Identifiera rom

#1 - 31 mars 2008 18:32
Vad är detta???

Snäckägg eller Corydorasägg :confused:
#2 - 31 mars 2008 19:50
snäckor lägger väl mer som påsar? jag skulle gissa på att det är Corydorasägg. Men lita inte på mig :-P
#3 - 31 mars 2008 20:08
Destroy skrev:
snäckor lägger väl mer som påsar? jag skulle gissa på att det är Corydorasägg. Men lita inte på mig :-P

Jag vill lita på dig :p

Hoppas verkligen det är Pandorna som varit flitiga :D
Tycker äggen är lite stora för att vara snäckägg, men har ingen aning om hur Corydorasägg ser ut så de får sitta kvar iaf. Hadde jag varit säker på snäckägg hade jag skrapat bort sk*ten.

Hoppas någon kan säga med lite mer säkerhet.
#4 - 31 mars 2008 20:33
Sitter det på rutan eller växten?? Kan mycket väl vara panda ägg men jag tycker inte att dom ser så runda ut som corydoras ägg brukar göra. men man kan ju luras av bilden. Men snäckornas ägg brukar som andra sagt mer vara som en klump, och skulle snäckorna lägga så stora ägg skulle du nog se stora snäckor överallt.

Och många snäckor lägger sina ägg ovanför vattnet. Men jag vet inte du kanske har köpt några snäckor??

Är det panda ägg bör du flytta äggen eller övriga fiskar då det alltid finns någon som gillar att tugga i sig rom....

Lycka till..
Bilagor:
#5 - 31 mars 2008 20:54
smegga skrev:
Sitter det på rutan eller växten?? Kan mycket väl vara panda ägg men jag tycker inte att dom ser så runda ut som corydoras ägg brukar göra. men man kan ju luras av bilden. Men snäckornas ägg brukar som andra sagt mer vara som en klump, och skulle snäckorna lägga så stora ägg skulle du nog se stora snäckor överallt.

Och många snäckor lägger sina ägg ovanför vattnet. Men jag vet inte du kanske har köpt några snäckor??

Är det panda ägg bör du flytta äggen eller övriga fiskar då det alltid finns någon som gillar att tugga i sig rom....

Lycka till..

Har bara "skräpsnäckor" och de lägger väl inte så stora ägg eller?

Äggen sitter på rutan bakom mossan, tror du inte den har liten chans att klara sig när den är gömd så :confused: Har ingen stans att flytta romen direkt, fullt överallt.
#6 - 31 mars 2008 21:02
Det ser inte direkt ut som snäckägg, men det ser inte direkt ut som fiskägg heller... Mest tycker jag det ser ut som redan kläckta fiskäggskal, faktiskt. Om du tittar nära, ser äggen hela ut?
#7 - 31 mars 2008 21:19
Azur skrev:
Det ser inte direkt ut som snäckägg, men det ser inte direkt ut som fiskägg heller... Mest tycker jag det ser ut som redan kläckta fiskäggskal, faktiskt. Om du tittar nära, ser äggen hela ut?

Försökte titta nu med förstoringsglas och ficklampa eftersom ljuset är släckt :p
Men vad jag ser är den inte redan kläckt, men jag såg nu att de ligger som i en genomskinlig säck och sticker ut ett par mm ifrån rutan. Alltså sitter inte alla på rutan, men "säcken" är fäst mellan rutan och mossan.
De har inte suttit där så länge heller tror jag, brukar ju kolla alla karen åtminstone nån gång per dag [:o]
#8 - 31 mars 2008 21:56
Genomskinlig säck = slemhölje kring äggen = snäck ägg.
#9 - 1 april 2008 07:53
Tack för det, då skrapar jag väck dom :(

Annons