Ingen bra start!

#1 - 8 mars 2016 07:16
Efter ett par års uppehåll har jag nu köpt akvarium igen. Har haft akvarium till och från många gånger men aldrig riktigt lyckats. Men nu tänkte jag försöka igen.

Köpte ett på 60 liter och ett på 112 liter som får stå i olika rum då jag tyvärr inte har plats för större just nu. Fredag 4/3 satte vi dem på plats. Vi torkade ur, spolade gruset mängder med gånger, fyllde i vatten och beredningsmedel. Sen hade jag sen tidigare två rötter som jag haft i förrådet sen jag sist hade akvarium. Skrubbade av dem och ett gäng med stenar. Rötterna hade såklart torkat så fick lägga stenar på dem så de håller sig på botten.

Lät dem vara så och tänkte köpa växter igår. Men vattnet hade fortfarande inte klarnat utan faktiskt blivit mycket mer mjölkigt och gruset i det stora hade en mystisk färg. Så igår kväll tömde vi dem igen. Tvättade filter, rötter, stenar, rutor och grus ännu en gång. Förmodligen hade det inte blivit ordentligt trots timmars jobb. Vi fyllde vatten igen och hade i mer beredning. Nu på morgonen är de fina men lite mjölkiga av medlet. Hade inte så mycket medel kvar som skulle i enligt anvisningar. Kan jag ha i mer idag efter att jag köpt utan att addera något vatten? Blandar pumpen runt de? Tänker vänta med växter tills rötterna sugit åt sig ordentligt med vatten så de ligger kvar utan tyngderna.

Tänker och gör vi rätt? Vill verkligen lyckas den här gången så är villig att lägga ner de pengar och jobb som krävs.
#2 - 8 mars 2016 08:54
Hej!
Det hade hänt mig en gång med min systers akvarium. Men det visade sig att stenen mjölkar/dammar vattnet. Men jag kokade stenen och sedan lagt den igen. Efter några timmar så blev vattnet klarare.
Jag behövde inte byta vattnet igen "Tycker jag".

Vet ej om erfarna medlemmar kan ha en annan åsikt, men det var vad jag själv upplevde en gång ☺😊
#3 - 8 mars 2016 12:05
Inredning (grus och rötter) kan ha den effekten, även beredningsmedel. Rötter färgar gärna vattnet en tid (jag har sett upp emot ett år i ett akvarium), du kan även koka dessa. Rötterna brukar om inget annat sluta flyta då, kan även se mindre kul ut i grytan vid kokning. Med lite (ibland ganska mycket) tålamod brukar färgning försvinna.
#4 - 8 mars 2016 12:09
Hejsan Sanna, jag tror så här, att grusdammet tillsammans med beredningsmedlet har gjort så att det är dimma i karet. Vet att när jag använde grus som rengjorts i timmar så kunde det ta flera dagar innan vattnet blev klart och då utan beredningsmedel. Sen kan du ju vänta med att tippa i det tills kanske någon dag innan fiskbesättning :).
Kul att du har hittat tillbaka till denna kuliga hobby :).

//Inger

#5 - 8 mars 2016 12:24
Tack för tips och råd. Rötterna köptes när de redan legat i akvarium i ett par år och sen hade jag dem i mitt förra akvarium tills jag inte kunde ha kvar det längre. Tror ni de börjar färga på nytt nu när de blir blöta igen? Den ena är ca 80cm lång så har ingen kastrull som den går ner i. Kan det påskynda sjukandet om jag lägger den i duschen och slår på kokande vatten?

Låter rimligt att det är grusdammet och beredningsmedlet som rört till det hela.
Men om jag slår i vattenberedning både idag och när fiskarna kommer om några veckor kan det bli för mycket då?
Läste i nybörjarguiden att man inte ska byta vatten den första månaden ungefär, är det ifrån att man lägger i fiskarna? Tänker att det blir så att det nu kommer gå ett bra tag innan växter och fiskar kommer i.

Ja det är roligt att jag tagit tag i det hela igen. Vill så gärna att det ska gå bra den här gången! Få njuta av det och inte bara greja och köpa nya fiskar hela tiden.
#6 - 8 mars 2016 12:44
[QUOTE=SannaHahne;n2352224]Tack för tips och råd. Rötterna köptes när de redan legat i akvarium i ett par år och sen hade jag dem i mitt förra akvarium tills jag inte kunde ha kvar det längre. Tror ni de börjar färga på nytt nu när de blir blöta igen? Den ena är ca 80cm lång så har ingen kastrull som den går ner i. Kan det påskynda sjukandet om jag lägger den i duschen och slår på kokande vatten?

Låter rimligt att det är grusdammet och beredningsmedlet som rört till det hela.
Men om jag slår i vattenberedning både idag och när fiskarna kommer om några veckor kan det bli för mycket då?
Läste i nybörjarguiden att man inte ska byta vatten den första månaden ungefär, är det ifrån att man lägger i fiskarna? Tänker att det blir så att det nu kommer gå ett bra tag innan växter och fiskar kommer i.

Ja det är roligt att jag tagit tag i det hela igen. Vill så gärna att det ska gå bra den här gången! Få njuta av det och inte bara greja och köpa nya fiskar hela tiden.[/QUOTE]

Det tar nog sin lilla tid innan rötterna blir vattenmättade om dom inte har legat i blöt innan i ett par månader eller så. Förmodligen kommer rötterna att färga, men själv tycker jag att det bara är snyggt. Ett tips är att fylla en nylonstrumpa (avklippt) med sand och lägga på dom rötter man vill ha i karet på en gång. Det fungerar ju med en sten också, men den brukar lätt halka av.
Gör du som du tycker med beredningsmedlet, det är så länge sen jag själv använde det, så jag minns inte riktigt hur jag gjorde.
Det är bra om man låter vattnet vara den första månaden (från när du har satt till fiskar) så att karet får "gå till sig) :).
Skynda långsamt med fiskbesättningen bara!

//Inger

#7 - 8 mars 2016 17:19
Vi har i båda akvarierna satt i Aquael pumpar. De på affären sa att vi inte skulle använda den lilla vita slagen till luftbubblor eftersom det minskade pumpens reningseffekt. Hur kommer det tillräckligt med syre i vattnet?
#8 - 8 mars 2016 18:15
[QUOTE=SannaHahne;n2352234]Vi har i båda akvarierna satt i Aquael pumpar. De på affären sa att vi inte skulle använda den lilla vita slagen till luftbubblor eftersom det minskade pumpens reningseffekt. Hur kommer det tillräckligt med syre i vattnet?[/QUOTE]

Genom vattenrörelserna som blir från utblåset (pumpen).

//Inger
#9 - 11 mars 2016 12:44
Tycker fortfarande akvarierna är mjölkigare än vad de varit när jag tidigare startat upp. Rötterna har börjat sjunka men får ha tygder ett tag till. Tänkte köpa växter idag. Ser ut som damm på vattenytan? Ska jag försöka få bort det?
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 11 mars 2016 13:19
Ja dammet kan du föröka ta bort. Ett tips för att få bort mjölkigheten är att plocka ut filtret ur pumparna och istället lägga in ganska hårdpressad filtervadd och låta det vara så under några dagar (gör dock ren filtervadden regelbundet).
#11 - 11 mars 2016 13:24
Jag får testa det! Tack för tipset!
#12 - 11 mars 2016 15:47
Var nu inne på båda djuraffärerna i min närhet och frågade runt lite. De ena avrådde mig från ett köpa växter eftersom det kunde vara bakterier i vattnet som försvann efter 3-5 dagar efter nystart. De i andra affären sa byt 1/3 av vattnet, sätt pumpen närmare ytan och vänta en vecka och se om mjölkigheten försvinner. Har aldrig haft problem vid uppstart förut. Är det vanligt med detta? Vad för bakterier kan det vara?
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 11 mars 2016 15:55
Jag tror snarare på att det varit lite skit i gruset
#14 - 11 mars 2016 15:59
Bör jag ta ut och skölja det ännu mer då? Eller räcker det med filtervadd och vänta bara?
#15 - 11 mars 2016 22:38
Har du inga fiskar än så är det bara att röra runt i sande sen tömmer du karet och fyller upp litegrann, är det fortfarande grumligt så gör du bara om processen!
När jag ska starta ett nytt kar gör jag ibland så att jag fyller halva karet sen häller jag ner sanden så den singlar ner i vattnet och släpper den mesta smutsen, tömmer vatten och i med nytt, ett smidigt sätt istället för hålla på med hinkar och tung blöt sand...
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 12 mars 2016 08:38
[QUOTE=SannaHahne;n2352453]Bör jag ta ut och skölja det ännu mer då? Eller räcker det med filtervadd och vänta bara?[/QUOTE]
Jag hade först testat med filtervadd. Det är enkelt gjort.

#17 - 14 mars 2016 13:29
I lördags bytte vi allt vatten och sköljde igenom gruset massa gånger igen. Nu är det så klart och fint. Satt i lite växter. Nu börjar det kännas roligt! Sköljde inte ur filtret. Har inte haft i något mer medel av något slag. Ska jag det? Tror det var fel på medlet sist så att det var det som gav mjölkigheten. Hur länge ska jag vänta innan jag köper någon fisk nu efter allt strul?
#18 - 14 mars 2016 18:29
[QUOTE=SannaHahne;n2352681]I lördags bytte vi allt vatten och sköljde igenom gruset massa gånger igen. Nu är det så klart och fint. Satt i lite växter. Nu börjar det kännas roligt! Sköljde inte ur filtret. Har inte haft i något mer medel av något slag. Ska jag det? Tror det var fel på medlet sist så att det var det som gav mjölkigheten. Hur länge ska jag vänta innan jag köper någon fisk nu efter allt strul?[/QUOTE]

Härligt att det börjar ordna till sig :).
Om du vet att ni inte har något problem med vattnet där du bor, så skulle jag personligen skippa att tillsätta något beredningsmedel.
Du kan börja med några få fiskar som får "kludda" ner vattnet, mata väldigt försiktigt så här i början - kanske bara några få flingor ett par gånger i veckan den första tiden. Sedan öka på fiskbeståndet och matningen sakta men säkert. Vet inte om du har hört det förr, men "det berömda tålamodet" känner dom flesta akvarister till - väldigt svårt att leva upp till iblandibland... ;).

//Inger
#19 - 14 mars 2016 18:59
[QUOTE=SannaHahne;n2352681]I lördags bytte vi allt vatten och sköljde igenom gruset massa gånger igen. Nu är det så klart och fint. Satt i lite växter. Nu börjar det kännas roligt! Sköljde inte ur filtret. Har inte haft i något mer medel av något slag. Ska jag det? Tror det var fel på medlet sist så att det var det som gav mjölkigheten. Hur länge ska jag vänta innan jag köper någon fisk nu efter allt strul?[/QUOTE]

Vad bra att det började ordna sig i ditt kar.
Jag kan inte jämföra min erfarenhet med andra erfarna medlemmar här, men om jag hade varit dig så skulle jag nog vänta 1 vecka med att köpa någon fisk.
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 14 mars 2016 19:51
[QUOTE=Bisho;n2352721]

Vad bra att det började ordna sig i ditt kar.
Jag kan inte jämföra min erfarenhet med andra erfarna medlemmar här, men om jag hade varit dig så skulle jag nog vänta 1 vecka med att köpa någon fisk. [/QUOTE]
Instämmer - minst 1 vecka

#21 - 18 mars 2016 11:02
Imorgon har båda våra akvarium sett jättefina ut i en vecka. Har satt i växter så det räcker i båda. Så planen är att på måndag köpa de första fiskarna. Har ett på 112 liter och ett på 60 liter. De på affären rekommenderade fembandsbarb eller kardinaltetror som startfisk. Vad tycker ni om det? Har ingen riktig plan på vad vi ska ha för fiskar. Vi kör på det som är lättskött och ser lite roligt ut att kolla på.
#22 - 18 mars 2016 12:14
[QUOTE=SannaHahne;n2352931]Imorgon har båda våra akvarium sett jättefina ut i en vecka. Har satt i växter så det räcker i båda. Så planen är att på måndag köpa de första fiskarna. Har ett på 112 liter och ett på 60 liter. De på affären rekommenderade fembandsbarb eller kardinaltetror som startfisk. Vad tycker ni om det? Har ingen riktig plan på vad vi ska ha för fiskar. Vi kör på det som är lättskött och ser lite roligt ut att kolla på. [/QUOTE]

Fembandbarb känner jag inte till, kardinaltetror tycker jag att dem är rätt känsliga, fast jag tror att många kan inte hålla med mig.

Om jag hade varit i din situation så skulle jag Guppy, Endlers, Platy, Molly eller svärdbärare. Men tänk på en sak att Molly & guppy funkar inte så bra ihop eftersom mollysarna kan vara aggressiva.
Såklart skall du inte lägga alla i samma kar :D . Men dem är lätta och föder lätt. Så du kommer nog se massa med yngel om du har dem.

Här kan du läsa om dessa arterna jag nämnde:

*Guppy: https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=34
*Endlers guppy: https://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1163
*Platy: https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=38
*Molly: https://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=35
*Svärdbärare: https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=37

Lägg märke till att dessa arterna kan variera på färg & storlek och lite annat i zoobutikerna.

Men köp inte massa fiskar på en & samma gång. Du kan köpa fler efteråt. För vattnet brukar inte vara stabil när man startar upp karet i början.
Sedan tänk på matningen. Var snål så mycket som möjligt i början, det är oerhört viktigt. Var den snålaste person i hela Sverige, eller kanske i hela världen till och med :p. Det är ju för fiskarnas bästa :)

Lycka till :)
#23 - 18 mars 2016 12:33
När jag frågade på affären sa de att levandefödare var känsliga för nystartade akvarier. De sa 3-5 barber i det större och 6-8 kardinaler i lilla och sen vänta ca 3 veckor.
#24 - 18 mars 2016 12:39
[QUOTE=SannaHahne;n2352933]När jag frågade på affären sa de att levandefödare var känsliga för nystartade akvarier. De sa 3-5 barber i det större och 6-8 kardinaler i lilla och sen vänta ca 3 veckor.[/QUOTE]
Jag har själv haft guppy samt platy i nystartade akvarium när jag började med fiskar och det var sällan någon av dem dog.

Men för säkerhetsskull så låter jag svaret till dem erfarna här på Zoopet. De har säkert bättre koll :)
#25 - 18 mars 2016 21:44
[QUOTE=SannaHahne;n2352933]När jag frågade på affären sa de att levandefödare var känsliga för nystartade akvarier. De sa 3-5 barber i det större och 6-8 kardinaler i lilla och sen vänta ca 3 veckor.[/QUOTE]

Jag tycker att du ska fundera på vad du vill ha i i dina kar i framtiden först, rent erfarenhetsmässigt så kan jag säga att domdäringa uppstartsfiskarna minsann inte går åt i första taget! Du kommer att få leva med dem i många år, om du nu inte säljer dom dvs..

Det jag menar är att du redan nu kan komponera ihop ditt kar, och sedan köpa in några få av din lista för att cykla karet med. Om dom nu inte är superkänsliga dvs, men det kan ju vi kanske avgöra åt dig, men jag har faktiskt aldrig sett en fisk dö under en cyklingsperiod dock kanske dött vid ett senare skede pga skador från första tiden. Men ändock så tycker jag att du tar dig en veckas funderande först. Det finns mycket artbeskrivningar här på forumet som du kan ha nytta av, även guiden kan hjälpa dig med lämplig storlek på fisken.

Som Inger så vist sa, tålamod är ditt verktyg när det kommer till akvarium..
#26 - 22 mars 2016 21:10
[QUOTE=Dopply;n2352956]

Jag tycker att du ska fundera på vad du vill ha i i dina kar i framtiden först, rent erfarenhetsmässigt så kan jag säga att domdäringa uppstartsfiskarna minsann inte går åt i första taget! Du kommer att få leva med dem i många år, om du nu inte säljer dom dvs..
[/QUOTE]

Håller med till 100 :)
#27 - 23 mars 2016 19:52
I lördags köpte vi lite fiskar. Allt har gått bra med dem. Men nu krånglar växterna. I det lilla har en växt möglat tror jag. Ser ut som vitt slem på stammen. Ser även ut som lite mögel på doppvärmarens överdel och sladd.

I det större har växterna bruna fläckar och kanter på bladen. Har haft i växtnäring i lördags och det var en sån variant som ska i en gång i veckan.

Vad kan vara fel? Ska vi plocka bort dem?

Annons