Hur får jag min kampfisk att bygga bo?

#1 - 23 mars 2010 15:49
Jag är nybliven fiskägare och har alltså fått en kampfiskhane som ligger i en rund skål. Skålen är helt inredd med grus, en vattenväxt och en spargris som agerar hus och gömställe. De första dagarna simmade han mest runt, runt i skålen, men när jag ställde i huset så började han simma mera kors och tvärs. Igår kväll och idag simmar han ryckigt och sprätter runt i gruset och gömmer sig ovanligt mycket i växten. Har sedan hört att kampfiskar brukar bygga sina bon efter någon dag, och ibland bara några timmar. Än så länge har jag haft honom i tre dagar, men fortfarande inget bo. Jag och en kompis planerar att försöka ta yngel av våra fiskar, så hade gärna velat se att han började bygga snart. Kan jag på något sett påskynda det hela?
Han är min första fisk, men vill verkligen att han ska må så bra som möjligt. Något mer jag undrar är om det verkligen är bra att visa sina kampfiskar speglar?:)
#2 - 23 mars 2010 17:47
han behöver ju en hona att bygga boet till...

hur stor är skålen?
Har du inget filter?

Skulle nog tipsa om att skaffa ett större akvarium om du vill ha lek.
Läs denna tråden om lek http://zoopet.com/forum/showthread.php?t=136328
Och denna tråden om att starta ett akvarium http://zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287
#3 - 23 mars 2010 18:00
och kampfiskar ska ha flera honor. jag har läst nånstans att de ska ha udda antal (vet ej varför??) dvs 3,5,8 osv

du ska nog fundera på att skaffa ett större akvarium
#4 - 23 mars 2010 18:26
Jag har bara hört det att om man har två honor så blir dom ändå ihjälstressade av hanen! Och så var det för mig...
#5 - 23 mars 2010 18:52
Har inget filter, men har inte riktigt köpt till allt till skålen ännu.. Vet inte riktigt hur mycket den rymmer. Den är kanske 1,5-2 dm hög och har en diameter på 3-3,5 dm? Vi får se hur många vi skaffar. Har inte plats för fler fiskar, och det beror alltså på min kompis. Men kan någon förklara hans beteende just nu? Tänkte testa hur mycket han hade förrändrats, så visade honom en spegel. Han bara simmade ifrån, och gjorde sig inte stor som de första dagarna! Vad tusan är det med honom! ;o Hjälp!!
#6 - 23 mars 2010 18:52
hannesc skrev:
och kampfiskar ska ha flera honor. jag har läst nånstans att de ska ha udda antal (vet ej varför??) dvs 3,5,8 osv

du ska nog fundera på att skaffa ett större akvarium

8..? :D

Jag har också på yngre dar gjort misstaget att ha kampfisk i en skål.
Lite roligt när jag på morgonen trodde fisken var ett löv som flugit in...
#7 - 23 mars 2010 19:00
eeh.. menar du att han kommer dö ;o oh noo!
#8 - 23 mars 2010 19:04
eeh.. menar du att han kommer dö ;o oh noo!

Ja. Inte för att krossa dina hopp och drömmar, men du ska inte ha en kampfisk i en liten skål. Egentligen inte i någon skål alls. Varför inte köpa ett 50-60L paket för ~600 kr så fisken slipper må dåligt?
#9 - 23 mars 2010 19:27
precis. håller med Bladh.
Skålar är snudd på djurplågeri.
#10 - 23 mars 2010 19:51
Bladh skrev:
Ja. Inte för att krossa dina hopp och drömmar, men du ska inte ha en kampfisk i en liten skål. Egentligen inte i någon skål alls. Varför inte köpa ett 50-60L paket för ~600 kr så fisken slipper må dåligt?

Fan va bra sagt!! absolut!! detta är bästa tipset!!!
#11 - 23 mars 2010 19:59
Varför mår de så himla dåligt i en skål? Jag är verkligen amatör!!
#12 - 23 mars 2010 20:31
Den är för liten! det är som att du skulle bo i en garderob...
Och eftersom den inte har nåt filter så är det som att du skulle bo i en garderob utan ventilering... typ.

Det är bättre med ett 50-60 liters, då kan du ha lite fler fiskar.. eller så kan du proppa karet fullt med växter, i med en hane och 3 honor och sen har du lek så det sprutar;)
Bilagor:
#13 - 23 mars 2010 20:33
karrokaja skrev:
Den är för liten! det är som att du skulle bo i en garderob...

Och eftersom den inte har nåt filter så är det som att du skulle bo i en garderob utan ventilering... typ.

Det är bättre med ett 50-60 liters, då kan du ha lite fler fiskar.. eller så kan du proppa karet fullt med växter, i med en hane och 3 honor och sen har du lek så det sprutar;)

Dessutom klyddar formen till fiskens perception
#14 - 23 mars 2010 22:07
kasta skålen. alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut :)
#15 - 23 mars 2010 22:38
hannesc skrev:
kasta skålen. alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut :)

Jag har skaffat mej en ny signatur!! det där var klockrent!!!:D
#16 - 24 mars 2010 08:49
bra sagt :D
#17 - 26 mars 2010 07:11
Jag hann inte köpa något nytt åt lille Napoleon, så tyvärr dog han imorse. Nästa fisk tänker jag dock ta bättre hand om!
1. Är det just formen på skålen, eller storleken som är dålig för fisken? Har hört att man kan köpa skålar som rymmer upp till 50l? Vet någon isåfall var man kan köpa sådana?
2. Hur många liter ska det vara för att kampfisken ska må bra?
3. Trivs en hane bättre med en hona som sällskap?
#18 - 26 mars 2010 08:01
karrokaja skrev:
Jag har skaffat mej en ny signatur!! det där var klockrent!!!:D

haha! gytt!!
#19 - 26 mars 2010 08:05
Jag hann inte köpa något nytt åt lille Napoleon, så tyvärr dog han imorse. Nästa fisk tänker jag dock ta bättre hand om!

1. Är det just formen på skålen, eller storleken som är dålig för fisken? Har hört att man kan köpa skålar som rymmer upp till 50l? Vet någon isåfall var man kan köpa sådana?

2. Hur många liter ska det vara för att kampfisken ska må bra?

3. Trivs en hane bättre med en hona som sällskap?

1.ne det är inte formen utan storleken. Fast Bladh har en poäng med att det sabbar fiskens perception. Köp ett riktigt akvarium istället. mycket snyggare än en skål och mycket lättare att inreda.

2.http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=233&SOK=1 som jag länkat förut så kan du läsa där hur mpnga liter den bör ha. 35L i MINSTA laget.

3. Som jag skrivit förut. FLERA honor. köp en ny hanne o typ 3 honor. O ett nytt akvarium. :D
#20 - 26 mars 2010 11:01
ska dra och köpa 3st honor till min kamphane idag :) han bor i ett 200L :)
#21 - 26 mars 2010 11:03
gytt. han har plats med andra ord. haha
#22 - 26 mars 2010 11:15
ja precis ;)
#23 - 26 mars 2010 14:08
Okej.. Det är himla synd att skålar ska vara så dåliga.. De är ju så fina.. :/ Men är det lätt att få tag på ett 35l då? Känns som om alla är typ 60 eller större?
#24 - 26 mars 2010 14:21
funkar det inte med 60L? platsbrist? kolla på blocket, finns massor av akvarium där :D
#25 - 26 mars 2010 14:54
Det tar lite för stor plats ;o Måste nämligen ha det på mitt rum, och det är inte himla stort... Men hur mkt brukar ett 35l akvarium kosta i nyskick ungefär? Och mår fisken dåligt även om man hittar ett stort runt akvarium? Kanske inte en skål då, utan bara runt?
#26 - 26 mars 2010 15:31
Det tar lite för stor plats ;o Måste nämligen ha det på mitt rum, och det är inte himla stort... Men hur mkt brukar ett 35l akvarium kosta i nyskick ungefär? Och mår fisken dåligt även om man hittar ett stort runt akvarium? Kanske inte en skål då, utan bara runt?

Alltså utformningen på karet spelar inte jätte storl roll för fisken, det viktiga är att du inte går under 35 liter. men jag tror även det är lite trångt för en hane med 3 honor.

Här finns ju ett helt ok kar för en lagom peng
http://www.blocket.se/alvsborg/Akvarium_40l_26202214.htm?ca=16&w=1
#27 - 26 mars 2010 15:46
Okej, då får vi se hur vi gör :) Tack så mkt för hjälpen! Tror inte det blir 3 honor, varför inte 1 eller max 2? Planerar att köpa en snigel också, om det har någon betydelse? Det akvariet hade fungerat, men det ligger för långt bort.. funderar dock på detta http://kopochsalj.eniro.se/query/sort/-fulldate/category_id/9000000/geo_area/V%E4stra%2BG%F6taland/type_label/S%E4ljes/district_code/65/id/A30469033/category_name/Fiskar%2B%26%2Bakvarium/ordernr/8/what/gti_info/search_word/akvarium :) Tänkte isf ge guldfisken till en kompis?
#28 - 26 mars 2010 16:43
Okej, då får vi se hur vi gör :) Tack så mkt för hjälpen! Tror inte det blir 3 honor, varför inte 1 eller max 2? Planerar att köpa en snigel också, om det har någon betydelse? Det akvariet hade fungerat, men det ligger för långt bort.. funderar dock på detta http://kopochsalj.eniro.se/query/sort/-fulldate/category_id/9000000/geo_area/V%E4stra%2BG%F6taland/type_label/S%E4ljes/district_code/65/id/A30469033/category_name/Fiskar%2B%26%2Bakvarium/ordernr/8/what/gti_info/search_word/akvarium :) Tänkte isf ge guldfisken till en kompis?

Man har många honor på en hane därför att han kan vara rätt hård mot honorna.
Har man en hona blir hon alltså förföljd och jagad hela tiden, har man fler honor så delas denna jaktstress upp på alla.
Ha MINST 2 honor.
Äppelsnäcka;) mkt bra... fina och äter alger, och man kan hålla koll på deras förökning väldigt bra, bara till att plocka bort äggklasen;)

Guldfisken kan du lämna till din kompis, eller till en affär:)
Den blir ju skitstor så den behöver mkt plats...
#29 - 26 mars 2010 21:12
det blev 3honor till min kampfiskhane :) han var framme direkt och visade upp sig:D såg riktigt häftigt ut :D
#30 - 27 mars 2010 15:33
jag köpte ett 40L med alla ttillbehör för 499 på djurmagazinet här i jkpg. perfekt som yngelkar.
#31 - 1 april 2010 17:20
Har nu köpt ett 6 kantigt 30l akvarium och skaffat både pump och filter! Vill vara på säkra sidan! Nu saknas bara fiskar! Tänkte då köpa en ny kampfisk, och sedan mellan 5-10 neontetror? De i affären sa att det inte var någon bra idé med snigel, eftersom kampfisken biter av "spröten". Stämmer det?
Håller fortfarande på och försöker lista ut vad det var som gjorde att min gamla fisk dog. Mina föräldrar tror att det kan vara spargrishuset och/eller den blå akvariestenen. Akvariestenen luktade väldigt kemiskt, men när vi gick och frågade om det sa de i djuraffären att allt stämde. Spargrisen är också blå, och ännu en av mina föräldras spekulationer var att blå färg överhuvudtaget kan vara giftig.
Vad tror ni?
#32 - 1 april 2010 22:21
vet inte men jag skulle inte lägga i nåt som inte är "naturligt". jag är förespråkare av att hålla sig till naturliga saker och att försöka hålla sig till biotop.
#33 - 2 april 2010 13:24
Tycker bara själv att det är väldigt opersonligt och tråkigt att lägga in typ en sten? Och grisen luktar ju inte kemiskt över huvudtaget, men det gör akvariestenen. Det känns ju jättekonstigt! :(
#34 - 2 april 2010 15:33
köp en rot ock flyttväxter och andra växter blir det nog snyggt
#35 - 2 april 2010 16:23
Tycker bara själv att det är väldigt opersonligt och tråkigt att lägga in typ en sten? Och grisen luktar ju inte kemiskt över huvudtaget, men det gör akvariestenen. Det känns ju jättekonstigt! :(

Det är ett akvarium. I akvariet vill man att fiskarna ska trivas, eller hur?
Då (tycker jag i alla fall) ska man försöka skapa en så naturlig miljö som möjligt.
Inte fan finns det blåa spargrisar i fiskarnas ursprungliga miljö.;)
#36 - 2 april 2010 17:55
Sant, men jag tror väl inte direkt att fisken i sig bryr sig så mycket om just formen på föremålet man ställer i? Och om det handlar om material så finns det ju så många konstgjorda grejer man kan ställa i iallafall? Jag har ju massa växter och sådant (såklart) Men vill gärna ha något mer fint i också, som inte är det gamla vanliga! Men vet någon om det är möjligt att ha en snigel med kampfisk, eller biter de i spröten?
#37 - 3 april 2010 12:20
Jag har en kampfiskhane tillsammans med äppelsnäckor, och det fungerar bra. Snäckorna anpassar sig rätt bra till de andra akvarieinvånarna. Drar fiskar i deras spröt håller de dem innanför skalet. Har äppelsnäckor tillsammans med nästan alla mindre fiskar till och med ciklider också vilket fungerar bra.

här kan du läsa mer om äppelsnäckor http://applesnail.net/. det finns även andra sorters snäckor.
#38 - 4 april 2010 11:47
Okej :) Jag har hittat en liten snigel som kryper runt på akvariets väggar nu, som antagligen kom med växterna! Är den bra eller dålig tror ni?
När det nu snart blir dags att köpa fisk, vad tror ni är bäst att börja med? 10 små neontetror eller 1 kampfisk? Man ska ju inte lägga i alla samtidigt om jag förstått rätt?
#39 - 4 april 2010 11:52
Okej :) Jag har hittat en liten snigel som kryper runt på akvariets väggar nu, som antagligen kom med växterna! Är den bra eller dålig tror ni?

När det nu snart blir dags att köpa fisk, vad tror ni är bäst att börja med? 10 små neontetror eller 1 kampfisk? Man ska ju inte lägga i alla samtidigt om jag förstått rätt?

Bra IMO, så länge beståndet hålls på en lagom nivå. Det är förmodligen skräpsnäckor du fått med.
#40 - 4 april 2010 19:12
Men då det kanske kan köpas något imorgon, vad tror ni blir bäst att köpa först? 1 Kampfisk eller 10 Neontetror?
Bilagor:
#41 - 4 april 2010 20:32
jag skulle köpa neonerna och låta dom gå in akvariet i några veckor :)
#42 - 6 april 2010 10:00
Sant, men jag tror väl inte direkt att fisken i sig bryr sig så mycket om just formen på föremålet man ställer i? Och om det handlar om material så finns det ju så många konstgjorda grejer man kan ställa i iallafall? Jag har ju massa växter och sådant (såklart) Men vill gärna ha något mer fint i också, som inte är det gamla vanliga! Men vet någon om det är möjligt att ha en snigel med kampfisk, eller biter de i spröten?

gamla vanliga?? utmaningen för mig är att skapa en (så nära jag kan) biotop. då har man inte bara i det gamla vanliga. Tycker att fiskarna kommer mycket mer till sin rätt när de befinner sig "i sin rätta miljö".

Det är ju akvariet som helhet som är det roliga. Inte bara fiskarna.
#43 - 6 april 2010 10:08
hannesc skrev:
gamla vanliga?? utmaningen för mig är att skapa en (så nära jag kan) biotop. då har man inte bara i det gamla vanliga. Tycker att fiskarna kommer mycket mer till sin rätt när de befinner sig "i sin rätta miljö".

Det är ju akvariet som helhet som är det roliga. Inte bara fiskarna.

+1

Ett akvarium som i mångt och mycket främjar fisken till att uppvisa sina naturliga beteenden. Det är åtminstone vad jag tror, och många med mig.

Sen ser jag inte ett akvarium som endast ett prydnadsobjekt utan en bit av naturen i ditt vardagsrum, sovrum kök whatever.

Annons