Hur monterar man cirkulations pumpen!?

#1 - 7 februari 2011 15:51
Hej!

Är i färd med att sätta upp mitt nya kar, har doc kört fast med cirkulations pumpen, (lite skämmigt då jag i vanliga fall är tekniskt lagd av mig) har inte riktigt fått kläm på hur den ska monteras i filterbehållaren!

Själva pumpen är ju en liten sak som ska stoppas ner i filterbehållaren och därifrån ska det gå en liten slang ut genom hålet på behållaren, så långt är jag med, men hur fasiken ska den vara i behållaren hur jag än vänder och vrider på den så blir ju den lilla slangen klämd på mitten! Eller ska pumpen sättas fast på glaset utanför?
Kanske finns någon som har bild på sin installation?

tacksam för svar på en dum fråga..... [:o]
#2 - 7 februari 2011 15:58
Claes08 skrev:
Hej!

Är i färd med att sätta upp mitt nya kar, har doc kört fast med cirkulations pumpen, (lite skämmigt då jag i vanliga fall är tekniskt lagd av mig) har inte riktigt fått kläm på hur den ska monteras i filterbehållaren!

Själva pumpen är ju en liten sak som ska stoppas ner i filterbehållaren och därifrån ska det gå en liten slang ut genom hålet på behållaren, så långt är jag med, men hur fasiken ska den vara i behållaren hur jag än vänder och vrider på den så blir ju den lilla slangen klämd på mitten! Eller ska pumpen sättas fast på glaset utanför?

Kanske finns någon som har bild på sin installation?

tacksam för svar på en dum fråga..... [:o]

Vad är det för slags pump och filter behållare?
Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar;)
#3 - 7 februari 2011 16:03
ta gärna bild på problemet o lägg upp.

o välkommen hit! :D vi ska hjälpa dig.
#4 - 7 februari 2011 16:15
Tack så mycket =)

Pumpen och filterhistorien heter: aquarialand p-300 compact och filtret heter typ bara quick filter, är en sån där där man har både pump, filter och dopp värmare i samma låda.

Här är bilder...

http://

#5 - 7 februari 2011 16:16
Sorry, dem blev visst rätt små, men ni kanske får en uppfattning om problemet ändå ;)
#6 - 7 februari 2011 16:17
ta den andra lä'nken. direkt länken istället för thumbs
#8 - 7 februari 2011 16:22
japp
vilken slang viker sig?
Bilagor:
#9 - 7 februari 2011 16:24
Det ör den svarta slangen som sitter i behållaren som viker sig när man trycker på pumpen på slangen, är det så att den ska vara så eller ska själva pumpen sitta monterad på glaset utanför behållaren?
#10 - 7 februari 2011 16:25
nej den ska väl vara där i antar jag. har inte sett detta filter förut. vad har du för akvarium? du kan kanske modda slangen så den inte viker sig. typ kapa den eller så?
#11 - 7 februari 2011 16:25
Claes08 skrev:

Om jag inte ser fel skall röret på pumpen in i den räflade slangen och tryckas fast mot baksidan av burken. Har i foch för sig aldrig sätt den modellen!
#12 - 7 februari 2011 16:29
Precis min tanke också, att den ska monteras så, in i röret och sen sättas på motsatta sidan i burken.... och det är nog sant att man då nog får kapa röret en bit för att det ska passa, hmm dumt av mig att inte tänka så, man tycker att grejer ska passa rakt av men så är det ju nästan aldrig ;)

Akvariumet är på ca 110 L, heter Evolution 80 by aquarialand....
#13 - 7 februari 2011 16:31
jag skulle nog vilja ha pumpen längst ner i burken. det verkar vara så att vattnet ska gå i olika steg genom filtret o sen ner till pumpen.
#14 - 7 februari 2011 16:32
är det sugkoppar på pumpen? Då kanske det ät tänkt att den skall sitta fast på gaveln i lådan och böjas i 90 grader. Viker den sig då?
#15 - 7 februari 2011 16:37
hannesc skrev:
jag skulle nog vilja ha pumpen längst ner i burken. det verkar vara så att vattnet ska gå i olika steg genom filtret o sen ner till pumpen.

Jag har en liknande pump och den har insuget motsatt till sladden. Om du ser så ligger det ett galler i botten så det hela jobbar nog med överflöde från filterkamarn in i boten på pump kamaren.
#16 - 7 februari 2011 16:37
Nja att den ska sitta längst ner funkar inte då slangen är för kort, och att sätta den på gaveln gick inte det var då den böjde sig, har doc nu gjort slag i saken o kapat röret en bit och satt den på motsatt sida och då gick det bra! Frågan är om den ska sitta så, men det är typ enda sättet såsom jag ser det.... återstår och se resultatet vid uppstart =)

Ska pröva så och återkommer om det strular ;)
stort tack för snabb hjälp! Det uppskattades!

/Claes
#17 - 7 februari 2011 16:59
JAg förutsätter att det är en pump som ska dränkas. Tänk på att pumpen inte måste stå upp pånågot sätt alla lutningar är ok. Liggande, upp och ned eller hur som hellst. Så prova och vrid den så slnagne inte tvingas svänga för abrupt, ennars finns börstöd som du kan köpa till slangen

Pumpen har ett insug och det brukar vara bra att ha det nedåt så det inte suger in alltför mycket vatten vid vattenbyte. Tänk också på att du har ett raster in till filterburken och där sugs vatnet in sedan ska pumpen dra vattnet genom så mycket filtermaterial som möjligt. Dvs om du sätter pumpen mitt i materialet så kommer det material som inte ligger mellan raster och insug på pump vara mer eller mindre verkningslöst.
#18 - 7 februari 2011 17:24
Claes08 skrev:
Nja att den ska sitta längst ner funkar inte då slangen är för kort, och att sätta den på gaveln gick inte det var då den böjde sig, har doc nu gjort slag i saken o kapat röret en bit och satt den på motsatt sida och då gick det bra! Frågan är om den ska sitta så, men det är typ enda sättet såsom jag ser det.... återstår och se resultatet vid uppstart =)

Ska pröva så och återkommer om det strular ;)

stort tack för snabb hjälp! Det uppskattades!

/Claes

Lycka till och låt oss veta resultatet!
#19 - 7 februari 2011 19:37
Sådär!

Då var karet uppstartat =)

Har donat det senaste tre timmarna nu med o få iordning allt, sköljt sten till dess förbannelse, burit hinkar med vatten, planterat växter och fått pumpen att fungera!

Var till en början lite skeptisk, men antar att vattnet inte ska forsa runt, utan mera som nu, att det cirkulerar jämt och fint!? Blev bra till slut, så tack för er vägledning =)

En annan fråga bara, jag skulle sätta i en rot, men den flöt bara upp till ytan hela tiden, så den fick ja ta ur, har doc satt den i en hink med vatten nu för att den ska dra åt sig massor av vatten, antar att det är det sättet man får lösa problemet på, eller är jag helt ute och cyklar nu??
#20 - 7 februari 2011 20:16
ja så kan man göra eller låta den ligga i karet. svårt att säga hur lång tid det tar. vissa sjunker på en gång. vissa tar veckor på sig
#21 - 7 februari 2011 20:28
hannesc skrev:
ja så kan man göra eller låta den ligga i karet. svårt att säga hur lång tid det tar. vissa sjunker på en gång. vissa tar veckor på sig

Man kan lägga lite sten på den i karet så behöver man inte vänta så länge!
#22 - 7 februari 2011 20:41
fast det kan vara farligt bosse. roten kan få stenarna att välta o träffa en ruta. jag hade aldrig gjort så
#23 - 7 februari 2011 21:12
hannesc skrev:
fast det kan vara farligt bosse. roten kan få stenarna att välta o träffa en ruta. jag hade aldrig gjort så

Det har du rätt i! Men det har aldrig hänt mig med rötter men med grävande fiskar! Inte kul!
#24 - 7 februari 2011 21:14
En annan grej jag gjort är att muntera roten med "katt strypare" på en plast skiva och sedan sandöver. Men nu är burken igång så det föll nog.
#25 - 7 februari 2011 22:18
Jo visst, kan ju lägga ner den igen i karet men den e ganska stor och vill inte ha den flytande runt ser inge vidare ut tycker jag ;) så jag prövar med en hink vatten nu så får ja se hur det artar sig!

bossep: Prövade att lägga en större skiffer sten på roten, men den var nog för lätt =( Men iden med kattstryparen hade nog varit en god ide, men som sagt, karet är igång, så man får hålla ut!
#26 - 8 februari 2011 00:04
En fråga till som nu dykt upp under kvällens gång då ja studerat karet.... Hur mycket ska det cirkulera egentligen? Kanske svårt och svara på, för allt beror väll på vilka fiskar man ska ha i?
Vattnet cirkulerar på ytan, inte med någon våldsam fart utan sådär lagom så det rör sig från ena sidan till andra... är det ok? lr måste det gå fortare lr räcker det som det är nu att så länge ytan rör sig så blir det ett bra flöde till filtret?
Blir lite osäker på det här och har försökt läsa i forum trådar om detta, men får inget direkt svar.
#27 - 8 februari 2011 00:57
Claes08 skrev:
En fråga till som nu dykt upp under kvällens gång då ja studerat karet.... Hur mycket ska det cirkulera egentligen? Kanske svårt och svara på, för allt beror väll på vilka fiskar man ska ha i?

Vattnet cirkulerar på ytan, inte med någon våldsam fart utan sådär lagom så det rör sig från ena sidan till andra... är det ok? lr måste det gå fortare lr räcker det som det är nu att så länge ytan rör sig så blir det ett bra flöde till filtret?

Blir lite osäker på det här och har försökt läsa i forum trådar om detta, men får inget direkt svar.

Enligt mig så skall de fungera om det ger 300 l/tim. Men många andra vill nog ha mer fart. Funkar det inte kan du kanske sätta en likadan pump bredvid för cirkulation.
#28 - 8 februari 2011 10:12
Ja förstår, får väll se lite hur det blir när jag stoppar ner dem första fiskarna, hur dem reagerar osv...
Tack för hjälpen!

Annons