inte bara för att jag tycker att de flesta av djurskyddslagarna är helt uppåt väggarna..

Hälsningar Anneth, 30 år som akvarist...
Kjell Fohrman
Administrator
#53 - 7 maj 2007 18:00
batski skrev:
Nej jag har inga bevis. Men du vet lika väl som jag att de vanligaste fiskar i fiskskålar är just guldfiskar. Det är ju inte heller så lätt för folk att förstå att dessa skålar är alldeles för små för guldfiskar när butiker fortsätter att sälja dem till guldfiskar. Ja de heter ju tom guldfiskskålar.

1/ Jag kollade på 3 grossisters hemsidor - 2 kallade dom för glaskupor, en för kupor. Så varför de skulle "heta" Guldfiskskålar vet jag inte, däremot så kanske vi på Zoopet borde skärpa oss och inte kalla dom för guldfiskkupor för då kan ju folk tro att de är bra för dessa fiskar.
På den tid jag hade affär så sålde vi också glaskupor och till 90% så användes de nog till annat än till guldfiskar/slöjstjärtar.
Varför skriver du hela tiden "jag vet" när du uppebarligen inte vet något utan du bara tror.

Det är givetvis inte bra att ha guldfiskar i 40 liters akvarier över huvud taget. Men det är väl svårare att ha en bra filtrering i en kupa och guldfiskar kräver bättre filtrering än många andra arter eftersom du skiter ner så mycket.

Det finns kupor med både integrerad belysning och integrerat filter.
#54 - 7 maj 2007 19:41
Anneth skrev:
Djurskyddsmyndigheten har inte funnits så himla länge, och jag tror inte att dom kan så mycket mer om tropiska fiskar än vad Jordbruksverket kan.

Kanske inte, men de hade nog kunnat lära sig med tiden (och med Kjells hjälp :)). Jordbruksverket däremot har funnits länge, men tropiska fiskar är ju inte lantbruksdjur...

Anneth skrev:
Okey till en viss del är det bra att det finns djurskyddslagar men myndigheterna behöver ju inte gå till överdrift. Förhoppningsvis så kan ju faktiskt vi vanliga människor tänka själva och använda vårt eget förstånd. Storebror ska inte behöva stå över varenda människa med sina pekpinnar..

Jag är ju själv allergisk mot pekpinnar, men då det gäller andras liv och välfärd kan de vara nödvändiga. Det är tyvärr många människor som inte tänker så mycket själva. Dessutom är det svårt att göra rätt när man inte har rätt kunskaper.

Anneth skrev:
Jag har aldrig behövt ringa till kommunen pga att ngn har misskött sina djur för det är oftast mycket lättare att prata med dom berörda personerna dirrekt istället för att "sätta dit dom".. Men faktiskt så har jag inte träffat på ngn som har vanskött sina djur på ngt vis så jag tror nog att de flesta människorna änvänder sitt eget sunda förnuft utan att behöva gå efter en massa mer eller mindre onödiga lagar.

De gångerna som jag har gjort det har det inte rört sig om privatpersoner.

Anneth skrev:
På vilket vis är mitt inlägg ett bevis på att Djurskyddslagarna behövs och att dom behöver vara tuffare?? Är det för att jag tycker att de flesta djurskyddslagarna bara är skit. Bara för att jag tycker det betyder ju inte att mina djur har det sämre för det, tvärtom så har dom det riktigt bra här hemma hos mig..

Jag tror dig när du säger att dina djur har det bra. Men jag blev både förvånad och upprörd över det du skrev om lille John (nånting med Robin Hood att göra förresten? ;)) Djur är levande varelser och ska varken betraktas eller behandlas som slit och släng. Och just fiskar är väldigt utsatta i det avseende. Fiskar är ju ryggradsdjur med ett centralt nervsystem och ska inte behöva plågas ihjäl pga människors bristande kunskaper/slarv/ekonomiska intressen osv.

Anneth skrev:
Och vad har diskriminering med djurskyddslagarna att göra??

Du skrev ju att du tyckte att dessa lagar var skit eftersom man inte följer dem. Och då undrade jag om du också tycker att antidiskrimineringslagar är skit, då dessa ofta inte heller följs. Jag jämförde bara resonemanget.
#55 - 7 maj 2007 19:51
1/ Jag kollade på 3 grossisters hemsidor - 2 kallade dom för glaskupor, en för kupor. Så varför de skulle "heta" Guldfiskskålar vet jag inte

Jag har sett att det stått guldfiskskål ibland. Dessutom har jag sett såna kupor som visnings-ex i affärer med guldfiskar i.

däremot så kanske vi på Zoopet borde skärpa oss och inte kalla dom för guldfiskkupor för då kan ju folk tro att de är bra för dessa fiskar.

Ja Kjell, det är bara att ändra på det då :)

På den tid jag hade affär så sålde vi också glaskupor och till 90% så användes de nog till annat än till guldfiskar/slöjstjärtar.

Varför skriver du hela tiden "jag vet" när du uppebarligen inte vet något utan du bara tror.

Jag utgår ifrån mina egna observationer och erfarenheter, precis som du utgår ifrån dina. Det skulle vara intressant med en sån fråga i nån dagstidning och se hur många som skulle svara guldfiskar/slöjstjärtar. Då skulle vi slippa bråka om det här ;)

Det finns kupor med både integrerad belysning och integrerat filter.

Skulle ett sånt filter vara tillräckligt för guldfiskar? Antagligen inte, om det inte rör sig om kupor på flera hundra liter ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#56 - 7 maj 2007 20:25
Skulle ett sånt filter vara tillräckligt för guldfiskar? Antagligen inte, om det inte rör sig om kupor på flera hundra liter ;)

Nu är det ju inte som så att det införs förbud mot alla hålla guldfiskar i för små akvarier (vilket vore det rätta) utan det införs förbud mot att hålla fisk i glaskupor (även om fiskarna är så små att de mycket väl kan få där)
#57 - 7 maj 2007 20:49
kaj.p skrev:

hahahahaha...hade varit kul att höra deras reaktion/svar på den frågan.

:D [:-92] :D
Agnez
#58 - 7 maj 2007 20:56
Ja jag håller med om att det bästa skulle vara att utgå ifrån de olika fiskarnas behov. Men då måste folk få mycket tydligare - och helst skriftlig - information. Det är ytterligare en lag som inte följs, vilket är riktigt tråkigt. Själv tycker jag att det är en grymt bra lag. Ingen skulle acceptera att man inte fick nån instruktionsmanual när man köper en DVD-spelare (trotts att det bara rör sig om en apparat som inte kan lida), men när det rör sig om fiskar (som ju är levande och ofta ganska känsliga varelser) verkar de flesta tycka det är helt ok att lämna affären utan "instruktionsmanualen".
#59 - 7 maj 2007 20:59
Nu är det ju inte som så att det införs förbud mot alla hålla guldfiskar i för små akvarier (vilket vore det rätta) utan det införs förbud mot att hålla fisk i glaskupor (även om fiskarna är så små att de mycket väl kan få där)

Ja jag håller med om att det bästa skulle vara att utgå ifrån de olika fiskarnas behov. Men då måste folk få mycket tydligare - och helst skriftlig - information. Det är ytterligare en lag som inte följs, vilket är riktigt tråkigt. Själv tycker jag att det är en grymt bra lag. Ingen skulle acceptera att man inte fick nån instruktionsmanual när man köper en DVD-spelare (trotts att det bara rör sig om en apparat som inte kan lida), men när det rör sig om fiskar (som ju är levande och ofta ganska känsliga varelser) verkar de flesta tycka det är helt ok att lämna affären utan "instruktionsmanualen".
#60 - 7 maj 2007 21:26
Inser ju att mitt inlägg här ovan #57 var lite sent påkommet, såg inte att tråden var flera kilometer lång:D

Lagar hit eller dit. Både av ondo och av godo. En lag som man borde införa genast är att alla som arbetar med att sälja akvarium och fiskar var TVUNGNA att gå någon form av utbildning och lära sig grunderna och lite om de vanligaste nybörjarfiskarna. Man ska alltså inte ställa en helt okunning människa i en affär där det handlar om andra individers väl och ve.
Håller helt med batski om att när man inhandlar div elektronik får man bruksanviskningar tjocka som biblar. Varför inte ett litet informationsfolder till alla nyblivande akvarister åtminstonde.

Agnez:)
#61 - 8 maj 2007 05:14
batski skrev:
Ingen skulle acceptera att man inte fick nån instruktionsmanual när man köper en DVD-spelare (trotts att det bara rör sig om en apparat som inte kan lida), men när det rör sig om fiskar (som ju är levande och ofta ganska känsliga varelser) verkar de flesta tycka det är helt ok att lämna affären utan "instruktionsmanualen".

Det finns ganska mycket som du accepterar att du inte får nån manual till när du köper, t.ex. så får du oftast ingen manual till matvaror. Däremot så säljer man ofta kokböcker eller lämnar ut små gratis häften.
Så kanske skulle zoobutikerna bli bättre på att sälja akvarieböcker? (eller vad tycker herr fohrman :) )
Krav på utbildning finns väll redan för pesonal i zoobutiker men om jag inte minns helt fel så var kravet att minst en person ska vara utbildad.
Bilagor:
#62 - 8 maj 2007 06:18
Rambo skrev:
Det finns ganska mycket som du accepterar att du inte får nån manual till när du köper, t.ex. så får du oftast ingen manual till matvaror. Däremot så säljer man ofta kokböcker eller lämnar ut små gratis häften.

Så kanske skulle zoobutikerna bli bättre på att sälja akvarieböcker? (eller vad tycker herr fohrman :) )

Akvarieböcker i all ära, men de ersätter inte ett gratis faktablad för varje art. Dels så finns det inte varje art beskriven i akvarieböcker och dels är dessa inte gratis, så långt ifrån alla skulle köpa dem. Dessutom kan man inte tvinga folk att köpa saker. Däremot skulle ett kort faktablad om varje art kunna göra mycket nytta.

Så här står det i lagen:

"2 § Den som yrkesmässigt säljer ett sällskapsdjur ska vid överlåtelsen lämna ett faktablad, med skriftlig information om djuret och dess skötsel, till mottagaren av djuret.

…

4 § Ett faktablad avseende fiskar ska innehålla uppgifter om

1. det svenska eller vetenskapliga namnet på fiskarnas art eller släkte,
2. fiskarnas eventuella stimbeteende eller aggressivitet mot andra fiskar,
3. fiskarnas behov av storlek på och inredning av akvariet,
4. fiskarnas behov av vattenkvalitet och hur denna kan upprätthållas,
5. fiskarnas behov av vattentemperatur,
6. fiskarnas behov av ljus,
7. hur fiskarnas näringsbehov kan tillgodoses,
8. vilka åtgärder som kan underlätta för fiskarna vid omställning till nytt vatten, samt
9. hur övervintring av fiskar, som hålls i utomhusdammar, ska ske och vilka
åtgärder som ska vidtas för att underlätta för fiskarna vid omställningen för
övervintring och vid utsättningen igen på våren."

Detta tycker jag är mycket bra och det är bara beklagligt att man tar så lätt på lagen.

Rambo skrev:
Krav på utbildning finns väll redan för pesonal i zoobutiker men om jag inte minns helt fel så var kravet att minst en person ska vara utbildad.

Yep! Det stämmer. Men tydligen räcker det inte. Jag kan berätta en sann historia om en person som jag känner som fick jobb på en zooaffär. Han kunde ingenting om fiskar och fick inte heller nån information när han började. När folk kom för att köpa fiskar tog han en plastpåse, gick till kranen och fyllde bara på med kranvatten och sen i med fiskarna :eek: Detta hände i en stor zooaffär i Göteborg. Så nog behöver både lagen och tillsynen skärpas.

Min poäng är att det behövs en djurskyddslag som inkluderar fiskar. Nu har vi en sån som visserligen har sina brister men innehåller även en hel del vettigt. Så istället för att bara såga hela lagen rakt av pga några brister borde man komma med konstruktiv kritik. Lagar kan ju ändras och göras bättre, men att bara skrota hela djurskyddslagen skulle inte göra saker bättre för djuren.
Kjell Fohrman
Administrator
#63 - 8 maj 2007 07:37
1/ Utbildning
Ja det finns krav på en viss utbildning - som Rambo skriver så måste åtminstone en person i varje affär ha gått en sådan. Den inbegriper dels en 16 timmars grundkurs, dels en 16 timmars akvaristikkurs (+ 16 timmar för resp. fåglar, smådjur, terrariedjur om man har sådana i affären).
Det finns dock ingen som helst kvalitetskontroll på utbildningen utan i stort sett vems om helst kan arrangera en sådan urbildning .

2/ Faktablad
Håller med om att det är mycket bra med ett på faktablad - men lagen har här flera fel - bland annat
a) Faktainformationen borde ges innan köpet och inte efter att det genomförts
b) Det finns ingen som helst kontroll på innehållet i faktabeskrivningen (jag har sett faktabeskrivningar som rekommenderar akvarier på under 100 liter till hajmalar).
c) I regel så kontrollerar inte de som skall kontrollera affärererna om de ens har några faktablad tillgäbnliga.

3/ Transport
Angående exemplet att fylla upp en transportpåse med färskvatten som Rambo tar upp så har jag svårt att förstå varför det skulle vara fel. Förutsatt att a) vattnet i affärsakvarierna har samma vattenvärde som kranvattnet (vilket de oftast har) b) samt att kranvattnet inte innehåller en massa klor och liknande så är detta ett bra sätt att packa fisk. Så packar man bland proffsen för alla långa transporter.
#64 - 8 maj 2007 07:54
1/ Utbildning

Ja det finns krav på en viss utbildning - som Rambo skriver så måste åtminstone en person i varje affär ha gått en sådan. Den inbegriper dels en 16 timmars grundkurs, dels en 16 timmars akvaristikkurs (+ 16 timmar för resp. fåglar, smådjur, terrariedjur om man har sådana i affären).

Det finns dock ingen som helst kvalitetskontroll på utbildningen utan i stort sett vems om helst kan arrangera en sådan urbildning .

2/ Faktablad

Håller med om att det är mycket bra med ett på faktablad - men lagen har här flera fel - bland annat

a) Faktainformationen borde ges innan köpet och inte efter att det genomförts

b) Det finns ingen som helst kontroll på innehållet i faktabeskrivningen (jag har sett faktabeskrivningar som rekommenderar akvarier på under 100 liter till hajmalar).

c) I regel så kontrollerar inte de som skall kontrollera affärererna om de ens har några faktablad tillgäbnliga.

Håller helt med dig i dessa två punkter.

3/ Transport

Angående exemplet att fylla upp en transportpåse med färskvatten som Rambo tar upp så har jag svårt att förstå varför det skulle vara fel. Förutsatt att a) vattnet i affärsakvarierna har samma vattenvärde som kranvattnet (vilket de oftast har) b) samt att kranvattnet inte innehåller en massa klor och liknande så är detta ett bra sätt att packa fisk. Så packar man bland proffsen för alla långa transporter.

Det var jag som tog upp det. Jag ser några allvarliga problem här. Temperaturshock och kanske även pH-shock och visst innehåller Gbg:s vatten kloramin?

Hur som helst så hade han inte fått nån information alls om fiskar och hade inte en aning om att fiskar är känsliga och kan shockas av snabba förändringar i temperatur och vattenparameter. Hur kan det vara ok att låta en person arbeta med djur utan några som helst kunskaper om dessa?
Kjell Fohrman
Administrator
#65 - 8 maj 2007 08:09
batski skrev:
Det var jag som tog upp det. Jag ser några allvarliga problem här. Temperaturshock och kanske även pH-shock och visst innehåller Gbg:s vatten kloramin?

Inget kranvatten innehåller väl kloramin - däremot så tillsätter en del vattenverk ammoniumsulfat vilket bildar kloramin. Att detta skulle vara fallet i Göteborg håller jag dock för nästintill helt uteslutet - det skulle vi ha fått reda på genom att massor av folk skulle ha fått problem med sina fiskar.
Vad gäller pH-chock så har ju de flesta affärer ungefär samma pH i affärsakvarierna som det är på kran vattnet så varför det skulle bli pH-chock vet jag inte.
Vad gäller temperatur-chock så skall ju tempen på kranvattnet vara ungefär lika med akvarievattnet - men det är väl inte så krångligt att reglera.
Vad jag kan se så skrev du också att felet var att kranvatten användes (vilket tvärtom är det bästa) och inte att det var olika temperatur.

Läs t.ex. artiklen från Rikstämman och se där hur man byter vatten på ömtåliga diskus i Asien.
#66 - 8 maj 2007 08:26
Vad gäller temperatur-chock så skall ju tempen på kranvattnet vara ungefär lika med akvarievattnet - men det är väl inte så krångligt att reglera.

Vad jag kan se så skrev du också att felet var att kranvatten användes (vilket tvärtom är det bästa) och inte att det var olika temperatur.

Nej, problemet var att han inte kunde nånting om fiskar över huvud taget.

Varför ska man då koppa in fiskar förresten?
Kjell Fohrman
Administrator
#67 - 8 maj 2007 08:32
batski skrev:
Nej, problemet var att han inte kunde nånting om fiskar över huvud taget.

Varför ska man då koppa in fiskar förresten?

Man koppar in fiskar för att det är olika vatten i transportpåsen som i akvariet. Självklart behöver man inte heller koppa in fiskar som flyttas mellan två akvarier med samma vattenvärden.

Det optimala är om man kan använda färskvatten som transportvatten.
#68 - 8 maj 2007 08:32
Inget kranvatten innehåller väl kloramin - däremot så tillsätter en del vattenverk ammoniumsulfat vilket bildar kloramin.

Förresten om man tillsätter ammoniumsulfat som bildar kloramin, så innehåller väl vattnet kloramin, eller?
#69 - 8 maj 2007 08:34
Man koppar in fiskar för att det är olika vatten i transportpåsen som i akvariet. Självklart behöver man inte heller koppa in fiskar som flyttas mellan två akvarier med samma vattenvärden.

Men det är inte ens samma vattenvärden i mina akvarier...
Kjell Fohrman
Administrator
#70 - 8 maj 2007 08:42
batski skrev:
Förresten om man tillsätter ammoniumsulfat som bildar kloramin, så innehåller väl vattnet kloramin, eller?

Inte kranvattnet som du skrev - utan akvarievattnet. Oavsett vilket så håller jag som sagt för otroligt att Göteborg skulle tillsätta ammoniumsulfat - var har du fått det ifrån?

Men det är inte ens samma vattenvärden i mina akvarier...

Nej då behöver de koppas. I regel försöker dock akvarieaffärerna hålla ungefär samma vattenvärden på sina akvarier som på kranvattnet - detta av rent praktiska skäl.
Däremot kan det ju finnas fiskar som kräver extremt surt vatten eller extremt alkaliskt och att man då ställer in värdena för dessa i affärsakvarierna och då är ju inte kranvattnet lämpligt som transportvatten. För gott och väl 90% av de fiskar som finns i affärerna är dock oftast kranvattnet det optimala transportvattnet.
#71 - 8 maj 2007 08:52
Inte kranvattnet som du skrev - utan akvarievattnet. Oavsett vilket så håller jag som sagt för otroligt att Göteborg skulle tillsätta ammoniumsulfat - var har du fått det ifrån?

Nu förstår jag inte riktigt hur du menar. Skulle det finnas kloramin i akvarievattnet men inte i kranvattnet? Att det skulle kunna finnas kloramin i kranvattnet i Gbg har jag läst här på forumet, men det är inget som jag har kollat själv, så jag vet inte om det stämmer.

Nej då behöver de koppas. I regel försöker dock akvarieaffärerna hålla ungefär samma vattenvärden på sina akvarier som på kranvattnet - detta av rent praktiska skäl.

Däremot kan det ju finnas fiskar som kräver extremt surt vatten eller extremt alkaliskt och att man då ställer in värdena för dessa i affärsakvarierna och då är ju inte kranvattnet lämpligt som transportvatten. För gott och väl 90% av de fiskar som finns i affärerna är dock oftast kranvattnet det optimala transportvattnet.

Jag vet iaf 2 affärer som tillsätter bikarbonat i sina akvarier för att gardera sig mot pH-crashar eftersom de har så många fiskar i sina akvarier. Men antagligen gör inte alla det. Du har säkert bättre koll på det än jag.
Kjell Fohrman
Administrator
#72 - 8 maj 2007 10:15
batski skrev:
Nu förstår jag inte riktigt hur du menar. Skulle det finnas kloramin i akvarievattnet men inte i kranvattnet? Att det skulle kunna finnas kloramin i kranvattnet i Gbg har jag läst här på forumet, men det är inget som jag har kollat själv, så jag vet inte om det stämmer.

Som jag skrev ovan så tillsätts på vissa orter ammoniumsulfat i kranvattnet - detta bildar sedan kloramin i akvariet. Hade detta funnits i göteborgsvattnet så hade vi definitivt fått reda på det eftersom man då måste ha vattenberedningspreparat i vattnet och ändå bara kan göra små vattenbyten.
Tror snarare att folk blandar ihop kloramin med klorgas som man lätt luftar bort (man kan inte lufta bort kloramin) och därför inte är något större problem
#73 - 8 maj 2007 11:10
batski skrev:
Kanske inte, men de hade nog kunnat lära sig med tiden (och med Kjells hjälp :)). Jordbruksverket däremot har funnits länge, men tropiska fiskar är ju inte lantbruksdjur...

De gångerna som jag har gjort det har det inte rört sig om privatpersoner.

Jag tror dig när du säger att dina djur har det bra. Men jag blev både förvånad och upprörd över det du skrev om lille John (nånting med Robin Hood att göra förresten? ;)) Djur är levande varelser och ska varken betraktas eller behandlas som slit och släng. Och just fiskar är väldigt utsatta i det avseende. Fiskar är ju ryggradsdjur med ett centralt nervsystem och ska inte behöva plågas ihjäl pga människors bristande kunskaper/slarv/ekonomiska intressen osv.

Du skrev ju att du tyckte att dessa lagar var skit eftersom man inte följer dem. Och då undrade jag om du också tycker att antidiskrimineringslagar är skit, då dessa ofta inte heller följs. Jag jämförde bara resonemanget.

Nej precis, många kommuner är redan nu dåliga på att följa de djurskyddslagar som finns. Se bara hur lång tid det tog för alla dom stackars Yorkshireterriers som visades nyligen på tv. Om sverige är så duktigt hur kunde det då få gå så långt innan det hände ngt. Många gånger så är det även så att kommunerna tolkar lagarna olika, eller så sitter det olika snälla gubbar i de olika kommunerna. Jag tror tyvärr att dom inte kommer att agera så mycket mer eller snabbare för att det gäller akvarier & dess invånare. Ska det bli hårdare lagar för hållning med akvariefisk så ska det gälla lika i alla kommuner..

För som det är nu så kan tex, hund & katt-handlarna, dom som verkligen missköter sig bara byta kommun och sedan ser man ju hur dom fortsätter som vanligt med sin vanskötsel & oseriösa handel med djuren . Så varför sätta en massa lagar när de ändå inte följs, det känns för mig bara onödigt. Ska det vara lagar så ska kommunerna också se till att dom följs & att kommunerna agerar mycket snabbare, inte som nu att det kan ta flera månader eller år innan det händer ngt.

Men för det så ska ju folk ta reda på fakta först innan dom köper de fiskar som dom är intresserade av. I dagens Sverige kan folk inte skylla på att dom inte vet hur de olika fiskarna sköts, vill dom inte köpa böcker så finns det ju bibliotek och internet finns ju i nästan var mans hem nu för tiden.

Men du har rätt i en punkt, ngt som jag länge har velat se bättring på och det är att all personal i en zooaffär ska ha en ordentlig kunskap av det dom säljer.

De är många gånger väldigt skrämmande hur lite en del anställda & även butiksägare vet vad dom har i akvarierna. Det är inte konstigt att många nybörjare blir missledda för dom tror ju blint på vad personalen på zoobutiken säjer.
Zoorf-kurserna borde gälla alla som vill jobba i en zooaffär & att personalen kanske har som krav att läsa på kanske en gång per år eller vartannat år för jag kan tänka mig att det är mycket som glöms efter helgerna med zoorf.
För jobbar man på sjukhuset så måste ju folk ha utbildning, lika om man ska jobba med barn. Så lika borde gälla med zooaffärerna.

Ja just ja, Lille John tog jag bara ur luften, ingen tanke på Robin Hood, men tyvärr så är det så det ser ut många gånger med de som är nybörjare innom akvaristiken, antingen lär dom sig av sina misstag eller så tömmer dom akvariet & ställer undan det eller säljer det.

Hälsningar Anneth
#74 - 8 maj 2007 16:26
Som jag skrev ovan så tillsätts på vissa orter ammoniumsulfat i kranvattnet - detta bildar sedan kloramin i akvariet.

Jaha, då förstår jag. Jag trodde att kloraminet bildades redan i rören. Förstod inte att den reaktionen tog så lång tid.

Tror snarare att folk blandar ihop kloramin med klorgas

Det är mycket möjligt.
#75 - 8 maj 2007 16:45
Anneth skrev:
Så varför sätta en massa lagar när de ändå inte följs, det känns för mig bara onödigt. Ska det vara lagar så ska kommunerna också se till att dom följs & att kommunerna agerar mycket snabbare, inte som nu att det kan ta flera månader eller år innan det händer ngt.

Fast problemet ligger isf inte i själva lagarna, utan i en slarvig inställning till dem. Och det är detta som jag tycker man måste ta itu med. Inte strunta i att stifta lagar. Sen finns det förstås bra och mindre bra lagar.

Anneth skrev:
Men för det så ska ju folk ta reda på fakta först innan dom köper de fiskar som dom är intresserade av. I dagens Sverige kan folk inte skylla på att dom inte vet hur de olika fiskarna sköts, vill dom inte köpa böcker så finns det ju bibliotek och internet finns ju i nästan var mans hem nu för tiden.

Det är sant. Fast problemet är att alla inte inser att det krävs kunskaper. En del tror att det enda som fiskar behöver för att leva och må bra är vatten (att allt vatten inte är likadant har de ofta inte en tanke på) och fiskmat. Därför krävs det att de får den nödvändiga informationen så de vet hur de ska göra för att starta upp akvariet och vad fiskarna har för behov och hur de ska skötas.

Anneth skrev:
Men du har rätt i en punkt, ngt som jag länge har velat se bättring på och det är att all personal i en zooaffär ska ha en ordentlig kunskap av det dom säljer.

De är många gånger väldigt skrämmande hur lite en del anställda & även butiksägare vet vad dom har i akvarierna. Det är inte konstigt att många nybörjare blir missledda för dom tror ju blint på vad personalen på zoobutiken säjer.

Zoorf-kurserna borde gälla alla som vill jobba i en zooaffär & att personalen kanske har som krav att läsa på kanske en gång per år eller vartannat år för jag kan tänka mig att det är mycket som glöms efter helgerna med zoorf.

För jobbar man på sjukhuset så måste ju folk ha utbildning, lika om man ska jobba med barn. Så lika borde gälla med zooaffärerna.

Ja precis. Så tycker jag också.

Anneth skrev:
Ja just ja, Lille John tog jag bara ur luften, ingen tanke på Robin Hood, men tyvärr så är det så det ser ut många gånger med de som är nybörjare innom akvaristiken, antingen lär dom sig av sina misstag eller så tömmer dom akvariet & ställer undan det eller säljer det.

Jo visst är det så. Men så borde det verkligen inte vara. Och därför krävs det att man tar itu med problemet.
#76 - 25 juli 2007 14:49

Det står "den som upplåter, förvarar eller utfodrar andras fisk i större omfattning behöver tillstånd."

Om det är dina egna fiskar behövs alltså inget tillstånd även om man har 6 eller fler akvarier

Några synpunkter:

1/ Reglerna gäller för privatpersoner efter den 1/9 i år.

2/ Det står ju "bör" i lagstiftningen och det kan ju låta som om man då kan strunta i reglerna, men så är absolut inte fallet.

Det innebär bara att tillsynsmyndigheten i kommunen (dvs Miljö och Hälsa) då kan välja om man vill bevilja något undantag från regeln. Denna lagstiftning har funnits tidigare för affärer och då har de flesta kommuner beviljat undantag för akvariestorleken för kampfisk, men inte för andra fiskar som killis etc.

Nu är jag lite förvirrad här (värre än vanligt :p)
Jag läste i den här tåten för ett tag sedan och trodde att jag som privatperson med flera än 6 akvarier då behövde ett tillstånd. Jag tog kontakt med miljö och hälsa och fick till svar att jag var undantagen då jag inte bedriver verksamheten i vinstsyfte. För att vara på säkra sidan så ställde jag två raka frågor, nämligen:

[FONT=Arial][SIZE=2][COLOR=navy][COLOR=navy][FONT=Arial]Var ut och läste på sjv, alltså L120. För att vara säker på att jag inte gör något fel nu, så ställer jag två frågor till, de svar du ger på dessa kommer jag att lägga ut på föreningens hemsida.[/FONT][/COLOR][/COLOR][/SIZE][/FONT]
[LIST]<LI class=MsoNormal style="COLOR: navy; mso-list: l0 level1 lfo1; tab-stops: list 36.0pt">[FONT=Arial][SIZE=2][COLOR=navy][FONT=Arial]Är det alltså så att så länge jag inte tjänar pengar på mina firrar så kan jag ha mera än sex akvarier? [/FONT][/COLOR][/SIZE][/FONT]
[*][FONT=Arial][SIZE=2][COLOR=navy][FONT=Arial]Jag har läst att lagen skall ändras till att även gälla privatpersoner den 1/9 är det alltså inte så?[/FONT][/COLOR][/SIZE][/FONT][/LIST]Det svar jag fick från inspektören var:

[FONT=Arial][COLOR=blue]Hej, Nancy!
När du inte har en yrkesmässig verksamhet ( vinstsyfte) behöver du inget tillstånd.
Upplåter (lånar ut), förvarar eller utfodrar du andras fiskar som är 6 eller fler akvarier (större omfattning) måste du söka tillstånd enligt 16 § djurskyddslagen.
Ex. Om du som privatperson har 7 akvarier hemma hos dig, behöver du inte något tillstånd.
Enligt lagstiftningen så gäller det att söka tillstånd för en privatperson om man upplåter, förvarar eller utfodrar andras fiskar i 6 eller flera akvarier[/COLOR][/FONT]
[FONT=Arial][/FONT]
[FONT=Arial][COLOR=black]Vad tror ni? Har hon inte läst andra punkten i min fråga, eller kommer det ingen ny lag den 1/9, eller kan det vara så illa att jag missuppfattat det som Kjell skrev i citatet ovan? [:o][/COLOR][/FONT]
Kjell Fohrman
Administrator
#77 - 25 juli 2007 17:01
Just kravet på tillstånd gäller inte om det inte är andras akvarium som du sköter, alternativt om du inte har ett företag.

Därremot träder ju en hel del andra lagar i kraft för privatpersoner den 1/9 (t.ex. krav på minimumstorlek på akvarium) men detta diskuterade vi ju i en annan tråd för en tid sedan.
#78 - 25 juli 2007 17:32
Tack Kjell, jag ska genast söka efter den tåten också! Det märks verkligen att man inte har hunnit "hänga" här ordentligt på sistone!
#79 - 12 augusti 2007 17:22
Jag har ögnat igenom tråden halvhastigt, och tycker faktiskt att det är synd att dom som kommerr upp med lagarna inte har varit lite mer aktiva och läst på exvis här på zoopet.
Men det känns som det är ett halvhastigt verk med i princip okunniga människor. (inte riktigt rätt ord men jag kommer inte på något annat, dom kan kanske en del, men har inte tänkt på allt. Precis som det brukar vara med lagar.)
Men jag ska ta mig tid att läsa igenom hela tråden när jag blivit av med resterna av min migrän.
#80 - 12 augusti 2007 17:31
Vart står det om den här lagstiftningen som ska börja gälla den 1.. septenmber? Linket i början av tråden funkar inte för mig...
#81 - 17 september 2007 06:05
Så var det förändringar på gång. Mest intressant är väl att ansvaret flyttas från kommunerna till Länsstyrelsen. http://tv4nyheterna.se/1.172655/nyheter/2007/09/16/regeringen_starker_djurskyddet
Kjell Fohrman
Administrator
#82 - 17 september 2007 06:15
kaj.p skrev:
Så var det förändringar på gång. Mest intressant är väl att ansvaret flyttas från kommunerna till Länsstyrelsen. http://tv4nyheterna.se/1.172655/nyheter/2007/09/16/regeringen_starker_djurskyddet

Som om kunnandet skulle vara större hos Länsstyrelsen. De har ju redan hand om tillstånden för de affärer som säljer CITES-listade djur och jag såg hur någon på Länsstyrelsen hade fyllt i ettt sådant tillstånd till en affär. I detta tillstånd så hade affären fått rätt att sälja alla i europa levande fåglar i sin affär:D

Det handlar ju inte om vilken myndighet som skall utfärda kontrollen utan om vilken kunskap de har (dvs vilken utbildning de fått) och vilken tid de har för att fullgöra sitt uppdrag.
#83 - 17 september 2007 07:47
Som om kunnandet skulle vara större hos Länsstyrelsen. De har ju redan hand om tillstånden för de affärer som säljer CITES-listade djur och jag såg hur någon på Länsstyrelsen hade fyllt i ettt sådant tillstånd till en affär. I detta tillstånd så hade affären fått rätt att sälja alla i europa levande fåglar i sin affär:D

Det handlar ju inte om vilken myndighet som skall utfärda kontrollen utan om vilken kunskap de har (dvs vilken utbildning de fått) och vilken tid de har för att fullgöra sitt uppdrag.

Djurskyddsinspektörerna i kommunerna är utbildade och duktiga men har ett svårt jobb.
Det är hotelser, glåpord, osv. det händer att de måste ha polis med sig för att kunna göra en inspektion.
"Djurplågaren" är ofta bättre på att överklaga ett beslut än att sköta sina djur.

Om det blir bättre om Länsstyrelsen sköter inspektionerna tvivlar jag på då kommunens inspektörer har bättre kännedom om de djur som finns i kommunen och mer kontakt med tipsare om missförhållanden för djur.
Kjell Fohrman
Administrator
#84 - 17 september 2007 08:08
Kramfors skrev:
Djurskyddsinspektörerna i kommunerna är utbildade och duktiga men har ett svårt jobb.

Det är hotelser, glåpord, osv. det händer att de måste ha polis med sig för att kunna göra en inspektion.

"Djurplågaren" är ofta bättre på att överklaga ett beslut än att sköta sina djur.

Totalt 2 timmars utbildning om akvariefisk för en som aldrig i sitt liv haft ett akvarium innebär enligt min mening inte att de är "utbildade och duktiga" på att bedömma akvariefiskar. Om de i och med denna 2 timmars "utbildning" anser sig vara utbildade och duktiga då förstår jag att folk blir förbannade på dom.
Nu tror jag dock inte riktigt på din skrivning, utan att de flesta inspektörerna istället är rätt medvetna om sin okunskap i ämnet och inser sin begränsning.

Att de har ett svårt - för att inte säga nästintill omöjligt jobb (de skall ha kunskap i så vitt skilda ting) det håller jag dock helt med om
#85 - 17 september 2007 08:23
Hur akvariefiskar i hemmet har de bryr nog sig ingen om, möjligen ägaren.
Butiken brukar inspekteras i mån av tid.
Här slutade vi att sälja akvarie och dammfiskar efter påstötning av miljökontoret då jag inte hade den utbildning som krävs.

Sjukakvarier och karantäner som vår klubb hade skrotades.

Ja jag vet inte om lagar har gjort att fiskar fått det bättre.
#86 - 11 oktober 2007 03:08
Från NCS forum kommer denna information
Hej Robert!

Här kommer en förklarande text till när tillstånd behövs för akvariefisk, samt vad som ändrades i föreskrifterna för sällskapsdjur ( L 80) den 1 september 2007. Använd gärna texten i mailet till att lägga ut på olika fiskforum där detta diskuteras.

Tillstånd enligt 16 * djurskyddslagen för akvariefisk behövs ibland.
Tillståndet söker man hos kommunen (man vänder sig till djurskyddsinspektören). Kommunen tittar på om anläggningen uppfyller djurskyddsbestämmelsernas krav samt att den som bedriver verksamheten är lämplig.

Följande verksamheter behöver tillstånd:
* den som bedriver en yrkesmässig verksamhet med akvariefisk, t.ex.
föder upp och driver handel med fisk. Detta oavsett antal akvarier.
* den som har en akvarieuthyrning, där 6 eller fler akvarier hyrs ut per år.
* den som bedriver smådjurspensionat, där 6 eller fler förvaringsutrymmen (t.ex. burar, akvarier, terrarier) tas emot per år.

Den som håller (äger), föder upp och säljer fisk som hobby behöver inget tillstånd. Detta oavsett antal akvarier.

Den 1 september 2007 trädde lite nya regler i kraft för hållande av sällskapsdjur (ändringarna finns i Föreskrifter (DFS 2005:8) om ändring i Djurskyddsmyndighetens föreskrifter (DFS 2004:16) om villkor för hållande, uppfödning och försäljning m.m. av djur avsedda för sällskap och hobby, saknr L 80). Den främsta förändringen är att de minimimått som finns angivna i måttbilagorna nu gäller alla, dvs även privatpersoner som håller enstaka djur. Tidigare gällde nämligen inte minimimåtten privatpersoner med ett fåtal djur.

Eftersom det inte finns någon måttbilaga för akvariefisk så berörs inte de som håller akvariefisk av förändringarna i L 80. Kapitel 13 som handlar om hållande och skötsel av fisk gäller nu precis som då (dvs både innan och efter den 1 september).

Med vänliga hälsningar
Frida Lundmark
Djurskyddsinspektör
Jordbruksverket
#87 - 12 oktober 2007 05:40
Guy - Jag förstår inte brevet - det finns ju en måttbilaga (bör vara över 40 liter) i förändringarna - Frida Lundmark säger ju något annat.

MVH Lasse
Kjell Fohrman
Administrator
#88 - 12 oktober 2007 07:58
Lasse skrev:
Guy - Jag förstår inte brevet - det finns ju en måttbilaga (bör vara över 40 liter) i förändringarna - Frida Lundmark säger ju något annat.

MVH Lasse

Som bilagor till L80 så finns det bifogat ett antal med listor över minimum burstorlekar och terrarier för olika djurslag. Där finns dock ingen lista över akvariestorlek som hon skriver.

Detta med 40 liter etc. står angivet i kapitel 13 där hållande och skötsel av fisk behandlas.
Att däremot kapitel 13 alltid skulle ha gällt för privatpersoner både före och efter den 1 september är felaktigt. I alla fall enligt det brev som myndigheterna skickade ut som info från myndigheterna där det angavs att kapitel 13 fr.o.m. den 1/9 gäller för privatpersoner.

Dock om man lusläser gamla L80 och nya L80 så skall det faktiskt vara som så att kapitel 13 (med bl.a. min.storlek på 40 liter) faktiskt skall ha gällt även för privatpersoner fr.o.m. åtminstone den 1/9 2005. Så som jag tolkar det så har Frida Lundmark i detta fall rätt och det skulle ha varit fel på utskicket.
Oavsett vilket så gäller de facto kapitel 13 i L80 även för privatpersoner och det är ju det som är det viktiga.
Kjell Fohrman
Administrator
#89 - 12 oktober 2007 09:15
Jag får ändra mig vad vad gäller utskicket från Djurskyddsmyndigheten den 17/4 2007 (jag hittade det på Zoorfs hemsida [COLOR=#000000]http://www.zoorf.org/L80nytt07.pdf[/COLOR])

Det står ju faktiskt inte att kapitel 13 trädde i kraft för privatpersoner den 1/9 2007. Visserligen är det ett nyhetsbrev och för fiskar räknas det då upp en del punkter från kapitel 13. Men det står ju inte angivet att just detta är nytt. Ni kan ju läsa själva i länken.

Så uppenbarligen har kapitel 13 även gällt tidigare för privatpersoner och där finns en måttangivelse på min. 40 liter. Dock så står det "bör" vilket innebär att olika kommuner kan tolka detta på olika sätt - vilket dom också gör.
#90 - 12 oktober 2007 17:23
Tydligen så måste man kolla från kommun till kommun. Jag bryr mig inte så länge mina fiskar trivs. Stort eller litet spelar ingen roll.
Kjell Fohrman
Administrator
#91 - 12 oktober 2007 17:30
Guy Palm skrev:
Stort eller litet spelar ingen roll.

Nej det sägs ju som så att storleken inte har någon betydelse - utan det gäller att använda det man har på rätt sätt så funkar det bra;)
#92 - 12 oktober 2007 18:33
Man växer men uppgiften eller var det storleken.:D de här gynnarna mår prima i sina kar. Men så klart det kräver mycket mer av dem som håller dem.
Men som alltid när våra myndigheter bestämmer mycket lättare o sätta en gräns för då slipper man ta egen ställning o beslut.[:-30]
#93 - 12 oktober 2007 18:55
Antingen
http://zoopet.com/forum/showthread.php?t=109508
Eller
http://zoopet.com/forum/showthread.php?t=78549
Jag vet vilket alternativ jag väljer, olagligt ?

Annons