Tysklandsresa med Diskuschampionat 2010

Text och foto (om ej annat anges): Kjell Fohrman

Text: Kjell Fohrman
Foton: Kjell Fohrman, Annika Yledahl, Anders Johnsson och Mats Bryzell.

Alla foton är klickbara till större storlek för Zoopet Gold-medlemmar:
Fler foton (totalt 207 stycken) finns också att titta på i Zoopets stora fotoarkiv (enbart för Gold-medlemmar):

Frågor och synpunkter på denna artikel kan tas upp i denna forumtråd

En årligen återkommande tradition är akvaristikmässorna i Duisburg, Tyskland. Detta var den 13:e"Zierfische & Aquarium" och denna gång var det i kombination med "Diskuschampionatet" som var det 8:e i ordningen. Själva Championatet innehöll ca. 330 diskusakvarier.

Onsdag 29/9 – Avresa från Göteborg med färja kl. 19.30
Vi var 4 st Zoopetare som denna gång samåkte från Göteborg. Jag, Annika Yledahl, Anders Johnsson och Mats Bryzell tog Stena Lines Kiel-färja. Lite dyrt, men ett väldigt bekvämt och trevligt sätt att resa på och hummersoppan i restaurangen kan verkligen rekommenderas.

Torsdag 30/9 – Ankomst Kiel kl. 09.00
Alla dagar hade vi ett ganska digert program men jag tycker nog ändå inte att vi stressade så mycket utan det var gott om tid att pusta ut mellan varven.

Det är ca. 46 mil till mässan i Duisburg men vi hade planerat några besök på vägen ner. Det första stället som vi hade planerat att besöka var Aqua-Haus i Dülmen men de har en väldigt lång ”lunchrast” så det stället fick vi hoppa över.

Burdas Tierwelt
I alla fall var nästa anhalt öppen, nämligen Burdas Tierwelt i Gelsenkirchen. Det är en väldigt stor affär där det finns rätt mycket, men egentligen inget riktigt speciellt förutom då kanske ett jättestort saltvattensakvarium vid entrén och en oförskämd vakt med hund som gnällde över att jag hade en kamera med mig in. Så av flera anledningar var det nog första och sista gången vi besökte detta ställe.

Hotell
Väl i Duisburg åkte vi först till hotellet för att checka in. Detta hotell har jag nog bott på de senaste 5-6 gångerna jag varit på Duisburg-mässan. Det är egentligen inget märkvärdigt hotell, restaurangen är rätt Ok men den har bara öppet på vardagar och rumspriserna är låga och det ligger ca. 15-20 minuter från mässan. Det bästa med hotellet är egentligen att alldeles i närheten ligger en fantastisk restaurang med eget bryggeri och då kan det inte bli så mycket bättre. Dumt att ändra på ett vinnande koncept och därför blir vi kvar.

Mässan
Klockan hade hunnit rinna iväg men vi hann i alla fall med en avstickare till mässan för en snabbtitt innan den stängde för dagen.

Sedan tog vi också vägen över den gigantiska zooaffären Zoo Zajac innan vi åkte tillbaka till hotellet och åt en utmärkt middag i hotellets restaurang.

Fredag 1/10
På fredagen hade vi planerat att besöka 2 affärer och 1 offentligt akvarium, förutom då ytterligare ett besök på mässan.

Aquarium Wilhelmi
Första anhalten var Aquarium Wilhelmi i Dortmund. Detta är en utmärkt affär som har ett brett utbud av fisk och dessutom så stötte vi här på en busslast med skåningar så det blev en del tjöt också.

Annika blev också riktigt kär, inte i de trevliga skåningarna eller ens i oss 3 charmiga färdkamrater utan i grabben med den långa näsan på fotot ovan men denne hade redan hittat en partner i en vacker kortnosad vit koi så Annika fick tji.

Diskus Zierfisch Center
Efter besöket i denna affär stod vi lite i valet och kvalet om vi skulle besöka eller hoppa över nästa planerade anhalt - Diskus Zierfisch Center i Witten-Stockum. Dagen innan på mässan hade vi nämligen fått ett tips av en svensk som precis besökt denna affär och han tyckte att urvalet där var tämligen dåligt. Men, men det var ju bara 15 minuter dit från Wilhelmi, så vad sjutton – när vi ändå var i närheten så.

Det ångrade vi verkligen inte för även om denna affär inte är så stor så fanns det en hel del väldigt ovanliga fiskar att titta på. Så den som gav mig rådet (av hänsyn till personen ifråga avstår jag från att nämna namnet Tongue out ) att strunta i denna affär måste ha sovit under sitt besök.

Lite pinsamt var dock att jag hade framfört detta tips till skåningarna som jag träffade på Wilhelmi. Som tur var följde de dock inte mitt råd och jag fick sedan höra om mitt dåliga råd senare när jag träffade dem på mässan.

Restaurang
Nästa ställe vi skulle besöka var det offentliga akvariet - Sea Life i Oberhausen, men det visade sig att vi råkat parkera en halvmil (kändes det som i alla fall) från själva akvariet. Det berodde på att det låg i en anläggning som var en gigantisk ”köpstad” där man kunde hitta allt och mer än det (kändes det som i alla fall). Nåväl här låg i alla fall också en mängd med trevliga restauranger och det hade blivit dags för lunch och en öl i det gassande solskenet. Riktigt skönt.

Sea Life, Oberhausen
Sea Life är en ”kedja” med offentliga akvarier som finns på många ställen runt i Europa. Det är snygga och välskötta ställen med bra information, men kanske inte så speciellt akvaristiskt intressanta. Det som var speciellt med detta ställe var att här fanns den sedan fotbollsVM mytomspunna bläckfisken Paul. Nåväl han var på semester när vi var där och senare visade det sig att han var död (skrevs om dödsfallet i pressen).

I sinom tid kommer jag att lägga in detta offentliga akvarium med en recension i Zoopets ”Offentliga akvarie”-avdelning men fram till dess får ni hålla till godo med att kolla på fotona därifrån i Zoopets stora fotoarkiv (enbart för goldisar).

Mässan

Därefter begav vi oss till mässan igen och där stannade vi kvar tills de stängde för dagen.

Det fanns verkligen mycket att titta på och något för alla smaker. Ett litet smakprov får ni på bilderna ovan – men många fler foton finns i Zoopets stora fotoarkiv.

Mats hade spenderbyxorna på sig och tömde dem på allt vad pengar hette för att kunna shoppa.

Mässan
Bl.a. så köpte han detta kanonsnygga diskuspar i Stendker-montern för 300 EUR. Mycket kanske en del tycker, men det fanns ännu dyrare (det fanns de som kostade 500 EUR paret), men vill man ha högsta kvalité så får man vara beredd på att det också kostar därefter.

Såväl Mats som Anders köpte också med sig ett par hem av Nannacara adoketa. De var inte riktigt så dyra som diskusarna men inte så himla långt därifrån.Så nu vet ni vad ni får vara beredda på att betala när de har fått fram yngel av dem och kan sälja här på Zoopet.

Själv snålade jag och handlade inget alls utan nöjde mig med att promenera runt och kolla på vad som fanns i montrarna. Lite glädjande var ju också att jag i en monter fick syn på en mässbesökare som med stort nöje hade fördjupat sig i att bläddra runt i en kanonbra bok om Nanoakvarier (i bakgrunden) som hade skrivits av en viss svensk….

Mässan
Mässans höjdpunkt (nåja) var kanske en radiostyrd haj som förevisades i ett akvarium. Man kan kanske skratta åt det, men fiskarna i akvariet tar ju inte skada av hajen och är garanterat uppskattat av barnen. Om jag fattade det hela rätt så kostade det bara lite drygt 300 spänn för ett set med hajen och fjärrstyrning.

En av de trogna utställarna på denna mässa är det tyska dvärgciklidsällskapet. Deras akvarier är alltid snyggt inredda och innehåller vanliga och olika arter med dvärgciklider – såväl från Sydamerika som Tanganyikasjön

En av de montrar med störst kommers på mässan var Aqua Haus-montern och här fanns verkligen mycket att titta på och handla (det var bl.a. här som Mats och Anders köpte sina Nannacara adoketa och en del annat). Det var ju för övrigt just denna affär som vi missade att besöka på vägen ner (pga deras långa lunchstängning) så nu vet vi till nästa gång att denna affär bara måste vi besöka.

Efter mässbesöket begav vi oss tillbaka till hotellet och intog middagen i hotellets restaurang. Detta "tjöt" i gemytlig stämning om vad som hade hänt under dagen, vad som hade inhandlats är alltid kul och skratten var många.

Lördag (2/10)

Hotell
På lördagen var det dags för en ny rundresa. Första stoppet var vid affären Mr Krabs som ligger i Köln. Det var en bit att åka innan vi var där, men å andra sidan så lovade deras hemsida en hel del och vi förväntade oss ett stort utbud med räkor etc. Men uppriktigt sagt så motsvarade affären inte alls förväntningarna utan det var en ganska liten källaraffär där det inte fanns så mycket att titta på. Visst det fanns kardinalräkor som var riktigt billiga, men i övrigt var det magert. Denna affär kommer vi säkert inte att besöka nästa gång.

Aqua Zoo, Dusseldorf
Om nu inte dagens första besök blev så lyckat så var nog alla nöjda med dagens andra som var det offentliga akvariet Aqua Zoo i Dusseldorf. Det är ett akvarium som har några år på nacken och är lite slitet, men det är ändå riktigt sevärt och här är lätt att tillbringa många timmar. Jag har tidigare besökt detta akvarium och en artikel om det finns inlagd i Zoopetavdelningen om offentliga akvarier.

Därefter spenderade vi några timmar på Zoo Zajac. Enligt deras egen reklam så är de världens största akvarieaffär, om det stämmer vet jag inte men den är jättelik och förutom att restaurangen är sanslöst dålig så är det ett trevligt ställe att kolla runt på.

Zoo Zajac

Ovan kan du se foton på några av de lite ovanligare arter som jag hittade där. Vill du se mer foton från affär så kolla i några av de gamla Duisburg-reportagen eftersom ett besök i denna jätteaffär är obligatoriskt.

Restaurang
På lördagskvällen kastade vi oss över maten och ölen på den trevliga restaurangen som ligger alldeles i närheten av hotellet där vi bor. God mat, gott öl och trevligt sällskap = en lyckad kväll.

Söndag (3/10)
Söndag var för oss den stora mässdagen. Vi kom dit när de öppnade på morgonen och var på plats tills de stängde.

Diskuschampionat 2010
Min huvudsakliga uppgift under söndagen var att dokumentera själva diskuschampionatet med ca. 330 diskusar som tävlade i 11 olika klasser.

Diskuschampionat 2010, Priser
Förutom en massa fina pokaler delades det också ut prissummor alltifrån lite lägre summor upp till 5.000 EUR till den som vann titeln ”Bästa odlingsform”. Totalt var prissumman på 20.000 EUR.

Diskuschmapionat 2010, Domaren Bosse Quiding
En av domarna i denna prestigefyllda tävling var den svenske diskusexperten Bosse Quiding från Bollmora Akvarieklubb. På fotot pekar han ut en av sina favoriter.

Nedan presenterar jag nästan alla de vinnande diskusarna i tävlingen, men jag kan verkligen rekommendera Zoopets goldmedlemmar att gå in i Zoopets stora fotoarkiv för där visas foton på mer än 100 av de tävlande diskusarna. För varje art har jag också angivit hur många poäng de fick i tävlingen – håller du med domarna?

Värt att nämna är också att djurskyddsmyndigheterna i Tyskland denna gång krävde att de utställda naturformerna skulle gå i akvarium med grus på botten och en rot i akvariet, samt att odlingsformerna skulle gå i ett akvarium med en lekkon. Detta gjorde det naturligtvis än svårare att fota diskusarna, men det kunde det vara värt ur djurskyddsynpunkt om det nu inte hade varit som så att denna inredning dessvärre gjorde att diskusarna stod och tryckte längst in i det bakre hörnet och det i långt större utsträckning än vad de gjort tidigare år. Så även om tanken var god så funkade det uppenbarligen inte. Därför blev en del av foton sämre än vad jag önskade, men jag fick i all fall med alla vinnarna utom 1 (vinnaren i kategorin ”Red Spotted” som ställdes ut av ”Taiwan Discus Farm”.

Diskuschampionat 2010, Öppen klass/randig-prickig 79,46
Tävlingens bästa odlingsform var denna diskus som ställdes ut av Ricky Lim från Malaysia. Den vann också kategorin ”Open class: Striped and Spotted.

Diskuschampionat 2010, Brun 68,75
Tävlingens bästa vildform blev denna diskus som ställdes ut av Rob de Fouw från Holland. Han segrade också i kategorin ”Brown”

Diskuschampionat 2010, Öppen klass/randig-prickig 57,14
Denna diskus som blev 17:e i kategorin ”Open Class: Striped – Spotted” och ställdes ut av Discusfood/IP Discus från Malaysia röstades på mässan fram som ”Publikens favorit.

Diskuschampionat 2010, Röd prickig 58,04
Denna diskus som blev 12 i kategorin ”Red Spotted” och ställdes ut av Fish Trade Zone, Yang från Malaysia röstades på Internet fram som ”Internetpublikens favorit.

Diskuschampionat 2010, Blå 66,07
Vinnaren i kategorin ”Blue” utställd av S.G. Discuscoltura från Italien.

Diskuschampionat 2010, Grön 59,82
Vinnaren i kategorin ”Green” utställd av Thoroughbred Aquarium från Japan.

Diskuschampionat 2010, Heckel 66,07
Vinnaren i kategorin ”Heckel” utställd av Rob de Fouw från Holland.

Diskuschampionat 2010, Randig turkos 66,96
Vinnaren i kategorin ”Striped Turquoise” utställd av IP Discus Wu, Jason från Malaysia.

Diskuschampionat 2010, Röd 73,21
Vinnaren i kategorin ”Red” utställd av Chan Min-Chen & Ricky Lim från Malaysia.

Diskuschampionat 2010, Röd turkos 67,86
Vinnaren i kategorin ”Red Turquoise” utställd av Ricky Lim från Malaysia.

Diskuschampionat 2010, Solid turkos 73,21
Vinnaren i kategorin ”Solid Turquoise” utställd av IP Discus Wu, Jason från Malaysia.

Diskuschampionat 2010, Öppen klass/Full färg 70,54
Vinnaren i kategorin ”Open Class: Full Color” utställd av Yi-Chen Shih frånTaiwan.

Man kan nog lugnt säga att tävlingen dominerades rejält av asiater eftersom 8 av klassegrarna kom från Asien och bara 3 från Europa (enbart i klasserna för naturformer)  och lite pinsamt för arrangörslandet eftersom tyskarna inte tog hem hem en enda klasseger.
Nåväl de var i alla fall klart bättre än vad vi svenskar var eftersom inte en enda svensk ställde upp i tävlingen.

Sedan må väl jag som icke diskusexpert också tycka att det vore trevligare om det handlade om att de utställda fiskarna alltid hade odlats av utställaren – men så är ju långt ifrån alltid fallet.

Mässan
Jag fotade som sagt diskus större delen av dagen, men under en rast ”sprang” jag i alla fall  på ett gäng med skåningar som också var glada och nöjda efter ett lyckat Tysklandsbesök och satt och tog igen sig innan deras hemfärd påbörjades.

Medan jag fotade så ägnade sig de andra 3 åt att handla ännu mer (på fotot Annika och Anders som handlar räkor).

Bl.a. så inhandlades det en del ovanliga arter av såväl snäckor (se fotot ovan) som räkor, växter, lite mer fisk och lite prylar.
Så man kan nog säga att bilen var tämligen välfylld inför morgondagens hemresa.

Kvällen avslutades med att vi åt en god middag på vår favoritrestaurang.

Måndag 4/10 – Avresa från Kiel kl. 19.30
Hemresedagen för Zoopetare innebär dock inte att vi har tröttnat på akvaristik – tvärtom vi vill bara ha mer och mer…. Och därför gjorde vi också en del nedslag på vägen hem.

Garnelenhaus
Första besöket var på Garnelenhaus i Osteinbek. De välkända räkodlarbröderna Logemann har nu flyttat sin affär till ett nytt ställe. Själva var de för tillfället i Japan, men affären var öppen så vi tittade in. Det var oerhört snyggt och propert, men vi tyckte nog att det nästan var lite för snyggt och propert och mycket av charmen och mängden med räkor som fanns på det gamla stället saknades. Så visst – det var trevligt och vi handlade en del (som man kan se på fotot), men den där riktiga positiva känslan från förr ville ändå inte riktigt infinna sig.

Aquarium Tonndorf
Nästa besök blev i den välkända gamla affären Aquarium Tonndorf i Hamburg och här såg det i alla fall ut som det alltid har gjort och vi såg en hel del intressant.