Döende slöjstjärt HJÄLP!!!

#1 - 16 mars 2010 18:15
Hejsan!

Jag såg idag att min lilla brun-orange-vit-spräckliga slöjstjärt hade helt söndertrasade stjärtfenor och låg på sniskan helt stilla och kippade efter luft vid ytan. Jag har inte märkt att fenorna varit sönder innan men jag kanske bara inte är observant. Han var inne i sin håla en del igår och såg det som sagt idag.
Mitt akvarium är 160l, jag har en pump som filtrerar men den använder jag inte eftersom fiskarna inte gillar den, de simmar bara in i sina grottor och gömmer sig för strömmen efter att de lekt runt lite i kanske en halvtimma. Jag har haft akvariet sedan Jul och har 6 stycken Slöjstjärtar i det. Två helt orangea, två orange-vita, och två mindre brun-orange-vit-spräckliga. Alla fiskar kom i princip in i vattnet samtidigt. Jag har tre växter i. två gröna med smala raka blad som har ett ljusgult sträck i mitten och på kanterna på bladen. Och en sådan klassisk växt som är mörkgrön med kraftigare blad. pH och KH-värden på kranvattnet vet jag inte med jag bor i Göteborg. Jag har inte mätstickor så jag vet inte vad det är i akvariet heller. Jag byter vatten ca 1-2 gånger i månaden och då byter jag hälften av vattnet och senaste bytet var för ca 2 veckor sedan. Jag har inte gjort någon ommöblering förutom när jag satte i växterna för kanske en månad sedan. Jag matar dem med NUTRAFIN basixf Floating goldfish pellets och de får två pellets per man. Det är en till fisk som betett sig konstigt senaste två veckorna men han har alltid varit lite skev och simmat konstigt på snedden. Nu lägger han sig ibland uppochner och vilar så, men sen simmar han iväg kvickt. Han har väldigt korta slöjor för att vara en slöjstjärt och jag funderar på om hans simblåsa kanske är vanskapt.

Vad kan ha hänt med mina båda fiskar (speciellt den lilla eftersom den verkar döende!) och vad kan jag göra? Jag har hört talas om att man kan ge dem saltbadskurer för att få deras fenor att växa ut igen. SNÄLLA HJÄLP MIG!
#2 - 16 mars 2010 18:55
Har du ingen pump/filter? skriver du det?:confused: ett 160 lit utan pump å med vattenbyte 1-2 ggr per månad! bäddat för problem vad jag kan se, dessutom med 6 slöjstjärtar som skitar ner en hel del-sätt dit ett filter omedelbart
#3 - 16 mars 2010 19:15
Man MÅSTE ha pump!
Och det är bara strunt att dina fiskar inte gillar den!
Har dom sagt till dej att den ska stängas av?
Ett akvarium funkar väldigt dåligt utan filtrering.

Och framförallt om du har guldfiskar/slöjstjärtar!
Dessa fiskar skitar ner väldigt mycket! bajs som ligger och ruttnar blir giftigt och det är detta gift (amoniak och nitrit) dina fiskar har reagerat på detta tar död på dom i förstor dos.
Du kan inte ha 6 slöjisar i ett 160 liters. dom blir på tok förstora för detta.

Visste du att en slöjis kan bli 20-25 cm lång?

Sätt på pumpen och byt vatten varannan elle var tredje dag.. kanske en 30%
Mata ingenting. en fisk klarar sej länge utan mat (flera veckor) även om dom ser hungriga ut så ska du inte mata, inte ens en liten bit.
Gör det tills fiskrna inte beter sej konstigt!

Och för allt i världen stäng inte av filtret på natten om det är störande eller nåt i den stilen...Vattenrörelserna gör att syre kommer ner i vattnet om det är helt stilla så får fiskarna syrebrist.
#4 - 16 mars 2010 20:05
Kan bara instämma, följ karrokajas råd.

Jag vill inte uppmuntra dig till att överbefolka ditt akvarium, men ju effektivare filtrering du har och ju mer vatten du byter desto mer fisk kommer du att kunna ha. Men byt inte mer än 50% av vattnet per gång.
#5 - 16 mars 2010 21:06
Tack så mycket för tipsen än så länge! Men hur ska jag göra med den skadade fisken? Jag har honom i separat hink nu, han ligger helt stilla och rör lite på gälarna. Och menar du karrokaja att jag kanske borde lämna tillbaka några?
#6 - 16 mars 2010 21:12
isidorsson skrev:
Tack så mycket för tipsen än så länge! Men hur ska jag göra med den skadade fisken? Jag har honom i separat hink nu, han ligger helt stilla och rör lite på gälarna.

Om det hade varit min fisk hade jag faktiskt tagit död på den... tyvärr, det låter som att den är mer död än levande och då är det skonsammaste för den att få avsluta sitt liv.
isidorsson skrev:
Och menar du karrokaja att jag kanske borde lämna tillbaka några?

Det tycker absolut att du ska göra.
Du kan spara 2 MAX, men för att ha dessa måste du ha ett bra, stort filter, som är på hela tiden;) lägg gärna upp en bild;)
Vi här på zoopet hjälper gärna folk med fiskproblem och det finns SÅÅ många människor som kan ge väldigt många råd om inredning och bakteriekultur i filtrerna, växtgödning och allt möjligt;)

Läs lite i denna tråden så har du utmärkta grunder för akvariehållning:)
http://zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287
#7 - 16 mars 2010 22:32
tack igen, jag vill verkligen inte döda fisken, kan inte saltbad hjälpa? hur mycket salt ska jag i så fall ha? kan jag göra något annat åt det så att den mår bättre och frisknar till? och det filtret jag har är innerfilter och den pumpar ut så mycket vatten i en stråla så fiskarna får simma frenetiskt. Jag har då ändå dragit ner farten till minimum. Nu när jag ser dem på kvällen kan de inte ligga stilla och sova utan får simma hela tiden. Då kan de ju inte vila ut? Och hur länge ska jag vänta tills jag börjar mata dem igen? och därefter, hur ofta ska jag mata dem framöver?
#8 - 16 mars 2010 22:44
isidorsson skrev:
tack igen, jag vill verkligen inte döda fisken, kan inte saltbad hjälpa? hur mycket salt ska jag i så fall ha? kan jag göra något annat åt det så att den mår bättre och frisknar till?

Saltbad kan hjälpa vid svamp/parasit infektioner Det hjlper inte mot nitrit/amoniak chock..
Fisken som är dålig kommer att må ännu sämre av att fiskas upp och doppas i salt!
Det skonsammaste är faktiskt att ta bort den, jag brukar inte göra reklam för detta men så som du beskriver hur fisken mår så ser jag detta som bästa lösningen!

isidorsson skrev:
och det filtret jag har är innerfilter och den pumpar ut så mycket vatten i en stråla så fiskarna får simma frenetiskt. Jag har då ändå dragit ner farten till minimum. Nu när jag ser dem på kvällen kan de inte ligga stilla och sova utan får simma hela tiden. Då kan de ju inte vila ut?

Du kan köpa strilrör.. det fördelar vattnet på ytan och strömmen blir då svagare...
Men att dina fiskar ligger på botten kanske rentav beror på syrebrist för att du inte haft filtret på??
Det ska MYCKET till för att en fisk inte ska orka simma i stark ström.

isidorsson skrev:
Och hur länge ska jag vänta tills jag börjar mata dem igen? och därefter, hur ofta ska jag mata dem framöver?

Mata inget det 3 första dagarna...
Sen kan du börja mata liiiite liiite granna.
Fortsätt med dessa vattenbyten i alla fall 2-3 gånger.
Sen köper du ett nitrit test och kollar hur mkt du har.
Sen forsätter du att byta vatten en gång i veckan 20-30%
Och detta skall du alltid göra för att få en bra balans...

Jag matar mina fiskar varannan dag.
Och byter vatten en gång i veckan 30% och detta är normal åretrunt syssla... gör du detta så blir det bra;)

Just vattenbyten och ett filter... det är det som är viktigt!
Och rengör INTE filtret

men nu måste du läsa i tråden jag länkade.. jag vet inte om min info är helt tillförlitlig, det finns säckert stora luckor i mina rekomendationer (rätta mej om jag har fel!)
Så jag rekomenderar dej att läsa på om nitrit, uppstart, filter och skötselråden om slöjisar:)
#9 - 20 mars 2010 08:37
Jag har ingen aning vad som hänt med din fisk, men en luftpump bör du absolut ha. Fiskarna kan inte andas ju! :o
#10 - 20 mars 2010 10:12
Jag har ingen aning vad som hänt med din fisk, men en luftpump bör du absolut ha. Fiskarna kan inte andas ju! :o

Vad har luftpump med detta att göra ?

Det behövs ett rejält filter till slöjstjärtar!!

Annons