Dvärgciklid i 200 liters

#1 - 26 december 2008 13:04
Hej!
Jag har ett akvarium på 200 liter med limia melanogaster, platy och körsbärsräkor. Jag skulle vilja ha någon sorts dvärgciklid i karet också.

Så länge jag kan minnas har jag haft akvarier men det har till största del varit levandefördare och malawi med endast några få inslag av apistogramma-släktet. Därför är jag så gott som nybörjare på den fronten.

Jag vill ha en dvärgciklid som är väldigt liten, ganska lättlekt och som inte tar för mycket yngel.

Tacksam för svar och tips!:d
#3 - 26 december 2008 13:59
Och alla funkar med körsbär?
#4 - 26 december 2008 19:14
Tror alla dvärgciklider jagar yngel, fast med tät växlighet lär en del överleva.

Antar att du inte ska sänka ph-värdet något utan låta det ligga neutralt? Kakaduacikliden är ett bra val. Kort livslängd, speciellt på honorna fast en fin fisk.
#5 - 27 december 2008 13:01
Jag skulle nog välja en art som inte har stormun eftersom stormunnade fiskar i ciklidsläktet oftast äter både yngel, kräftdjur o annat.

Själv kör jag med nyckelhålsciklider i ett 200l med amanoräkor utan bortfall.
#6 - 27 december 2008 13:14
JojjeN skrev:
Och alla funkar med körsbär?

kanske inte de största av dem,

men skulle tro att om akvariet är välplanterat samt att firrarna släpps i några dagar efter räkorna så tror jag att det funkar,

körsbär har dessutom en extrem förmåga att fortplanta sig
#7 - 27 december 2008 22:53
Jag ska testa med någon apistogramma art, de övriga fiskarna och räkorna har gått i karet i snart ett år. Vad behöve jag tänka på när jag släpper i apistogramma, det blir antagaligen cacatuoides eftersom den verkar vara lättast at få tag på. Men de flesta apisto fungerar vad jag förstått ungefär på liknande sätt. Men till frågan vad beöver jag tänka på? Hur många, hur föder man upp ynglen osv. Ni vet säkert vad som är viktigt att veta.
#8 - 28 december 2008 07:36
jagsjalv skrev:
Jag ska testa med någon apistogramma art, de övriga fiskarna och räkorna har gått i karet i snart ett år. Vad behöve jag tänka på när jag släpper i apistogramma, det blir antagaligen cacatuoides eftersom den verkar vara lättast at få tag på. Men de flesta apisto fungerar vad jag förstått ungefär på liknande sätt. Men till frågan vad beöver jag tänka på? Hur många, hur föder man upp ynglen osv. Ni vet säkert vad som är viktigt att veta.

Jag hade testat med 1 hane och 2-3 honor i ett 200L, hanarna är extremt revirhävdande och jag kunde inte ha två st hanar i mitt 120cm 240L ens.

De leker gärna i kokosnötsgrottor (ta en kokosnöt, dela, gröp ur, borra eller fila ett hål stort som en tumme typ.)

För att dra upp yngel så är det viktigt att få ned ph och kh, men jag är inte ritkigt säker på exakt vilka värden man skall ha.

Nu får andra fylla i! :P

Obs: posta gärna någon bild på karet!
#9 - 28 december 2008 07:40
Varför inte schackbrädesciklid? Den har relativt liten mun och får inte in så stora räkor den vägen iaf.
Sedan tar de flesta fiskar räklingar, bara de kommer åt dem och de går in i munnen;).
#10 - 28 december 2008 13:23
Jo sant även de fiskar jag har nu tar ju räklingar men de är ju så många så de gör inget ;).

Detdär med kokosnöt ska jag testa. Det dröjer nog ett tag innan jag skaffar ciklider, det blir med största sannolikhet efter sportlovet då det finns mer tid. Fram tills dess ska det planeras!

Apistogramma bitaeniata eller trifasciata verkar väldigt intressanta. Hur är de i svårighetsgrad och hur enkelt är det att få tag på dem?
#11 - 28 december 2008 14:20
Här är en bild på akvariet.

Det blev visst inte den storlek som det var tänkt. Gör ett nytt försök lite sneare.

http://
#12 - 28 december 2008 16:58
jagsjalv skrev:

Det blev visst inte den storlek som det var tänkt. Gör ett nytt försök lite sneare.

hehe Nja där såg man ju inte så mkt^^

och Ansjo jag tipsade faktiskt om schackbrädesciklid ;) Men antar att du bara ville påminna:p
#13 - 28 december 2008 17:02
jagsjalv skrev:

Använd denna länken istället :)

http://img165.imageshack.us/img165/1165/akvarium200bild1xm7.jpg
#14 - 28 december 2008 17:56
Bowman skrev:

Haha ja den var ju aningen bättre ;)
#15 - 28 december 2008 21:04
Varför inte borellii? de är väldigt små, vanliga även i mindre fiskpräglade zoobutiker, lättodlade och riktigt bra på att ta hand om ungar. Har 2 som vallar ungar sedan 1 vecka i mitt nu trots discus bla som är ca 100ggr större
#16 - 28 december 2008 21:10

och Ansjo jag tipsade faktiskt om schackbrädesciklid ;) Men antar att du bara ville påminna:p

I länkarna då kanske? Jag klickade aldrig upp dem, men ett tips kan vara att skriva vad det är för fisk du länkar till, något som även jag själv kan vara dålig på;).
#17 - 28 december 2008 22:39
sme_h skrev:
Varför inte borellii? de är väldigt små, vanliga även i mindre fiskpräglade zoobutiker, lättodlade och riktigt bra på att ta hand om ungar. Har 2 som vallar ungar sedan 1 vecka i mitt nu trots discus bla som är ca 100ggr större

Det finns så många snygga apistogramma att jag helt enkelt får ta en tur till någon butik i Göteborg redan i veckan trots att det inte har varit planer på apisto fören efter sportlovet. Så får jag se vad som finns där då och någon apisto sort ska väll få följa med hem iaf. :D Eller kanske två arter? Hur skulle det fungera?
#18 - 28 december 2008 23:00
Jag skulle inte förvänta mej att ha så väldigt många räkor kvar, vilken apisto du än väljer och ju fler du väljer desto färre räkor kvar.
Skaffa ett litet räkkar istället.
#19 - 29 december 2008 07:24
ansjo skrev:
I länkarna då kanske? Jag klickade aldrig upp dem, men ett tips kan vara att skriva vad det är för fisk du länkar till, något som även jag själv kan vara dålig på;).

hehe, okej då får vi bättra oss;)
#20 - 29 december 2008 14:43
jagsjalv skrev:
Det finns så många snygga apistogramma att jag helt enkelt får ta en tur till någon butik i Göteborg redan i veckan trots att det inte har varit planer på apisto fören efter sportlovet. Så får jag se vad som finns där då och någon apisto sort ska väll få följa med hem iaf. :D Eller kanske två arter? Hur skulle det fungera?

Bra att kolla lite innan men köp inte 2 olika sorters apistogramma. Ena kommer att få stryk och tyna bort. Drar du till göteborg kan du ju kika lite efter A.trifasciata. Den är liten, har liten mun och är nog den enskillt snyggaste apistogramman enligt min mening.
#21 - 29 december 2008 14:47
enligt "experter" och tyvärr av egen erfarenhet så ska just körsbärs räkor va en delikatess för ciklider....
#22 - 29 december 2008 21:55
enligt "experter" och tyvärr av egen erfarenhet så ska just körsbärs räkor va en delikatess för ciklider....

Men då är det iaf en art som kommer trivas väldigt bra ;)
#23 - 29 december 2008 22:06
he he jo säkert dom ciklider jag har som tyckte räkorna va delikatess är blå/juvel och fjärlils ciklid
#24 - 31 december 2008 13:31
Igår bar det av till Gbg eller snarareKungsbacka till Zoomässan. Inköpet blev två kurvciklider och fyra eldbukar.:) Dock blev det inga till 200 liters karet utan de får gå med skalarerna i 325 karet.

Apistona kostade ganska mycket och de var bara par som gick att köpas och man vill ju ha några fler honor per hane därför blev det inga sådana. Men jag såg däremot apistogramma panduro och blev rysligt sugen på den arten så hittar jag ett ställe där man kan köpa en hane och flera honor så klipper jag till.:d
#25 - 1 januari 2009 20:44
Kurvciklider är ganska tama. Kommer inte få mycket uträttat när eldbukarna blir stora. Scalarerna lär inte vara tuffa nog för det sällskapet heller.
#26 - 2 januari 2009 01:16
jagsjalv skrev:
Men jag såg däremot apistogramma panduro och blev rysligt sugen på den arten så hittar jag ett ställe där man kan köpa en hane och flera honor så klipper jag till.:d

Panduron är en av få apisto som är parbildande så det går utmärkt med en hona på en hanne.
#27 - 3 januari 2009 13:37
Peter1904 skrev:
Panduron är en av få apisto som är parbildande så det går utmärkt med en hona på en hanne.

Okej det hade jag ingen aning om. Då kunde jag med andra ord klippt till [:o] men de får bli nästa gång då.
#28 - 3 januari 2009 16:48
Kurvcikliden har jag kört i räkkar på 150l o det funkade, bara man matar fiskarna med lite frysfoder.
Eldbuk o kurv o skalar funkar inte när eldbuken blir större.
Än värre blir det om eldbuken kommer i lektagen.
Ska du ändå köra med eldbuk o kurv så se till att du har en rot som nästan snuddar vattenytan(där brukar kurvcikliden leka o ha sina yngel).

Annons