Hejsan!
Jag såg idag att min lilla brun-orange-vit-spräckliga slöjstjärt hade helt söndertrasade stjärtfenor och låg på sniskan helt stilla och kippade efter luft vid ytan. Jag har inte märkt att fenorna varit sönder innan men jag kanske bara inte är observant. Han var inne i sin håla en del igår och såg det som sagt idag.
Mitt akvarium är 160l, jag har en pump som filtrerar men den använder jag inte eftersom fiskarna inte gillar den, de simmar bara in i sina grottor och gömmer sig för strömmen efter att de lekt runt lite i kanske en halvtimma. Jag har haft akvariet sedan Jul och har 6 stycken Slöjstjärtar i det. Två helt orangea, två orange-vita, och två mindre brun-orange-vit-spräckliga. Alla fiskar kom i princip in i vattnet samtidigt. Jag har tre växter i. två gröna med smala raka blad som har ett ljusgult sträck i mitten och på kanterna på bladen. Och en sådan klassisk växt som är mörkgrön med kraftigare blad. pH och KH-värden på kranvattnet vet jag inte med jag bor i Göteborg. Jag har inte mätstickor så jag vet inte vad det är i akvariet heller. Jag byter vatten ca 1-2 gånger i månaden och då byter jag hälften av vattnet och senaste bytet var för ca 2 veckor sedan. Jag har inte gjort någon ommöblering förutom när jag satte i växterna för kanske en månad sedan. Jag matar dem med NUTRAFIN basixf Floating goldfish pellets och de får två pellets per man. Det är en till fisk som betett sig konstigt senaste två veckorna men han har alltid varit lite skev och simmat konstigt på snedden. Nu lägger han sig ibland uppochner och vilar så, men sen simmar han iväg kvickt. Han har väldigt korta slöjor för att vara en slöjstjärt och jag funderar på om hans simblåsa kanske är vanskapt.
Vad kan ha hänt med mina båda fiskar (speciellt den lilla eftersom den verkar döende!) och vad kan jag göra? Jag har hört talas om att man kan ge dem saltbadskurer för att få deras fenor att växa ut igen. SNÄLLA HJÄLP MIG!